Halloj!
Min Nibe Fighter 360p har slutat värma, och jag gissar det är dags för service. Som tur är skedde det på rätt årstid, så det är ingen fullständig panik och tänkte jag skulle kasta ut lite frågor här först få se om det är något jag kan testa.

Den har låtit lite märkligt på sistone, och liksom "kvittrat" lite när kompressorn kört. Senaste dagarna har det varit tyst, men det visade sig bara för att den slutat köra kompressorn helt. Det hörs den försöker lite med jämna mellanrum, då det klickar till och durrar lite svagt, men efter några sekunder lägger den ner. Man ser också på strömförbrukningen att den hoppar upp på ca 2kW de sekunderna.
I natt vaknade jag också av ett gurglande från radiatorerna, och såg trycket gått ner till noll. Fyllde på då, och det verkar fortfarande vara på samma tryck. Expansionskärlet var också helt trycklöst så jag har pyst i lite där, men det kan väl knappast vara relaterat till problemet.

Det är inga larm vad jag kan se.

Hur låter detta för experterna? Kompressor? Gasbrist?
Nån tummen-pekfinger idé om kostnad?
 

Bästa svaret

Typiskt kompressorhaveri. Det är propan i dessa maskiner och man kan förutsätta att kompressorn håller ca 10 år om allt går bra. Med alla tillhörande delar kostar det närmare 25 tkr att renovera den. Hur gammal är den? Passa på att kontrollera förtrycket i expansionskärlet. Normalt skall det vara 0,5 bar. Du får köra med el-patronen för att få varmvatten så länge i väntan på service. På sommarhalvåret blir det normalt många start/stopp för kompressorn i 360P och det ökar sannolikheten för haveri just då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Typiskt kompressorhaveri. Det är propan i dessa maskiner och man kan förutsätta att kompressorn håller ca 10 år om allt går bra. Med alla tillhörande delar kostar det närmare 25 tkr att renovera den. Hur gammal är den? Passa på att kontrollera förtrycket i expansionskärlet. Normalt skall det vara 0,5 bar. Du får köra med el-patronen för att få varmvatten så länge i väntan på service. På sommarhalvåret blir det normalt många start/stopp för kompressorn i 360P och det ökar sannolikheten för haveri just då.
Tack för svar. 25kkr kändes saftigt!

Den är från ca 2010, så har några år på nacken. Känns som man får överväga att byta ut den, men närmaste ersättare verkar vara F370 och känns inte som man vinner mycket på att byta till den. Färgsskärm typ...
 
Precis, F370 har ett snyggare styrsystem men kompressorn är exakt likadan så man tjänar i princip inget på bytet. Och vill man byta till F730, S735 eller liknande så måste isoleringen av avluftskanalen ses över då dessa jobbar med en väldigt kall avluftstemperatur. Vill man spara mer energi kan man annars komplettera 360P med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset medans 360P värmer resten plus varmvattnet.

Kompressorn i 360P kostar runt 10 tkr och sedan andra delar som byts ytterligare flera tusen och sedan tillkommer gas och kyltekniker som har en hög timtaxa. Men en riktigt proffsig kyltekniker gör normalt jobbet klart på ett par timmar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, F370 har ett snyggare styrsystem men kompressorn är exakt likadan så man tjänar i princip inget på bytet. Och vill man byta till F730, S735 eller liknande så måste isoleringen av avluftskanalen ses över då dessa jobbar med en väldigt kall avluftstemperatur. Vill man spara mer energi kan man annars komplettera 360P med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset medans 360P värmer resten plus varmvattnet.

Kompressorn i 360P kostar runt 10 tkr och sedan andra delar som byts ytterligare flera tusen och sedan tillkommer gas och kyltekniker som har en hög timtaxa. Men en riktigt proffsig kyltekniker gör normalt jobbet klart på ett par timmar.
Har redan en luft-luft som jag installerade förra året. Har bett offert på en Thermia Ventec eftersom det glunkades i en annan tråd att de sitter på stort lager. Skönt att man inte behöver panikbyta!
 
Ok, det är ju perfekt med en LLVP som kan ge lite kyla också när de varmaste veckorna kommer. Thermia Ventec är en intressant modell men det var mycket problem med barnsjukdomar i början så den blev impopulär men tills dagens dato borde de ha fixat alla dessa.
 
Har fyllt i webformulär hos fem olika värmepumpsfirmor i Uppsala om att renovera kompressorn. En svarade direkt att han gör inte sånt, från de andra har det varit knäpptyst i över en vecka nu. Hoppas det bara är för att det är semestertider och att de inte ghostar en om man inte vill köpa nytt. (Det senaste har jag varit med om på byggfirmor)
 
Vissa firmor är bara VVS-firmor som gör rör-jobb men inte har kyltekniker. De kan installera värmepumpar som inte är split-modeller. Inte byta kompressorer etc. Nu är det mitt i industrisemestern så det är säkert en förklaring att du inte får ett snabbt svar. Man klarar sig bra utan kompressorn under en ganska lång tid. Har man svårt att få byte av kompressor gjord kan man ju alltid gå på de officiella serviceombuden enligt NIBE's sajt. NIBE tillhandahåller fortfarande alla reservdelar som behövs och då ska man kunna välja reparation istället för nyinköp. Annars får man vända sig till NIBE centralt och klaga. Tänk dock på att om din 360P hunnit bli sådär 20 år gammal så kanske den inte har mer än ett par år kvar innan det går rosthål i tanken och det bara är skrot kvar.

Edit: Såg nu att det står att din 360P är bara 14 år gammal så då är verkligen fullt rimligt att välja att enbart byta kompressorn med tillhörande delar. Kan mycket väl bli så att den klarar ca 10 år till innan det är dags för totalt utbyte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.