Hej,

Bor i en relativ ny Smålandsvilla med inredd övervåning. Övervåningen inredd av annan firma, som nu inte längre verkar finnas kvar. Problemet vi nu hittat (några år för sent) är att diffusionsspärren i kattvindarna inte är korrekt installerad. Denna går hela vägen längs med tak och väggar (som sig bör), men inte hela vägen in under golvet, utan slutar mitt över "vindsisoleringen" innan golvet börjar. Detta gör att luft från kattvindarna (med typisk isoleringsdoft) letar sig in på övervåningen pga undertrycket i huset, speciellt längs med golvet. Jag har på test tätat med tejp mellan golvlist och parkettgolvet med gott resultat avseende inomhusluften.
Vad kan göras rent tekniskt? Det "rätta" vore ju att riva väggarna till kattvindarna, fixa plasten och sedan återställa, men detta är ett stort jobb. Om man nöjer sig med att täta innerväggarna ordentligt, kan det räcka? Finns det annan risk för kattvinden/konstruktionen i sig?
 
T Tonka skrev:
Hej,

Bor i en relativ ny Smålandsvilla med inredd övervåning. Övervåningen inredd av annan firma, som nu inte längre verkar finnas kvar. Problemet vi nu hittat (några år för sent) är att diffusionsspärren i kattvindarna inte är korrekt installerad. Denna går hela vägen längs med tak och väggar (som sig bör), men inte hela vägen in under golvet, utan slutar mitt över "vindsisoleringen" innan golvet börjar. Detta gör att luft från kattvindarna (med typisk isoleringsdoft) letar sig in på övervåningen pga undertrycket i huset, speciellt längs med golvet. Jag har på test tätat med tejp mellan golvlist och parkettgolvet med gott resultat avseende inomhusluften.
Vad kan göras rent tekniskt? Det "rätta" vore ju att riva väggarna till kattvindarna, fixa plasten och sedan återställa, men detta är ett stort jobb. Om man nöjer sig med att täta innerväggarna ordentligt, kan det räcka? Finns det annan risk för kattvinden/konstruktionen i sig?
Att riva skivorna och sätta ny diffusionsspärr till kattvindarna kan ju vara en lösning, men som du hintar om - en rätt omfattande lösning.
Men jag funderar på när du skriver: Undertrycket i huset gör att "vindsdoft" letar sig in....har du tillräckligt med tillluft - för så stora springor bör det väl inte vara i väggarna/golvet till kattvinden så luften hellre tar den vägen ?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
1½-planshus? Vet inte om jag exakt förstår hur det ser ut. Jag tänker dock att fukten i inomhusluften tränger ut i isoleringen där diffusionsspärren saknas och det finns risk för kondensproblem(?)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kan du inte ta bort golvlisterna, dra en sträng akrylat över glipan golv/vägg och sedan sätta tillbaka listerna. Akrylat kostar 15 kr/tuben. Är du försiktig när du tar bort listerna är det bara att återanvända.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att riva skivorna och sätta ny diffusionsspärr till kattvindarna kan ju vara en lösning, men som du hintar om - en rätt omfattande lösning.
Men jag funderar på när du skriver: Undertrycket i huset gör att "vindsdoft" letar sig in....har du tillräckligt med tillluft - för så stora springor bör det väl inte vara i väggarna/golvet till kattvinden så luften hellre tar den vägen ?
Hej,
Huset är 8 år gammalt och i början var det inga problem, så jag tror att träkonstruktionen mot golvet kanske rört sig lite och öppnat springor. Nu är det inte mycket luft, men tillräckligt för att det ska lukta vind (bra, dåligt? jag vet inte). Det jag mest funderar på är om tätning av innerväggarna, och i så fall vilken tätning som är bäst, är lämpligt eller om det kan skapa fuktproblem i kattvindarna på sikt.
Du har en poäng med tilluften, ska fundera på om ytterligare en friskluftsventil ska sättas in
 
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte ta bort golvlisterna, dra en sträng akrylat över glipan golv/vägg och sedan sätta tillbaka listerna. Akrylat kostar 15 kr/tuben. Är du försiktig när du tar bort listerna är det bara att återanvända.
Ungefär så jag tänker också. Är akrylat att föredra framför fogskum (har själv ingen aning)?
 
J Josth skrev:
1½-planshus? Vet inte om jag exakt förstår hur det ser ut. Jag tänker dock att fukten i inomhusluften tränger ut i isoleringen där diffusionsspärren saknas och det finns risk för kondensproblem(?)
Ja, precis 1½-planshus. Det är lite det du menar som jag är orolig för, eftersom kattvinden nu "ventileras" av att luften dras in i bostaden. Lyckligtvis är det ju bara på "golvet" som det saknas plast, och eventuell varm fuktig borde söka sig uppåt/utåt och inte nedåt. Dessutom är det ju ett nytt hus med konstant undertryck, så förhoppningsvis är det väldigt lite fukt som diffunderar genom väggar/tak. Bifogar bild på hur det ser ut.
 
  • Diagram av struktur för ett 1½-planshus med etiketter för kattvind, plast, fri isolering och bostadsyta som visar ventilation och fuktbarriär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden men vet inte om allt klarnade helt för mig trots den. Men som sagt bra att plasten går långt ner och ligger på undergolvet ovanpå mellanbjälklaget. Den fuktiga varma inomhusluften strävar ju uppåt och utåt. Var sugs luften in i huset som kommer via listerna till kattvinden?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tack för bilden men vet inte om allt klarnade helt för mig trots den. Men som sagt bra att plasten går långt ner och ligger på undergolvet ovanpå mellanbjälklaget. Den fuktiga varma inomhusluften strävar ju uppåt och utåt. Var sugs luften in i huset som kommer via listerna till kattvinden?
Gissnings genom isoleringen på mellanbjälklaget, eftersom resten borde vara tätt. Var luften kommer från innan dess har jag ingen aning om, kan inte tillräckligt om huskonstruktioner.
 
Isoleringen i mellanbjälklaget är ju mestadels bara en ljudisolering mellan våningarna. Kan inte se hur uteluft skulle kunna ta sig in den vägen på det sättet när huset är välbyggt med en genomtänkt konstruktion. Väldigt stor skillnad mot ett 100 år gammalt 20-talshus utan diffusionsspärr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Än så länge ingen som skrivit "täta absolut inte innerväggarn", vilket jag ser som ett positivt tecken. Klimatet i kattvindarna borde alltså inte bli sämre för att jag tätar innerväggarna så gott jag kan.
 
Kattvindar innanför plasten (och isoleringen) ska ventileras från boytan. Det ska sitta ventilationsgaller i stödbensväggen. Det får heller inte kunna bli kallare än drygt 12 grader i kattvindarna eftersom det då kan bli kondensproblem.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T Tonka skrev:
Är akrylat att föredra framför fogskum (har själv ingen aning)?
Upp till en halv cm går fint att bara foga i med latex/akrylatfog, är det större glipa så kan du tejpa med åldersbeständig tejp. Men den brukar vara mycket bredare än vanliga lister. Strunta i fogskum, fula märken och svår att spruta "bara lite".
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
T Tonka skrev:
Ungefär så jag tänker också. Är akrylat att föredra framför fogskum (har själv ingen aning)?
Har du flytande trägolv så skall du INTE göra detta… då reser sig golvet när det rör sig…

Bättre då att använda åldersbeständig byggtejp. Den går bra att skära långledes om du tycker att den är för bred, tror den är typ 50mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.