Hej
Vill köpa en multislip med sladd. Kommer nog använda den ganska sällan men tror det kan vara bra att ha en ändå.
Antar att billigaste Meec/Biltema går bort. Budget är väl upp runt tusenlappen

Bosch är väl alltid ett säkert kort tänker jag?
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-PMF-220-CE-multiverktyg-med-tillbehor,-220-W/p/41-1052
Finns även denna på Classe på rea, men det setet verkar till och med sämre? Följer inte med något insticks-sågblad vad jag kan se
https://www.clasohlson.com/se/Bosch...,-multiverktyg-med-tillbehor,-220-W/p/41-2380

Finns Einhell med ganska generösa tillbehör
https://www.amazon.se/Einhell-multi...CIJ/ref=pd_sbs_d_sccl_3_5/261-3598009-1525743
 
S
Din andra Bosch är ju batteridriven, vilket du inte ville ha.

Ska man nu köpa en sådan här, skulle jag aldrig köpa någon utan gummiupphängt huvud. Vibrationerna på billiga, gör det olidligt att jobba med.

Ska du typ aldrig använda den, fattar jag verkligen inte varför du vill köpa en. De är nisch maskiner och ja... Köp den billigaste du hittar begagnad, så kan du kasta den när du upptäcker hur dåliga de är.
 
S Sernando skrev:
Din andra Bosch är ju batteridriven, vilket du inte ville ha.

Ska man nu köpa en sådan här, skulle jag aldrig köpa någon utan gummiupphängt huvud. Vibrationerna på billiga, gör det olidligt att jobba med.

Ska du typ aldrig använda den, fattar jag verkligen inte varför du vill köpa en. De är nisch maskiner och ja... Köp den billigaste du hittar begagnad, så kan du kasta den när du upptäcker hur dåliga de är.
Är du säker på att den går på batteri? Det står nätsladd i kommentarerna

Aldrig använda den sa jag inte, det var mer bara som en förklaring till att kanske inte köpa top of the line för 5000 eller så

Har du exempel på någon du rekommenderar?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
S Sernando skrev:
Din andra Bosch är ju batteridriven, vilket du inte ville ha.

Ska man nu köpa en sådan här, skulle jag aldrig köpa någon utan gummiupphängt huvud. Vibrationerna på billiga, gör det olidligt att jobba med.

Ska du typ aldrig använda den, fattar jag verkligen inte varför du vill köpa en. De är nisch maskiner och ja... Köp den billigaste du hittar begagnad, så kan du kasta den när du upptäcker hur dåliga de är.
Var får du ifrån att den drivs med batterier?
Nej det är inte bara nisch maskiner om man renoverar så har man mycket nytta av en..
Tycker att TS resonerar sunt med prisbilden med..
 
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Budget är väl upp runt tusenlappen
Den budgeten spränger du snabbt när du börjar köpa sågblad. I synnerhet om du väljer en maskin från någon i Starlock-maffian (Fein, Bosch, Milwaukee, Makita m.fl?)
 
C cpalm skrev:
Den budgeten spränger du snabbt när du börjar köpa sågblad. I synnerhet om du väljer en maskin från någon i Starlock-maffian (Fein, Bosch, Milwaukee, Makita m.fl?)
Spontant så är jag mest ute efter det lilla sågbladet samt slipfunktionen, men ja det är ju svårt att förutspå framtiden. Men det problemet kommer jag väl inte ifrån oavsett prisklass?
 
S
N naikon skrev:
Är du säker på att den går på batteri? Det står nätsladd i kommentarerna

Aldrig använda den sa jag inte, det var mer bara som en förklaring till att kanske inte köpa top of the line för 5000 eller så

Har du exempel på någon du rekommenderar?
Kollade för snabbt utan att förstora bilden. Såg ut som Bosch 10.8V batteri, men det var det ju inte.

Ja Fein tex, men den är långt över 1000 spänn.

Och att använda den för att slipa med är otroligt kasst.

