Hej, detta gäller ett icke vinterbonat sommarhus på ca 40 kvm. Inspektionsluckan in under grunden var fuktig och karmen är mjuk upptäckte jag. Kollar in och tycker att det känns fuktigt på marken. Vad får man för känsla är det här potentiellt bedrövligt? Hur ser mögel ut egentligen?

Reagerar på att det är mycket spindlar och dessutom att man ställt upp stolparna så som man gjort direkt mot stenplattor (+att det ligger massa bråte överallt som ni ser), är orolig att det är tecken på att detta hus skötts hand om dåligt men jag har samtidigt ingen aning vad som är/var normalt under husets bygge och livslängd, har helt enkelt noll koll. Känner ingen uppenbar fukt i trä men har inte haft mätare.

Vad skulle ni undersöka/göra? Får ni en känsla utifrån bilderna att detta skulle kunna vara ett problem? Aldrig kikat in under förut. Jag såg eller kände inget mögel men jag har inte varit in i alla hörn bara kikat in med överkroppen och lyst omkring ännu. Ska så klart mäta fuktkvot men åker ut dit först i juli igen om det inte är någon som tycker det ser brådis ut. Tack på förhand!
 
  • Insidan av grundutrymmet i ett sommarhus, med träbalkar, stenplattor, stöttande stolpar och diverse byggbråte spritt omkring på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grunden på ett sommarhus, med synliga stolpar som står direkt på stenplattor, mark täckt med bråte och en fuktig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av krypgrund under sommarhus med fuktig mark, byggmaterial, och skräp synligt. Stenplattor och stolpar placerade mot varandra, spindlar noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ok ut men kanske behövs lite ventilation för att torka ut jorden en aning.
Spindlar är bra, dom håller skadedjur i schack.
 
D Dilato skrev:
Jag tycker det ser ok ut men kanske behövs lite ventilation för att torka ut jorden en aning.
Spindlar är bra, dom håller skadedjur i schack.
Tack, det sitter den ventilationen som syns på bild och sen även ett större hål med nät på en annan vägg. Vad tror du om en värmeslinga 30m från trygghetsvakten kan det hjälpa (och lägga ut plast på backen) eller skulle man behöva någon riktig avfuktare nu när det är så blött i marken? Vad hade du tagit för specifika åtgärder härifrån om du var jag?

Att inspektionsluckan är typ rutten/mjuk är det något jag bör åtgärda och ersätta eller kan den sitta kvar och man hoppa på att den torkar upp? Huset är f ö byggt -59 antar att samma lucka suttit sedan dess så inte konstigt att det svällt lite och träet i karmen börjat luckra upp sig lite kanske? Tror inte man underhållit och målat om den eller så direkt.
 
Hur gammal är stugan? Är den gamla och ser så fin ut skulle jag inte göra något med miljön. Skulle dock ersätta stöttorna som lutar.
 
Lite kreativa lösningar, men allt virke ser torrt och fint ut, och det är det viktigaste.
 
Tack för svaren! Jag köpte en fuktkvotsmätare (för 399kr på Clas Ohlson så vet inte hur exakt den mäter) och mätte i träet närmast inspektionsluckan på olika ställen. Bara kikade in och stack in mätaren i olika brädor typ 1 meter in under huset så har inte varit runt i olika delar av grunden. Men det varierade mellan 18-23% fukt på de ställen jag kom åt. Det är ett problem eller?

Jag ska köpa något som mäter fukten i luften med en app tänkte jag så att man kan läsa av över tid hur det ser ut, men nu är jag orolig att det är bråttom att hitta en lösning jag vill ju inte att det börjar mögla där nere om det inte redan gjort det.. Några tips på vad jag bör göra härifrån?

Ska inspektionsluckan stå öppen? Läser så mycket olika bud vissa säger att ventilation ska vara stängd under sommaren öppen på höst/vinter tex.
 
1. Montera 4 fuktmätare(en i varje hörn i "taket") t.ex. https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...limat-profi-set-datalogg-funktion-898899.html
2. Plasta marken
3. Täta ventiler
4. Sätt in avfuktare

Du kan göra punkterna en i taget och följa hur klimatet är över tid och fundera på om du behöver göra nästa punkt.
Eller kan du göra samtliga punkter på en gång och känna dig klar. Dock behöver du fortfarande följa klimatet där nere över tid(t.ex. kan avfuktaren stanna och då ser du det på mätarna).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sblixten skrev:
1. Montera 4 fuktmätare(en i varje hörn i "taket") t.ex. [länk]
2. Plasta marken
3. Täta ventiler
4. Sätt in avfuktare

Du kan göra punkterna en i taget och följa hur klimatet är över tid och fundera på om du behöver göra nästa punkt.
Eller kan du göra samtliga punkter på en gång och känna dig klar. Dock behöver du fortfarande följa klimatet där nere över tid(t.ex. kan avfuktaren stanna och då ser du det på mätarna).
Det räcker gott med billiga Tuya Bluetooth-sensorer.
https://www.aliexpress.com/item/1005006014863250.html

4 såna med en GW får man för under 400 kronor.

Jag har en hel drös sådana med Multimode Gateway och Smartpluggar.

SmartPlug:en mäter strömförbrukningen på avfuktaren så man vet om den går och hur mycket ström den förbrukat och kan slå på/av trådlöst.
 
  • Flera förpackningar med Tuya Smart Plugs, Bluetooth temperatur- och luftfuktighetssensorer, samt Smart Gateways arrangerade på en blå filt med vita stjärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Det räcker gott med billiga Tuya Bluetooth-sensorer.
[länk]

4 såna med en GW får man för under 400 kronor.

Jag har en hel drös sådana med Multimode Gateway och Smartpluggar.

