För något år sedan dök Mammotion Luba upp från ingenstans och verkar ha tagit över som det coolaste, senaste när det gäller gräsklipparrobotar. Communitiet runt omkring verkar bra och det finns även en Svensk återförsäljare verkar det som. Dock så har ju Yarbo dykt upp nu med sin modulära robot, som verkligen är lockande. Ja, priserna är högre, men det är också så mycket mera än bara en gräsklippare.
Det jag själv lockas av är exempelvis snöslungan (mest för att det är coolt), men även followme och möjligheten att koppla redskap bakom för exempelvis räfsa löv, lufta gräsmattan osv.

Vad tänker ni andra? Gillar ni Yarbo? Gillar ni Luba?

 
Walle85
Frågan är bara hur bra en apparat som ska göra allt gör de olika momenten. Upplever oftast att apparater som ska göra flera saker är medelmåttiga på allt. Då har iaf jag hellre dedikerade apparater per uppgift.
Med det sagt så antar jag att du får bilda dig en uppfattning om hur bra den gör varje moment och om det är tillfredsställande nog.
Jag har en Mammotion LUBA och är mycket nöjd. Den har någon gång kört fast i några lösa grenar som ramlat ner från ett träd, men i övrigt så flyter det på bra. I början innan den fick en firmware update så var den lite för känslig när signalerna från basstation och wifi var dåliga. Men upplever att det funkar bättre sedan slutet på förra sommaren.

Har lagt upp ett klipp här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-robotgraesklippare.506980/#post-5538142
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
Kommer Luba'n åt överallt, eller hur är det med fri sikt till antennen man måste sätta upp?
 
Walle85
rampante rampante skrev:
Kommer Luba'n åt överallt, eller hur är det med fri sikt till antennen man måste sätta upp?
Oklart om detta är ett vettigt svar, men den verkar ha ganska lång räckvidd.
 
Walle85
Jag satte för övrigt upp min på stolpen där TV-antennen tidigare satt.
 
Tomture61
rampante rampante skrev:
Kommer Luba'n åt överallt, eller hur är det med fri sikt till antennen man måste sätta upp?
Mellan RTK antennen (den som sitter fast / still) och klipparen är räckvidden ca 5 km , en mycket robust signal som inte hindras av träd / hus .
 
Walle85
Det är GPS och wifi till robot som är det känsliga som jag upplever det.
 
Tomture61
Walle85 Walle85 skrev:
Det är GPS och wifi till robot som är det känsliga som jag upplever det.
Har en Luba 1 , de enda ggr jag behöver WiFi är när det ska laddas ny mjukvara .
Så har inga kontaktproblem med detta .

Varför har du problem med satelliter , har min RTK på en gavel på garaget , fritt till himlen .
Klipparen har inga problem heller hos mig 👍

Vart har du inst RTK , har du många träd på tomten 🤔
 
Walle85
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Luba 1 , de enda ggr jag behöver WiFi är när det ska laddas ny mjukvara .
Så har inga kontaktproblem med detta .

Varför har du problem med satelliter , har min RTK på en gavel på garaget , fritt till himlen .
Klipparen har inga problem heller hos mig 👍

Vart har du inst RTK , har du många träd på tomten 🤔
RTK har noll problem, sitter som tidigare nämnt på pinnen till gamla TV-antennen. Har en smal passage mellan en 3-4 meter hög tuya och husgaveln gjord av tegel som ibland ger vissa problem, beror sannolikt vart på himlen satelliterna befinner sig. Wifi ger som regel inte problem vid klippning för själva utförandet. Men vill man se status på klippningen och roboten är ute i ett hörn på tomten och klipper så får man inte alltid kontakt.
 
Walle85
Skedde för första gången idag denna sommar att den stannade pga dålig GPS signal. Drog ut den ca 1 meter från huset och sedan gick det bra igen.
Skärmdump av positionsstatus visar 14 satelliter för robot, 43 för referensstation och signalstyrkan "weak" (svag) för robot och "fine" (bra) för referensstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta vid sidan av ett tegelhus med grön häck i bakgrunden. Himmeln är klarblå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vattenmelon
rampante rampante skrev:
Kommer Luba'n åt överallt, eller hur är det med fri sikt till antennen man måste sätta upp?
Ledsen för sent svar. Min stannar till och söker satelliter ibland under ett par större träd. Det rör sig kanske om ett par minuters funderande. Jag upplever att mjukvaran som kommit i år är väsentligt bättre. Förra året stannade den oftare under träden. Överlag är jag mycket nöjd med min Luba och kan rekommendera den.
 
vattenmelon
Walle85 Walle85 skrev:
Frågan är bara hur bra en apparat som ska göra allt gör de olika momenten. Upplever oftast att apparater som ska göra flera saker är medelmåttiga på allt. Då har iaf jag hellre dedikerade apparater per uppgift.
Med det sagt så antar jag att du får bilda dig en uppfattning om hur bra den gör varje moment och om det är tillfredsställande nog.
Jag har en Mammotion LUBA och är mycket nöjd. Den har någon gång kört fast i några lösa grenar som ramlat ner från ett träd, men i övrigt så flyter det på bra. I början innan den fick en firmware update så var den lite för känslig när signalerna från basstation och wifi var dåliga. Men upplever att det funkar bättre sedan slutet på förra sommaren.

Har lagt upp ett klipp här:
[länk]
Tycker som du, senaste firmware är en klar förbättring. Jag är också mycket nöjd.

Jag tittar alltid så det inte finns hinder, exempelvis nedfallna grenar, innan jag startar. Gissar att alla robotgräsklipparen har samma problem med lösa grenar och andra hinder.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Skedde för första gången idag denna sommar att den stannade pga dålig GPS signal. Drog ut den ca 1 meter från huset och sedan gick det bra igen.
[bild][bild]
Betyder verkligen "signal quality" signalen från GPS ?
Den har ju kontakt med 14 satelliter (!), det är inte Wifi (om det behövs under körning?) eller signal från RTK som är dålig ?
 
Walle85
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Betyder verkligen "signal quality" signalen från GPS ?
Den har ju kontakt med 14 satelliter (!), det är inte Wifi (om det behövs under körning?) eller signal från RTK som är dålig ?
Det är satelliter, när antalet co-viewing är för lågt så blir det paus tills den ser fler av samma satelliter som RTK. Den kräver ganska många för att kunna köra tyvärr.

https://support.mammotion.com/hc/en...on-and-how-to-troubleshoot-the-related-issues

ISSUE because of LUBA:

If the "Satellite(Luba)<25" and the "Satellite(Co-Viewing): L1<20 L2<20 ", the positioning status is "Float": Indicates that Luba "sees" not enough satellites
Man kan hitta flera med samma "problem" på t.ex. Reddit.
 
Tomture61
Walle85 Walle85 skrev:
Det är satelliter, när antalet co-viewing är för lågt så blir det paus tills den ser fler av samma satelliter som RTK. Den kräver ganska många för att kunna köra tyvärr.

[länk]



Man kan hitta flera med samma "problem" på t.ex. Reddit.
Har en Luba 1 , har aldrig problem med för få satelliter dvs den stannar aldrig pga navigeringsproblem .
Vet ej hur du satt upp / installerat din klippare , kollar jag med min mobil med app så har jag 41 satelliter som är synliga , Luba vill ha 20 st Co - Viewing . Klipper ca 60 cm från huset .

Har du hittat https://www.facebook.com/groups/778442506862426

Mammotion Luba & YUKA Sweden

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.