Hej forumet,

Vattenutkastet på bilden läcker.
Det är 1/2’’ röret efter ventilen som jag misstänker rostat igenom, som väl är det på utsidan det läcker än så länge.
(Hålet är så litet att man inte kan se det med blotta ögat och vattnet bildar dimma.)

Frågan är hur ni hade valt att ersätta röret?
Ser ut som att man gängat ändan, dragit det genom väggen med ena änden rak och sedan krökt ändan på plats.
Det har jag tyvärr inte verktyg till.

Att ersätta det hela med en modern lösning är såklart ett alternativ men det är ju roligare att bevara det gamla och trevligt att slippa plugga hålet.

Hur hade ni gjort?

Läckande vattenutkast på vitvägg med rostig kopparledning och vitmålat böjt rör försänkt genom väggen. Sprucket kring hålet, vattenutkastet misstänks rosta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenutkastare monterad i en röd trävägg. Det rostiga rörstycket efter ventilen misstänks läcka. Grön handske och grå förvaringslåda syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Utan att ha koll på alla dina förutsättningar så hade jag rivit allt gammalt fram till första punkt som går smidigt att ansluta till. Därefter nya grejer därifrån, dvs en modern utkastare med ventil och tappställe i ett. Överblivna hålet hade jag satt igen. Hade jag inte haft rätt verktyg hade jag antagligen köpt rätt verktyg för att kunna göra jobbet själv.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.