Tänkte sätta hängrännor på pergola taket i plåt.
Vad för rännkrok ska jag ha? Det är ju typ 30-40cm mellan vägg där kroken ska sitta mot till takets slut.
 
  • Pergolatak i plåt med en mellanvägg och en synlig spindelväv i solljus, i ett byggprojekt som involverar hängrännemontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpergolatakskant med takplåt, trädgårdsbuskar bredvid och solen som skiner på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Absolut inget som kommer att bli snyggt iaf, men antingen får du regla upp för att sätta ränna, eller så skippar du, alternativt för att det ska se ut som något som liknar något, kapar du av plåten och sätter ränna.

Pergola med plåttak är ju iaf en ny typ.
 
  • Gilla
Jazze84 och 1 till
  • Laddar…
R
J Jazze84 skrev:
Tänkte sätta hängrännor på pergola taket i plåt.
Vad för rännkrok ska jag ha? Det är ju typ 30-40cm mellan vägg där kroken ska sitta mot till takets slut.
Du behöver skruva dit regelstumpar på ett avstånd av ca 1200mm som fungerar som takstolsändar, sedan sätter du en takfotsbräda i dom och sedan kan du fästa dina rännkrokar o ränna i denna bräda..
Det ser ut som om dina reglar i varje gavel sitter bra..
 
R Rejäl skrev:
Du behöver skruva dit regelstumpar på ett avstånd av ca 1200mm som fungerar som takstolsändar, sedan sätter du en takfotsbräda i dom och sedan kan du fästa dina rännkrokar o ränna i denna bräda..
Det ser ut som om dina reglar i varje gavel sitter bra..
Ah fattar, lite det jag va inne på också men tänkte att det kanske fanns rännkrokar som kunde förlängas på något sätt
 
R
Dom vanliga konsumentvänliga krokarna är inte justerbara i djup dock finns det justerbara i lutning..
Men vad man kan se på bilderna så är inte regeln i gaveln så långt ifrån rätt mått för att spika på en krokbräda, kanske i så fall behövs den kapas någon cm eller två😊
 
R Rejäl skrev:
Dom vanliga konsumentvänliga krokarna är inte justerbara i djup dock finns det justerbara i lutning..
Men vad man kan se på bilderna så är inte regeln i gaveln så långt ifrån rätt mått för att spika på en krokbräda, kanske i så fall behövs den kapas någon cm eller två😊
Ah det jag hittade var enbart i lutning. Där har du kanske rätt, ska gå och måtta och se om man kan köra 2 krokar i varsitt regelände och komplettera med en stump i mitten med. Vad är minimimåttet för kroken?
 
R
Kroken brukar man sätta på 600mm cc men i o med att det är en pergola så kan du dra ut det lite kanske..
Lutningen kan du fixa med dessa krok, du kan tänka att takplåten bör gå några centimeter in över rännan men inte längre än hälften Max..

https://www.byggmax.se/rännkrok-ställbar-svart-p26332
 
R Rejäl skrev:
Kroken brukar man sätta på 600mm cc men i o med att det är en pergola så kan du dra ut det lite kanske..
Lutningen kan du fixa med dessa krok, du kan tänka att takplåten bör gå några centimeter in över rännan men inte längre än hälften Max..

[länk]
Supertack! Mycket användbara tips. Får bli att åka och reka imorgon!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.