Hej,

Har precis köpt hus (villa från tidigt 60-tal) med konstaterad asbest i rörisoleringar. Håller på byta golv i sonens rum och började riva platsbyggd garderob i samma veva som gamla golvet åkte. Hittade isolering mellan garderob och yttervägg samt mot grannrummet (se bild). Antar för ljudisolering? Kan det finnas asbest i sånt där? Är det stenull? Isoleringen från ena väggen rasade ner när jag öppnade väggen så jag hivade ut det omgående.

Tacksam för svar!
 
  • Närbild av mörk, lös isolering som sitter mellan två trä- och kartongväggar i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det enda jag har sett till i forumet om konstaterad asbest i väggarna är i form av eternitplattor i pannrum etc. som brandskydd samt kakel och fix.
 
Antwerpen Antwerpen skrev:
Hej,

Har precis köpt hus (villa från tidigt 60-tal) med konstaterad asbest i rörisoleringar. Håller på byta golv i sonens rum och började riva platsbyggd garderob i samma veva som gamla golvet åkte. Hittade isolering mellan garderob och yttervägg samt mot grannrummet (se bild). Antar för ljudisolering? Kan det finnas asbest i sånt där? Är det stenull? Isoleringen från ena väggen rasade ner när jag öppnade väggen så jag hivade ut det omgående.

Tacksam för svar!
Oavsett vad så är det ju relativt enkelt att skydda sig sig och all isolering dammar.

"Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används."

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ungefär allt från 60-talet kan innehålla asbest. Sannolikheten att isoleringen gör det är nog låg men vill du veta så får du skicka in en bit för prov.
 
  • Gilla
sorei
  • Laddar…
Ser ut glasull, det värsta som kan hända är att det kliar !
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.