Hej!
Vi har ett nybyggt fritidshus där vi tänkte nöja oss med mobilt bredband. Täckningen var redan i gamla huset lite halvdant på mobilerna och nu i nya huset med supertjocka väggar och energiglas är det ännu värre. Dessutom är det ett suterränghus. Tänkte mig en utomhusantenn för 4G/5G. Jag har hört att antennkablar sänker hastigheten och ska hållas korta så finns det något bra sätt att minimera längden? Jag ser två alternativ till placering av utomhusantennen, antingen på taket och så får vi dra något via kallvinden ner, eller placerad på en separat stolpe 15 meter från huset där vi har ett fiberrör nedgrävt som kommer fram i teknikrummet och skåpet som är förberett för fiberuttagen. Vad tror ni blir bäst?
Jag är i stort sett okunnig inom området så jag kommer behöva lite tydliga förklaringar 🙃.
 
B BrunoK skrev:
Hej!
Vi har ett nybyggt fritidshus där vi tänkte nöja oss med mobilt bredband. Täckningen var redan i gamla huset lite halvdant på mobilerna och nu i nya huset med supertjocka väggar och energiglas är det ännu värre. Dessutom är det ett suterränghus. Tänkte mig en utomhusantenn för 4G/5G. Jag har hört att antennkablar sänker hastigheten och ska hållas korta så finns det något bra sätt att minimera längden? Jag ser två alternativ till placering av utomhusantennen, antingen på taket och så får vi dra något via kallvinden ner, eller placerad på en separat stolpe 15 meter från huset där vi har ett fiberrör nedgrävt som kommer fram i teknikrummet och skåpet som är förberett för fiberuttagen. Vad tror ni blir bäst?
Jag är i stort sett okunnig inom området så jag kommer behöva lite tydliga förklaringar 🙃.
Vad har du för router?
Min förra var en 4 g med extern antenn då jag hade dålig mottagning sen bytte jag till en 5 g utan yttre antenn och 5 dubblade hastigheten.
Så är er router lite till åren kan ett byte göra underverk, tekniken står inte stilla:)
 
S
Ett Mesh nätverk lär du behöva
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Har ni täckning för 5G? då rekommenderar jag utrustning för 5G annars kan ni nöja er med en router och utomhusantenn för 4G om det inte ska byggas ut med 5G i när tid.
 
A Argastesnickaren skrev:
Vad har du för router?
Min förra var en 4 g med extern antenn då jag hade dålig mottagning sen bytte jag till en 5 g utan yttre antenn och 5 dubblade hastigheten.
Så är er router lite till åren kan ett byte göra underverk, tekniken står inte stilla:)
Just nu ingen router alls. Vi har tidigare bara kört surfzon/hotspot från mobilerna. Jag tänkte jag skulle köpa en som klarar 5G men avvaktar tills jag vet vad mer som behövs och hur man bäst sätter ihop allt.


S Sernando skrev:
Ett Mesh nätverk lär du behöva
Det räknar jag med att vi behöver för det behöver jag t o m i stan i lägenheten.


wildeside wildeside skrev:
Har ni täckning för 5G? då rekommenderar jag utrustning för 5G annars kan ni nöja er med en router och utomhusantenn för 4G om det inte ska byggas ut med 5G i när tid.
Ja, två operatörer har redan 5G utbyggt, de andra två lär väl komma inom något år eller två gissar jag.

Det är mest den här delen med utomhusantenn till router som jag känner jag är totalt okunnig om då jag förstått det som att det är där man kan tappa en massa om det är långt mellan de båda. Och oavsett om jag sätter antennen på taket eller på en stolpe där data-röret finns tillgängligt in till huset så blir det ett antal meter. Eller finns det något man kan sätta utomhus tillsammans med antennen som gör att man inte drar en antennkabel så långt?

Har ni tips om något företag som är bra på sånt här och som man kan prata med/anlita för att sätta upp det så tar jag tacksamt emot det också.
 
B BrunoK skrev:
Just nu ingen router alls. Vi har tidigare bara kört surfzon/hotspot från mobilerna. Jag tänkte jag skulle köpa en som klarar 5G men avvaktar tills jag vet vad mer som behövs och hur man bäst sätter ihop allt.



Det räknar jag med att vi behöver för det behöver jag t o m i stan i lägenheten.



Ja, två operatörer har redan 5G utbyggt, de andra två lär väl komma inom något år eller två gissar jag.

Det är mest den här delen med utomhusantenn till router som jag känner jag är totalt okunnig om då jag förstått det som att det är där man kan tappa en massa om det är långt mellan de båda. Och oavsett om jag sätter antennen på taket eller på en stolpe där data-röret finns tillgängligt in till huset så blir det ett antal meter. Eller finns det något man kan sätta utomhus tillsammans med antennen som gör att man inte drar en antennkabel så långt?

