Rent konkret så är det även ytterst få som daltar med sina bilar............majoriteten kör bara och vill att de ska hålla i evigheter och byter bara det sbp hakar upp sig på.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Tack för alla tippsen.

Har lyckats hitta en till synes jättefin begagnad Klippo Excellent S med drivning nyare än 2015 gissar jag med B&S på Marketplace. Förvisso bara 48cm klippbredd men det får jag ta.
Har förhandlat ned priset till 3500Kr vilket fortfarande kanske är lite högt men men... Alternativen är få och 13-tusen för en ny 53cm Husqvarna Klippo med Hondamotor känns hårt.
Snåltarmen vrider på sig 😉
Får hoppas säljaren inte drar sig ur nu bara.
Det är säkert ett bra köp. Jag har en Excellent SH som tillverkades 2005 eller 2009, minns inte nu, och den fick sin första seriösare översyn i höstas. Slipad kniv och bytte någon wire. Ska byta däck också för de är slut. Med nytt tändstift fick jag tillbaka den låga tomgången a ala fiskebåt och resten av maskinen lär ju gå längre än vad jag gör det. Ska nog göra en ventilkoll vid tillfälle, men jag har ingen anledning att misstänka att något behöver justeras.

Jag gissar att den kommer överleva långt efter att jag vill ha en batteriklippare, så att få något liknande för 3500 borde vara en rätt ok investering.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Väldigt märkligt egentligen att folk "daltar" med sina bilar när de missköter sina gräsklippare så extremt mycket. Själv sköter jag min klippare främst av den anledningen att jag alltid förväntar mig av den att den ska starta på första draget i startsnöret.
Skiljer lite i pris 😉 och oftast även gångtimmar.
Tidigare Stiga Turbo med alu-kåpa och B&S rullade i nästan 30 år med endast 4-5 oljebyten och något tändstift. Det som gjorde att den blev utbytt 2017 var att det inte fanns reservdel till uppsamlingskorgen, men motorn tuffade på.
Hondan får oljebyte vartannat år för den känns mera "förfinad" i motorkonstruktion och renblåst luftfilter.
 
A AndersS skrev:
Har modell utan elstart, tror den heter HRX VY, men behövs inte då den är så lättstartad. Tung beror på, full uppsamlingskorg ellet mulching.
Men visst har den vikt och stor motor som orkar, men man styr drivning steglöst med tummarna och en ratt för maxhastighet.
Torrvikten på din är 44 kg. HQ/Klippo har en modell med Hondamotor, den väger 33 kg så ganska stor skillnad men inte lika mycket lull-lull då på HQ/Klippo.
 
MultiMan
Med Honda-kopia menas säkert Loncin. Som jag minns det var de väldigt lika Honda från början fast sämre, dock ingen katastrof. Jag tror (baserat på internet) att de blivit klart bättre och säljer rätt mycket ersättningsmotorer med mera. Finns stort utbud i USA iaf.

Edit: Hittade detta som ger en bakgrund. Har absolut inget med företaget i fråga att göra: https://www.rcholmshop.se/motorer/loncin-motorer/

Loncin är en kinesisk biltillverkare som också producerar generatorer, motorcyklar och fordon av superbra kvalitet till fantastiska priser. Genom många strategiska partnerskap, inklusive ett samarbete med BMW, har det kinesiska företaget Loncin skapat sig ett namn på den europeiska marknaden för motorer, fyrhjulingar och motorcyklar. Loncin är det största varumärket inom dansk bilindustri, ett företag som grundades i staden Chongqing 1993. Loncin arbetar med innovativa lösningar och skapar produkter av hög kvalitet till konsumentvänliga priser. Dessutom arbetar man hårt för att skapa motorer med låga koldioxidutsläpp. I samarbete med BMW har de utvecklat en superbra fabrikskvalitet som idag används av många renommerade tillverkare runtom i världen, däribland Toro, Stiga Park, Atlas Copco, Huskvarna, John Deer, etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Torrvikten på din är 44 kg. HQ/Klippo har en modell med Hondamotor, den väger 33 kg så ganska stor skillnad men inte lika mycket lull-lull då på HQ/Klippo.
Är det inte 200cc motor på dagens HRX och så har den variabel fart och uppsamlare. Uppsamlare var ett krav och även att kunna köra utan. Så vilket behov man har påverkar valet.
 
A AndersS skrev:
Är det inte 200cc motor på dagens HRX och så har den variabel fart och uppsamlare. Uppsamlare var ett krav och även att kunna köra utan. Så vilket behov man har påverkar valet.
Ja, det är det. 170 cc på HQ.
 
