Följer den tråden runt varenda ö eller är den smart nog att gena förbi öar?

Har skaffat en 310 och ska dra tråden snart.
Det kommer bli många öar stora och små.
Ska förstås ha guidekabel också men exakt hur jag drar den beror lite grann på hur smart roboten är.
 
Den genar inte förbi några öar.
Använd guidekabeln, den är en av de största fördelarna med en klippare från Husqvarna-familjen.
 
E etompau skrev:
Den genar inte förbi några öar.
Använd guidekabeln, den är en av de största fördelarna med en klippare från Husqvarna-familjen.
Klart jag ska ha guidekabel.
Tänkte först snåla och dra enligt vänstra alternativet med kortare guide men det får nog bli ungefär som det högra med lite extra längd.

Schmatisk bild av två alternativ för guidekabeldragning, en kortare och en längre runt hus och trädgård.
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Haha.
Har provkört klipparen ett par dagar utan guidekabeln.
Kan konstatera att den gick tillbaka till laddaren längs tomtgränsen utan att gå in på öarna.
Bättre än väntat helt klart.
 
Lite relaterat: Jag har precis installerat min Automower 430x Nera och inte lagt guidekabel än. När den ska hem händer det att den fastnar i en loop runt en stor ö runt ett förråd. Efter några varv ger den upp och ger sig av och hittar kabeln någon annanstans.

Inte optimalt jag får fixa guide.
Jag tänkte att Nera använd GPS för att hitta hem och inte behövde guidekabel. Kanske när den kört ett tag och lärt sig hitta? Den håller som bäst på med att samla info till kartan. 🤔
 
Uppdatering: När kartan blev klar började klipparen använda GPSen för att hitta tillbaka! Så nu kör jag utan guidekablar tills vidare. Vekar fungera fint nu, även om den körde slut på batteriet häromdagen när vi inte var hemma. 🤔
 
Jag har haft vår 330X utan guide i 8år. Den hade blivit gladare med guide nu när vi lyckas skapa fler och fler öar.

Har inte märkt att den kan använda GPSen för att hitta hem. Däremot är där en sändare i laddstationen som den kan hitta några meter ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.