Har ni tips om något företag som är bra på sånt här och som man kan prata med/anlita för att sätta upp det så tar jag tacksamt emot det också.
Frågan är ju om du behöver en extern antenn.
Har du inte använt 5 g innan så hade jag börjat med att kolla vilka hastigheter du kommer upp i.
Ingen kompis du kan låne ett par timmar?
Sen kan placeringen i huset påverka mottagningen också.
Jag satte min i ett fönster mot antennen som jag har koll på var den ligger.
Visade sig att jag fick bättre mottagning visidan om fönstret trots betong vägg.
Be mig inte förklara för jag fattar ingenting men tror inte bredbandskollen ljuger:)
 
Riktantenn på taket och sedan ställer du routern på kallvinden och drar ner kabel till bostadsutrymmena där du sätter en wifi-accesspunkt alternativt kör du mesh-mellan enheterna.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Sitter idag utan fiber i huset jag bor i och kör endast 4G (för att då jag köpte utrustningen så var inte 5G byggplanerna satta)

Men för 5G rekommenderar jag denna utrustning
Teltonica TRB500 (5G router)
4st LMR195 Single-kabel från Loh Electronics (notera att du behöver beställa med rätt kontakter)
1 st NEDIS ANOR4G30ME Antenn (rikt antenn med bra förstärkning och klarar alla 5G hastigheter utom högsta frekvenserna 3300-3800Mhz, ger upptill 15dB förstärking)
1 st Poynting EPNT-2 Antenn för de högsta 5G frekvenserna (ger upp till 11dB förstärking)

TRB500 är 4x4 mimo och båda antennerna är 2x2 mimo så det ska lira riktigt bra ihop om jag förstått det rätt
Du vill ha så kort mellan antennerna och routern som möjligt då varje meter signalkabel betyder signalförlust = lägre hastighet.
Sen är det skillnad på signalkabel och signalkabel. Den jag länkade är prisvärd i förhållande till dB förlust/m)
Sen drar du vanlig TP mellan 5G routern och wifi routern.

Det finns även 4x4 mimo antenn med hus för TRB-500an som heter
QuMax Omni TRB500
Där monterar man in 5g routerin i huset som man sätter på stolpen utomhus och sen TP till wifi routern.
dock är det "bara" kring 4dB förstärkning samt klarar inte de höga 5G frekvenserna (3300-3800MHz).

Ska också nämnas att det finns en kominernad 5G & wifi router från Teltonica som heter Rutx50
Har ingen aning om hur bra wifi delen är den produkten.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Riktantenn på taket och sedan ställer du routern på kallvinden och drar ner kabel till bostadsutrymmena där du sätter en wifi-accesspunkt alternativt kör du mesh-mellan enheterna.
Man kan även sätta riktantennen inne på kallvinden.
Jag har gjort så och det fungerade betydligt bättre än förväntat.
Visst man tappar lite signalstyrka men i mitt fall så var det att väga det mot att fästa antennen på taket på något vettigt ställe och sen dra längre signalkabel till 5G routern.
Nu blev det antenn och router på kallvind och bara 1m signalkabel mellan antenn och router
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Riktigt, det bästa är att testa sig fram även om det ändå inte är någon garanti när operatörerna är inne och "optimerar" sina nät (läs riktar om antennerna....)
 
A Argastesnickaren skrev:
Frågan är ju om du behöver en extern antenn.
Har du inte använt 5 g innan så hade jag börjat med att kolla vilka hastigheter du kommer upp i.
Ingen kompis du kan låne ett par timmar?
Sen kan placeringen i huset påverka mottagningen också.
Jag satte min i ett fönster mot antennen som jag har koll på var den ligger.
Visade sig att jag fick bättre mottagning visidan om fönstret trots betong vägg.
Be mig inte förklara för jag fattar ingenting men tror inte bredbandskollen ljuger:)
Min tanke var just att vänta ut svärmors flytt som är om tre veckor och då ta över hennes router, just för att se om det kanske funkar tillräckligt bra för ett tag i alla fall. Men så gnällde maken idag som är där ute just nu, vilket fick mig att börja titta på det igen.
 
Om jag skulle vilja ha möjlighet att ha fast uppkoppling (med nätverkskabel) till någon enhet så måste kabel antingen komma in via gröna dataröret som är draget till dataskåpet i huset eller så behöver jag på något annat sätt få in signalen i skåpet där omkoppling till rummens uttag kan göras. Eller hur?

Elektrikern pratade något om att det går att göra det omvänt, dvs ta in signalen inte via det gröna röret utan via t ex ett modem/router (eller vad det var han pratade om) och sen "köra det bakvägen" in i skåpet där man kopplar ut till andra uttag. Någon som förstår hur han tänkte sig det där?
 
A Argastesnickaren skrev:
Frågan är ju om du behöver en extern antenn.
Har du inte använt 5 g innan så hade jag börjat med att kolla vilka hastigheter du kommer upp i.
Ingen kompis du kan låne ett par timmar?
Sen kan placeringen i huset påverka mottagningen också.
Jag satte min i ett fönster mot antennen som jag har koll på var den ligger.
Visade sig att jag fick bättre mottagning visidan om fönstret trots betong vägg.
Be mig inte förklara för jag fattar ingenting men tror inte bredbandskollen ljuger:)
Du har nog nya energisnåla fönster med en film inbakad i/på glaset.

https://www.byggindustrin.se/innovation/teknik/tata-fonster-stryper-signalen-19328/
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Du har nog nya energisnåla fönster med en film inbakad i/på glaset.

[länk]
Jag har inte forskat i det men det stämmer säkert:)
Min tanke var ju bara att man kan prova på mer än ett ställe i huset för det kan skilja rejält på signalen.
 
En ok riktantenn
https://www.kjell.com/se/produkter/...k8Fn04WZBVLEK7m_s0YLsfrv4DsgEGjUaAkWWEALw_wcB

Och beroende av vilka band/frekvenser du får in kan en 4G router för dryga tusenlappen ge "nästan" lika bra som 5G, dvs om du har låg och mellanband 700-2600MHz (3400MHz)
Men allt beror på var, vilka operatörer, avstånd till master och hur området ser ut topografiskt, utan den infon blir det bara gissningar.
Idag samarbetar 5G med 4G i områden med låg/mellanband dessutom.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.