Hej,

Vi har en Toshiba shorai Edge 25 som installerades 220712 av företaget Solpojkarna i Bromma. Vi har haft isbildning på inomhus enheten vid 2 tillfällen, den senaste inträffade i förra veckan. Eftersom jag var förberedd sedan förra tillfället, då vi fick en vattenskada på en dyrbar möbel, så flyttade jag denna gång undan möbeln så att det inte skulle uppstå en ny skada…

Jag kontaktade företaget efter första tillfället och de kom hit för inspektion, uppgav att de inte såg några konstigheter och jag godtog det. Eftersom det hände igen så kontaktade jag dem återigen men upptäckte då att de har gått i konkurs! Enligt konkursförvaltaren så kommer ingen ersättning att utgå för vattenskadan och jag kommer inte att kunna kontakta dem igen för service eller om jag har andra frågor. På kvittot så står det att det är 10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti…

Någon som har erfarenhet av liknande karaktär? Och har några tips på hur jag bör gå tillväga nu?
 
Men det är väl tillverkaren Toshiba som utfärdar garantier, inte firman som sålt och installerat den?

Firman som monterat den lämnar nog bara garanti på att det är fackmannamässigt installerat, och den garantin är ju nu inget värd när de har kursat.

Är det en luftluftvärmepump?
 
Gissar att antingen så ligger röret för avledning av kondens från innedelen inte i fall hela vägen ut, eller att sista biten kylrör inte är isolerat ordentligt (då bildas kondens på röret och droppar) . Sistnämnda är en 10 minutersfix om man har en stump armaflex och en skruvmejsel. Ring någon som jobbar med detta.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti låter nästan som de planerade att gå i konkurs, eller så fick kunderna betala ett väldigt dyrt pris(?) Generalagenterna brukar ge 5 års garanti som installatörerna får ersättning för vid garantijobb men sedan brukar det krävas en ganska dyr tilläggsförsäkring för att få fler år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti låter nästan som de planerade att gå i konkurs, eller så fick kunderna betala ett väldigt dyrt pris(?) Generalagenterna brukar ge 5 års garanti som installatörerna får ersättning för vid garantijobb men sedan brukar det krävas en ganska dyr tilläggsförsäkring för att få fler år.
Precis.
Polarpumpen skriver:

Garanti
5 års totalgaranti med möjlighet att köpa till ett extra år (under förutsättning att installation köps av Polarpumpen och att garantin registreras inom 30 dagar efter installation på http://af.fgnordic.se/polarpumpen). Annars 2 års materialgaranti.

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/toshiba-shorai-edge-25-luftvarmepump/p-1561178


Generalagenten skriver:
Vi på Clima Sverige AB är är generalagent för Toshiba värmepumpar och vill ge dig som ägare till anläggningen en möjlighet till 16 års trygghet.
Det innebär inte att du som ägare måste teckna en försäkring, utan vi vill ge dig ett erbjudande om en förlängd trygghet efter det att den 5-åriga garantin upphör att gälla. Om värmepumpen registreras i samband med installationen kommer du som ägare till värmepumpsanläggningen få ett försäkringserbjudande minst 1 månad innan din garanti går ut. Väljer du att teckna försäkringen, tar den vid när den 5-åriga garantin tar slut. Försäkringen går att förnya årsvis 1 år i taget, fram tills värmepumpen är 16 år gammal.
https://www.toshiba-värmepumpar.se/garantiregistrering/
 
Redigerat:
  • Gilla
AKRidders
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men det är väl tillverkaren Toshiba som utfärdar garantier, inte firman som sålt och installerat den?

Firman som monterat den lämnar nog bara garanti på att det är fackmannamässigt installerat, och den garantin är ju nu inget värd när de har kursat.

Är det en luftluftvärmepump?
Ja, det är en Luftvärmepump och jag vet inte om tillverkaren utfärdar garantier. Det står på kvittot/ fakturan: 10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti…antar att jag måste ta kontakt med Toshiba då för att se vad de har att komma med.
 
