Jag köpte mig en 430X och den har nu körts i 3 veckor nu. I Connect så är 'GPS-stödd navigering" aktiverad och där står det att efter ett antal dagars drift så har roboten skapat en karta över arbetsområdet och guidekablarna.

Jag läste också någonstans på HQ hemsida att det kunde ta upp till ett par veckor att få kartan beroende på komplexitet på gräsmattan och man ska köra 24/7 till kartan är klar.

Men nu har 3 veckor gått och tycker arbetsområdet borde vara klar, jag har efter mitt tycke en ganska komplext tomt (450m begränsningskabel på ~1500 kvm), men 3 veckor borde den väl ha ritat upp området? Den har varit och klippt överallt och åker ut distinkt ut till olika områden och klipper så den verkar hitta rätt bra. Kan jag ha missat någon inställning eller är det ryssarnas GPS störning som spökar? Jag två ytor (1,5x5, 2x4m) som är där jag har tagit bort sten och sått gräsmatta som är avgränsad med plankor, samt en kaninbur 1,5x3m som "hinder" kan dessa ställa till det att rita upp arbetsområdet? HQ nämner att man ska undvika hinder under "inkörningen".

Någon som har varit med om liknade eller har tips på någon inställning jag kan ha missat eller är det bara att vänta tills den har ritat upp?

En skiss på begränsningskabel (röd linje) och guidekablarna (blåa linjer):
Satellitkarta över en tomt med två byggnader; röda linjer visar begränsningskabel och blå linjer guidekablar för robotgräsklipparen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har också en HQ 430X sen 2 år tillbaka. Tror du har missförstått GPS funktionen. Den ritar inte upp kartan så den blir synlig för oss. Den gör det internt och har koll på vart den inte har varit under en period. Vi ser det på att klipparen genom att den kan stanna och vända mitt på gräsmattan ibland.

Det ände så att du via appen kan styra den till önskat område (vilket jag också önskat)
 
N Nyalund skrev:
Har också en HQ 430X sen 2 år tillbaka. Tror du har missförstått GPS funktionen. Den ritar inte upp kartan så den blir synlig för oss. Den gör det internt och har koll på vart den inte har varit under en period. Vi ser det på att klipparen genom att den kan stanna och vända mitt på gräsmattan ibland.

Det ände så att du via appen kan styra den till önskat område (vilket jag också önskat)
OK, då ska jag inte vänta längre på att ett arbetsområde ska visas. Tycker att det framgår lite luddigt i produktbeskrivningarna. Nu klipper den utan problem med GPS-stödd navigering aktiverad. Så något direkt behov finns inte, mer än en kul funktion att kunna se arbetsområdet och guidekablarna i appen. Vad jag förstår nu så skulle jag i så fall behöva NERA versionen med AIM, men att betala 8-10' extra för denna funktion vet jag inte om det hade varit värt.
 
Matarese Matarese skrev:
OK, då ska jag inte vänta längre på att ett arbetsområde ska visas. Tycker att det framgår lite luddigt i produktbeskrivningarna. Nu klipper den utan problem med GPS-stödd navigering aktiverad. Så något direkt behov finns inte, mer än en kul funktion att kunna se arbetsområdet och guidekablarna i appen. Vad jag förstår nu så skulle jag i så fall behöva NERA versionen med AIM, men att betala 8-10' extra för denna funktion vet jag inte om det hade varit värt.
Näe, du kan sluta vänta 😁. Saknar också den funktionen o tyckte det var lite luddigt men man måste nog upp till Nera versionen för att få den. Hade hoppats på att även 430X skulle få funktionen i en uppdatering och kontaktade även HQ men fick kalla handen. Den har inte rätt hårdvara för den funktionen tydligen ☹️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.