Jag tänker bygga hus på plintar på en tomt med relativt stora nivåskillnader. För att kunna bygga där jag vill och dra nytta ev en fin utsikt måste jag bygga på högsta punkten och få ett hus som "sticker ut" en del över en sluttning.

Se bifogad bild.

Nu till min fråga: Hur gör jag bäst med stödmurar för att fylla ut där huset sticker ut över branten? Bygger jag först en hög stödmur närmast huset (alternativ 1´) och sedan gradvis lägre stödmurar (2´ och 3´)? Eller bygger jag först en lägre stödmur längst bort från huset (alternativ 1), fyller ut, och sedan bygger en ny låg stödmur lite närmare huset (som alltså står på utfyllnaden, se 2), och sedan en sista låg mur (3)?

De lägre murarna skulle kunna hållas inom ca 90 cm höjd. Underlaget är friliggande berg till största del.

Alternativet med att bara bygga låga murar känns förstås mycket enklare och smidigare, frågan är om t.ex. den yttre lägre muren håller för det extra tryck som bildas då man fyller ut för mur 2 och 3 (om det nu blir ett sådant extra tryck)?

Tacksam för tips!
 
  • Stodmurar_till_plintgrund.jpg
Finns det ingen som har kolla på det här med stödmurar? Tacksam för alla tips!
 
alternativ 2 känns helt klart mest riktigt. men murarna ska gå om lott i höjd om du förstår mig,
om första muren där nere är -20 cm till +90 cm så kan andra vara +70 till +180 och tredje +160 och uppåt

men om det är fråga om så höga murar är markarmering ett måste, inte för att en mur på 90 cm är så värst hög men trycket kommer att komma från de högre delarna ändå...

edit: nej det var svårt att rita med bokstäver o punkter :)
 
Huset bör du förankra i berget hela vägen. På så sätt är du garanterad att det står ordentligt still. Om man bör göra det med en mur längs hela eller med långa plintar vet jag inte.
 
gb79: Jag är med på vad du menar med att murarna måste gå delvis om lott. Tror du det räcker att markarmera den yttre muren (den från -20 till +90)? Blir ju långt ner till berget för de två inre stödmurarna (och annars blir det ju den andra lösningen hur som helst...).
 
mats_o: Japp, tänker se till att huset är förankrat i berget hela vägen. Plintar känns definitivt som den billigaste lösningen jämfört med traditionell torpargrund med murar. Men, det skapar ju då ett "fult" överhäng över branten som jag då vill täcka med utfyllnad som en rad terrasser med stödmurar. Men jag vill också fylla ut i överhänget för att få ner byggnadshöjden som man räknar enligt detaljplanen (finns en maxhöjd som jag åtminstone vill närma mig).
 
japp. Det Minskar dock lasten som dina muras ska hantera iom att husets vikt försvinner.

Att Dra ned murarna så att de fäster i berget är ju på sätt och viss mycket bra iom att de då aldrig kan glida men även jag misstänker att det är overkill för de två övre murarna. Den nedersta skulle jag definitivt sätta i berget. Du bör titta lite på L-formade murelement. Iom L formen så ser massorna på insidan till att hålla muren på plats så att den på sikt inte börjar luta utåt
 
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.