I InsidersUnited skrev:
Gissar att antingen så ligger röret för avledning av kondens från innedelen inte i fall hela vägen ut, eller att sista biten kylrör inte är isolerat ordentligt (då bildas kondens på röret och droppar) . Sistnämnda är en 10 minutersfix om man har en stump armaflex och en skruvmejsel. Ring någon som jobbar med detta.
Tack för tips! Har du förslag på någon seriös fackman som jag kan ta kontakt med som inte har gått i konkurs?
 
J Josth skrev:
10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti låter nästan som de planerade att gå i konkurs, eller så fick kunderna betala ett väldigt dyrt pris(?) Generalagenterna brukar ge 5 års garanti som installatörerna får ersättning för vid garantijobb men sedan brukar det krävas en ganska dyr tilläggsförsäkring för att få fler år.
Tack för svar! Priset var marknadsmässigt tolkade jag det som (25 000kr) och service/ uppföljning de första 5 åren och efter det skulle det kosta 5000kr för en ”fullservice”. Första kontrollen utfördes vintern 2023 efter första isbildningen.
 
Tror att Toshibas egna garantier är en "teknisk" garanti på pumpen och dess delar, dvs om kompressor, fläktmotor etc pajjar så står de för den delen och utbyte under garantitiden. Om pumpen är installerad enligt deras egna föreskrifter(Installatörsmanual).

Installeras de tokigt så kommer ju ingenting fungera. Det tror jag inte de tar ansvar för. Ring någon kylgubbe som håller till i ditt närområde.
 
  • Gilla
AKRidders
  • Laddar…
J Josth skrev:
10 års maskingaranti och 10 års installationsgaranti låter nästan som de planerade att gå i konkurs,
Dom skrev själva:
Alltid 10 års maskin & installations garanti till företag & privatpersoner.
https://www.reco.se/solpojkarna-ab
 
D Dilato skrev:
Precis.
Polarpumpen skriver:

Garanti
5 års totalgaranti med möjlighet att köpa till ett extra år (under förutsättning att installation köps av Polarpumpen och att garantin registreras inom 30 dagar efter installation på [länk]). Annars 2 års materialgaranti.

[länk]


Generalagenten skriver:
Vi på Clima Sverige AB är är generalagent för Toshiba värmepumpar och vill ge dig som ägare till anläggningen en möjlighet till 16 års trygghet.
Det innebär inte att du som ägare måste teckna en försäkring, utan vi vill ge dig ett erbjudande om en förlängd trygghet efter det att den 5-åriga garantin upphör att gälla. Om värmepumpen registreras i samband med installationen kommer du som ägare till värmepumpsanläggningen få ett försäkringserbjudande minst 1 månad innan din garanti går ut. Väljer du att teckna försäkringen, tar den vid när den 5-åriga garantin tar slut. Försäkringen går att förnya årsvis 1 år i taget, fram tills värmepumpen är 16 år gammal.
[länk]
Tack för svar! Jag ska kolla upp om det funkar för min del att registrera vår Toshiba, det kanske inte är möjligt om det är något annat företag som har gjort installationen?
 
Ok, och de hade kanske tänkt tjäna igen pengarna på att ta riktigt rejält betalt för obligatorisk (enkel) service är 5 för att garantin skulle fortsätta gälla...
 
Om din konkade firma var ackrediterade återförsäljare av just Toshiba så har du en liten liten chans att gnälla till Toshiba centralt, dvs de som har Sverigeargenturen. Är de snälla så kanske de löser det, men chansen är liten. Annars kolla vad din villaförsäkring täcker, vem vet. Men jag tror att din självrisk kan vara högre än det kostar att ordna din installation.
 
  • Gilla
AKRidders
  • Laddar…
A AKRidders skrev:
Tack för svar! Jag ska kolla upp om det funkar för min del att registrera vår Toshiba, det kanske inte är möjligt om det är något annat företag som har gjort installationen?
Det är ju inte otänkbart att din pump redan är garantiregistrerad av installatören.
Du behöver serienummer på utomhus och inomhus-delarna.
 
  • Gilla
AKRidders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.