SmartPlug:en mäter strömförbrukningen på avfuktaren så man vet om den går och hur mycket ström den förbrukat och kan slå på/av trådlöst.
Nu är du lite elak här.
Försöker få ytterliga en att fastna i hemma-automatstations-drogen 😂
Det börjar alltid lite lätt som du anger här med en smutt och billig lösning på ett specifikt problem.
Sen blir det alltid lite till och lite till och helt plötsligt sitter man där med massa cool automation & sensorer och loggning som man eg inte har användning för (men är kul som satan att ha) och man vill bara ha mer
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det räcker gott med billiga Tuya Bluetooth-sensorer.
[länk]

4 såna med en GW får man för under 400 kronor.

Jag har en hel drös sådana med Multimode Gateway och Smartpluggar.

SmartPlug:en mäter strömförbrukningen på avfuktaren så man vet om den går och hur mycket ström den förbrukat och kan slå på/av trådlöst.
Jo, men inte enbart. De behöver ju något de kan skicka till som loggar över tid.
Och sen har jag ingen aning om hur ofta de behöver byta batteri eller hur bra kalibrerade de är samt håller sig över tid?
Den jag länkade till har jag gjort tre installationer med och den är inte beroende av något annat samt batteri varar mer än 5 år.
När du vill titta på data över tid och ska ta fram logg 2 år efter installation, så vill jag ha något som jag litar på att det fungerat och att datat finns sparat.
Du får gärna övertyga mig då jag tycker att den jag länkat till är lite förlegad ;-)
 
S sblixten skrev:
Jo, men inte enbart. De behöver ju något de kan skicka till som loggar över tid.
Och sen har jag ingen aning om hur ofta de behöver byta batteri eller hur bra kalibrerade de är samt håller sig över tid?
Den jag länkade till har jag gjort tre installationer med och den är inte beroende av något annat samt batteri varar mer än 5 år.
När du vill titta på data över tid och ska ta fram logg 2 år efter installation, så vill jag ha något som jag litar på att det fungerat och att datat finns sparat.
Du får gärna övertyga mig då jag tycker att den jag länkat till är lite förlegad ;-)
Jag kontrollmäter alla mina sensorer mot en specifik sensor som jag har som "bas"
Sen laddar jag upp allt data jag vill spara till google sheets.
 
M MrDizzy skrev:
Jag kontrollmäter alla mina sensorer mot en specifik sensor som jag har som "bas"
Sen laddar jag upp allt data jag vill spara till google sheets.
Menar du att du måste göra saker manuellt eller sköter det sig med automatik(inklusive omstarter om det behövs)?
Behövs något mer...en dator eller liknande?
Eller sätter man bara upp de där och sen funkar allt och jag kan återvända om två år och titta på datat?
 
S sblixten skrev:
Menar du att du måste göra saker manuellt eller sköter det sig med automatik(inklusive omstarter om det behövs)?
Behövs något mer...en dator eller liknande?
Eller sätter man bara upp de där och sen funkar allt och jag kan återvända om två år och titta på datat?
Sätter upp det en gång och sen sköter det sig självt mha automatiken.

Men just den lösning jag valt så behöver man wifi samt en apparat med webläsare för att kunna sätta upp det hela. Enklast via dator men smartmobil eller "platta/ipad" fungerar med.

Klarar strömavbrott så tillvida att då strömmen kommer tillbaka så hoppar allt igång igen och börjar logga, men inga loggar under just strömavbrottet.

Visst det är ett litet steg upp på den tekniska kunskapen från det du länkade, men tror att min 70 åriga mor skulle klara av det om hon ville. Grunden sitter i att vara intresserad.

Enda gången jag gör nått manuellt är då jag lägger till nya saker alternativt bestämmer mig för att göra om saker (som kan anses vara sätta upp nytt fast med existerande prylar)
 
M MrDizzy skrev:
Sätter upp det en gång och sen sköter det sig självt mha automatiken.

Men just den lösning jag valt så behöver man wifi samt en apparat med webläsare för att kunna sätta upp det hela. Enklast via dator men smartmobil eller "platta/ipad" fungerar med.

Klarar strömavbrott så tillvida att då strömmen kommer tillbaka så hoppar allt igång igen och börjar logga, men inga loggar under just strömavbrottet.

Visst det är ett litet steg upp på den tekniska kunskapen från det du länkade, men tror att min 70 åriga mor skulle klara av det om hon ville. Grunden sitter i att vara intresserad.

Enda gången jag gör nått manuellt är då jag lägger till nya saker alternativt bestämmer mig för att göra om saker (som kan anses vara sätta upp nytt fast med existerande prylar)
Det kräver då att du har en enhet(server/gateway) som är igång 24/7 och då skulle den behöva vara dedikerad till hemautomation. Har man inte det intresset, så tror jag fortfarande den jag länkat till är ett bättre alternativ vad avser inköp, drift och installation.
 
S sblixten skrev:
Det kräver då att du har en enhet(server/gateway) som är igång 24/7 och då skulle den behöva vara dedikerad till hemautomation. Har man inte det intresset, så tror jag fortfarande den jag länkat till är ett bättre alternativ vad avser inköp, drift och installation.
den prylen/enheten jag har är inte stor, tar inte mycket ström och behöver bara ha el för det lilla den drar.
Tokenkel att sätta upp och använda och lägga till nya saker och dessutom kunna styra saker om man vill.
Men visst det krärver lite mer än det du länkade. Ville bara säga att idag finns det väldigt bra , billiga och enkla lösningar som inte är bara för oss tekniskt överintresserade.
Gränsen för få enkel hemma-automations bitar med tex temp och fukt sensorer samt styrning av saker som använder stickpropp har sänkts avsevärt bara senaste 2-3 åren
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.