Det blev ingen affär med den första Excellenten men högg som en kobra på en annan identisk Excellent S som dök upp och den här gången blev det affär.
3000Kr fick anses rimligt men det blev en roadtripp på nästan 15 mil.

Har klippt av gräsmattan nu och den går som en dröm efter jag höjde varvtalet något.
Har beställt en induktiv varvräknare för att kunna se vad den verkligen ligger på.
Hoppas jag inte kör allt för mycket övervarv på den. 😬
Nya däck har jag också beställt. 😆

Röd Excellent S gräsklippare med gula handtag står på en grön gräsmatta, synlig grusväg i bakgrunden. Gräsklipparen har svarta hjul och motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R
Grattis till en fin maskin😊
 
S SirKnasen skrev:
Det blev ingen affär med den första Excellenten men högg som en kobra på en annan identisk Excellent S som dök upp och den här gången blev det affär.
3000Kr fick anses rimligt men det blev en roadtripp på nästan 15 mil.

Har klippt av gräsmattan nu och den går som en dröm efter jag höjde varvtalet något.
Har beställt en induktiv varvräknare för att kunna se vad den verkligen ligger på.
Hoppas jag inte kör allt för mycket övervarv på den. 😬
Nya däck har jag också beställt. 😆

[bild]
Den ser riktigt fräsch och fin ut och inget sot vid utblåset. Sköter du den väl så har du en klippare som håller många år. Och som jag skrev ovan... vårdar du den väl så låter du den stå inomhus i värmen vintertid och kör den på alkylat!
 
MultiMan
S SirKnasen skrev:
Det blev ingen affär med den första Excellenten men högg som en kobra på en annan identisk Excellent S som dök upp och den här gången blev det affär.
3000Kr fick anses rimligt men det blev en roadtripp på nästan 15 mil.

Har klippt av gräsmattan nu och den går som en dröm efter jag höjde varvtalet något.
Har beställt en induktiv varvräknare för att kunna se vad den verkligen ligger på.
Hoppas jag inte kör allt för mycket övervarv på den. 😬
Nya däck har jag också beställt. 😆

[bild]
Kör man Klippo bör man använda en Sirometer, som jag gör. Lika odödlig och klassisk som Klippon själv:

En svart Treysit Sirometer varvräknare med texten "RPM-U/min in 1000" och "Made in Germany".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.treysit.com/english/the-sirometer/

Fanns iaf tidigare att beställa från Briggs & Stratton själva, men jag beställde direkt från sidan jag länkade som drivs av släktingar till den som skapade Sirometern.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kör man Klippo bör man använda en Sirometer, som jag gör. Lika odödlig och klassisk som Klippon själv:

[bild]

[länk]

Fanns iaf tidigare att beställa från Briggs & Stratton själva, men jag beställde direkt från sidan jag länkade som drivs av släktingar till den som skapade Sirometern.
Har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är det en varvräknare? Passar till Klippo med Honda (GCV 140 motor) också kan jag tänka!? Låter lite lyxigt. 😄 Vaför inte sätta dit en oljetemperaturmätare också då jag hört att motoroljan i en vanlig gräsklippare kan komma upp i 150 grader riktigt varma dagar. 😉
 
Det finns varvräknare som appar i telefonen. Sök på ”Engine rpm”. Analyserar ljudet. Välkommen till 2000-talet….:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns varvräknare som appar i telefonen. Sök på ”Engine rpm”. Analyserar ljudet. Välkommen till 2000-talet….:)
Finns det även mjukvara (dataprogram) som man kan installera i sin stationära dator alt laptop också? Jag använder fortfarande gamla 2G GSM mobiler typ Nokia 3310 och gamla likvärdiga Sony Ericsson mobiler. Så "smartphones" och likvärdiga "dumbphones" kommer inte in på min fastighet.

Jag måste i vart fall puffa lite för den gamla hederliga datorn - stationär som laptop! ❤️
Stora pojkar (och flickor) använder dator. Små pojkar (och flickor) som har problem med de högteknologiska datorerna kan få fortsätta och leka med dagens telefoner. 😇
 
Jag beställde en sånhär.
https://www.amazon.se/dp/B0CBBMS8QM/ref=pe_24982401_503747021_TE_SCE_dp_1
Enklare och billigare kan det nog inte bli.
Min klippare saknar gasreglage och har ett fast varvtal.
Så man sätter varvtalet en gång genom att böja ett bleck där regulatorfjädern sitter och så får man väl anta att varvtalet hållet sig till det man sätter.
Så något behov av en fast monterad varvräknare har jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.