Det är som sagt en väldigt nischad maskin och jag skulle köpa 10 andra maskiner, innan jag började fundera på en multimaskin.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Spontant så är jag mest ute efter det lilla sågbladet samt slipfunktionen, men ja det är ju svårt att förutspå framtiden. Men det problemet kommer jag väl inte ifrån oavsett prisklass?
Nu tänkte jag inte på antalet olika sågblad man kan behöva, utan att dessa sågblad är väldigt kortlivade. Ibland löjligt kortlivade. I synnerhet om man sågar i metall. Till Starlock-maskinerna passar endast (dyra) original Starlock-blad, så oavsett prisklass spelar valet av maskin in på vilja blad du kan välja.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
O
N naikon skrev:
Hej
Vill köpa en multislip med sladd. Kommer nog använda den ganska sällan men tror det kan vara bra att ha en ändå.
Antar att billigaste Meec/Biltema går bort. Budget är väl upp runt tusenlappen

Bosch är väl alltid ett säkert kort tänker jag?
[länk]
Finns även denna på Classe på rea, men det setet verkar till och med sämre? Följer inte med något insticks-sågblad vad jag kan se
[länk]

Finns Einhell med ganska generösa tillbehör
[länk]
Ett multiverktyg behövs sällan, men när det väl behövs är det helt orimligt vad ovärderligt det är!

Har själv en sån här och är väldigt nöjd med den
https://www.bauhaus.se/multiverktyg...86863&indexName=nordic_production_sv_products

Lite över din budget kanske men kan du skarva uppåt så har du ett kanonverktyg med rätt fäste på tillbehören (starlock). Den verkar också gå att justera hastigheten på mer än den Boschen du länkade till. Det är rätt viktigt ibland att inte köra för fort.
 
C cpalm skrev:
Nu tänkte jag inte på antalet olika sågblad man kan behöva, utan att dessa sågblad är väldigt kortlivade. Ibland löjligt kortlivade. I synnerhet om man sågar i metall. Till Starlock-maskinerna passar endast (dyra) original Starlock-blad, så oavsett prisklass spelar valet av maskin in på vilja blad du kan välja.
Alrajt, vad är en bra maskin som inte är med i maffian? Einhell?
 
Jag tror att jag har kvar den första gröna med sladd du länkade till. Den har gjort mig glad rätt många gånger, då det är ett väldigt smidigt verktyg att ha. Dock samlar den bara damm då jag köpt en ny med batteri och snabbyte av blad utan verktyg. Den nya är bättre på allt, men kostade också flera gånger mer. Resultatet av de båda är likadant på det man sågar, men med en billigare blir man tröttare i händerna.

Om du vill kan jag kolla om min ligger kvar och i så fall kan du få den för några hundringar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Alrajt, vad är en bra maskin som inte är med i maffian? Einhell?
Har inte så bra koll, har själv Fein och är därmed fast i Starlock-träsket 🙄
Men har sett att många proffs kör DeWalt för att nämna ett exempel.
 
Kolla vad jag hittade. Betala frakten och valfri summa till UNHCR, så kan du testa om den är vad du vill ha.
Bild på ett multitool från Bosch med modellnamnet PMF 180 E Multi och tillhörande verktyg och slippapper i en öppen förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit. Jag inser nu att det är en äldre variant jag hittade hemma, så den kanske går bort.
 
  • Gilla
  • Älska
naikon och 2 till
  • Laddar…
Har en sådan och en blå 12V Bosch. Båda fyller sitt syfte.😉
 
Hep Hep skrev:
Kolla vad jag hittade. Betala frakten och valfri summa till UNHCR, så kan du testa om den är vad du vill ha.
[bild]

Edit. Jag inser nu att det är en äldre variant jag hittade hemma, så den kanske går bort.
Vad snällt av dig, det kanske kunde vara något! Jag är inte alls särskilt kräsen och uppskattar återbruk. Men tror du den är så gammal så att det inte går att köpa nya blad till den? Eller passar de nya?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.