Kan jag ställa en Bestway stålpool ovanpå altan?

Poolen är 4x2 meter och kommer väga ca 8 ton. Reglar under altan står mot mark och/eller med stöd av stenplattor.
"Normalstorlek" på reglar och avstånd mellan reglar. Ska försöka hitta lite gamla bilder för att se hur konstruktionen ser ut under.

För att jämna ut trycket tänkte jag bygga en "plattform" med EU-pallar som täcker hela bottenytan av poolen + stödben (3 på varje sida och 1st på vardera knock). Förutom att det antar jag fördelar trycket bättre kommer förhoppningsvis altanen må lite bättre av att kunna luftas. Vidare kan man ju "klä in" pallarna och få det att se någorlunda hyfsat ut. Tänker att jag tar bort poolen och "plattformen" efter varje sommarsäsong.

Tror ni att min altan kommer att klara detta, eller hur hög är risken att den kollapsar? Tänkte jag börjar med att fylla poolen till hälften (ca 4 ton) och sedan fyller på med jämna 10 cm med någon dags mellanrum för att se hur det urartar sig.

Tack på förhand!
 
Jag tror du behöver speca upp "normalstorlek" lite mer. Vad som är normalt för en person är inte normalt för en annan. Men nej är nog det rätta svaret här, 8 ton på markplattor så kommer de långsamt sjunka. Man brukar rekommendera cc 30 på reglar under en spakopp på 2 ton. Sen behöver du ha koll på avstånd mellan plintar och bärlinor för att kunna svara på frågan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg Hubbe73!

Jag har inte själv byggt trallen, men här är en bild på konstruktionen där poolen i så fall är tänkt att stå på. Det är dock en "work in progress" bild, men ger förhoppningsvis en aning om ungefär hur det ser ut. Hoppas det ger lite mer klarhet kring min hänvisning till "normalstorlek" :)

Tack igen på förhand!
 
  • Konstruktion av träram för trallbygge med synlig grund av markduk och plattor, belägen bredvid ett hus med vit fasad och stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TDR84 skrev:
Tack för ditt inlägg Hubbe73!

Jag har inte själv byggt trallen, men här är en bild på konstruktionen. Det är dock en "work in progress" bild, men ger förhoppningsvis en aning om ungefär hur det ser ut. Hoppas det ger lite mer klarhet kring min hänvisning till "normalstorlek" :)

Tack igen på förhand!
Ser ut som alla bärlinor hänger i 2 skruvar? Eller är de något emellan oxå? Skulle aldrig klara 8ton. Ställ poolen på gräsmattan?
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Tack för bild, det där ser inte ut att vara mer än max 170x45 regel och alla stöd mot markplattor är enbart skruvad regelbit mot regel. Dessa skruv kommer inte klara trycket på 8 ton är min bedömning. Även regeln är rätt klen. Fördelen med sånt bygge är att det är rätt lätt att ta bort några plank här och där och stötta mer samt även rikta nersjunka plattor när det uppstår (i om att du skulle tömma poolen vintertid.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
T TDR84 skrev:
Tack för ditt inlägg Hubbe73!

Jag har inte själv byggt trallen, men här är en bild på konstruktionen där poolen i så fall är tänkt att stå på. Det är dock en "work in progress" bild, men ger förhoppningsvis en aning om ungefär hur det ser ut. Hoppas det ger lite mer klarhet kring min hänvisning till "normalstorlek" :)

Tack igen på förhand!
Alla stödben är åt fel håll. Styrkan i träfibrer är knappast längs med fibrerna.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Vet inte hur många skruvar som sitter i stödbenen. Gissar att det kanske är fyra stycken och att det sitter något mellan markstenen och reglarna på _vissa_ ställen, men att det troligtvis på de flesta ställena bara är regelbit mot regel. Bilden var "work in progress" och har tyvärr ingen slutgiltig bild innan den täcktes med trall.

Jag tolkar det som att "plattformen" inte kommer hjälpa till tillräckligt med att avlasta vikten p.g.a. den underliggande konstruktionen som i så fall skulle behöva stärkas upp (t.ex. kraftigare reglar, stödben utformade på annat vis mm.) först.

Ställde poolen på gräsmattan förra säsongen men det luktade hemskt efter ett tag och ännu värre när poolen togs bort. Vidare är solläget bättre på den tilltänkta delen av altanen i söderläge jämfört med den tidigare nyttjade gräsytan i norrläge. Har precis lyckats reparera den biten av gräsmattan så är lite velig.
 
K
Vem är det som byggt altanen? Det är ju fortfarande fullt möjligt att ta bort trallen och göra om bjälklaget om du vill ställa 8 ton på det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
K kniv skrev:
Vem är det som byggt altanen? Det är ju fortfarande fullt möjligt att ta bort trallen och göra om bjälklaget om du vill ställa 8 ton på det.
Ser ju inte jättefarligt ut med fallhöjden här givet att något brister men det går säkert att göra sig illa ändå.

Du ska göra som kniv säger om du vill ha poolen på trallen. Du ska överdriva din dimensionering och ha en jäkla massa stödpunkter direkt under poolen ner till plattor på mark. När du är klar ska du inte känna dig smart eller ekonomisk, utan skämmas lite för hur mycket du tagit i. Sen är det bara att bada hela sommaren lång.

Alternativt kontakta en konstruktör men det känns galet ovärt, kostar en 1000-lapp i timmen. Det får du hyggligt mycket trä för och plattor skänkes med jämna mellanrum.
 
Tack för ytterligare kommentarer @kniv och @Den ofrivillige klåparen.

Det var en snickare som gjorde utbyggnaden av altanen för ca 4 år sedan.

Låter ju inte som världens mest avancerade jobb att få bort trallen vid området ca 4x2m och stärka upp med flera stödpunkter hela vägen ner till plattor (så att inte skruvarna på stödbenen behöver ta all last). Det kanske t.o.m. jag som inte är superhändig kan klara!

Trallen är ca 4 år gammal och förhoppningsvis går det bra att skruva loss trallen utan att offra för många brädor. Jag får se till att skämmas efteråt för att jag tagit i för mycket med stödpunkter - tack för en härlig kommentar!

Givet att jag gör detta tolkar jag det som att bjälklaget borde klara av belastningen, även om såklart inga garantier kan ges.

Bedömer ni att det är en god idé att ändå köra med EU-pallar ovanpå trallen också för att minska belastningen mot majoriteten av trallen som inte har reglar direkt under sig, samt att det borde lufta altanen / hålla den i bättre skick, eller blir det överflödigt?
 
K
Vad är det för dimension på bjälklaget? Får att 45x145 C24 kommer duga för den altanstorlek du angett, och har dragit upp nyttiglasten från 3,5kN/kvm till 15. Så virket skall klara av belastningen med de antal upplag du ser ut att ha. Men jag litar verkligen inte på de ben som sitter åt fel håll, och vad de har för infästning. För just nu tar dessa skruvar all last, och utan att veta vad det är för skruvar så kan jag garantera att de inte är dimensionerade för den nyttiglasten som din pool har. Hade varit mycket bättre med upplag direkt under reglarna och inte via stödben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.