Hej,

Innan jag lägger golvet i grabbens rum dök det upp ett par saker jag inte ens funderat på.

Förutsättningar.
Tät krypgrund med Corroventa sorptionsavfuktare, plast på marken.
Träbjälklag
Vattenburen golvvärme.

Ska lägga ett Pergo vinylgolv och har några rullar av Underlagsmatta för vinylgolv, som enligt beskrivningen har integrerad ångspärrfilm.
https://www.bauhaus.se/underlagsmatta-vinylgolv-10x1m#go-to-description

Det gamla golvet hade inte någonting under utan ligger rakt på spån och plåtgolvet med de infrästa spåren där golvvärmen ligger.

Ser någon några bekymmer med att lägga denna underlagsduken under golvet? kan jag få några fuktproblem av detta med att jag sätter en spärrfilm ovanför krypgrunden?
 
Ingen som har någon input eller gjort liknande?
Någon som använt något annat underlag och kan tipsa om annat undergolv?
 
BirgitS
Har du läst Pergons läggningsinstruktion för det golvet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst Pergons läggningsinstruktion för det golvet?
Japp det har jag och de säger ju att man ska lägga med deras vinylunderlag och det är förståeligt och förmodligen det jag kommer beställa med.
På Bauhaus blev de i princip irriterade på mig när jag frågade om alternativ till det underlaget från BDesign och de gick på hårt om att alla garantier försvinner och att golvet inte skulle funka om man inte la denna med ångspärr.

Fick såklart svar av Pergo nån timma efter det besöjet och Pergo svarade enligt nedan:


"Våra Vinylgolv kräver ingen fuktspärr, då de är helt igenom Vinylmaterial och inte påverkas av fuktighet. Därför är våra Vinylunderlag utan fuktspärr, och vi kan ej svara för användningen av andra fabrikat. Det låter dock som att det är överkurs med fuktspärr och eventuell kondens kan stängas inne."
Så jag beställer hem deras egna istället o slipper tänka på att bygga in nån kondens även om det aldrig kommer ske så är det lika bra att inte ens ge det en teoretisk chans
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
OM någon läser så har jag ytterligare en fråga.

Eftersom Pergo inte vill att man lägger deras vinylgolv rakt på golvvärmen och plåtarna rekommenderar de 9mm mellanlägg.

Vad har jag för alternativ som inte sabbar värmeöverföringen? Är det 12mm golvgips som gäller eller ska jag gå på en spånskiva? Vad för spånskiva isådannafall rekommenderas?

Ska det läggas flytande eller måste jag skruva ner det i den spårade spånskivan som golvvärmen ligger i?
 
Hur gick du tillväga? Har liknande bekymmer
 
Hubert93 Hubert93 skrev:
Hur gick du tillväga? Har liknande bekymmer
Jag la ett renoveringsspångolv först ovanpå det spårade golvspånet följt av vinylgolvet utan något ytterligare mellanskikt. Har funkat hur bra som helst hittills.
 
  • Gilla
Hubert93
  • Laddar…
Hubert93 Hubert93 skrev:
Hur gick du tillväga? Har liknande bekymmer
Vi gjorde samma, tunn spånskiva som skruvades och limmades fast, värmen går igenom bra.
 
  • Gilla
Hubert93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.