Har förmodligen fått lära mig något nytt idag.

Skulle beställa ändspontat råspont (21-22mm) och enligt säljaren är nog inte rekommendationen att skarva ändspontat råspont mellan takåsarna när man ska ha papptak!!

Har sökt men hittar inget om detta.

Stämmer detta? Någon som har erfarenhet av att skrava ändspontat råspont mellan takstolarna?
 
Vanlig råspont skarvar du på Takstolen👍
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Rickard.
Det går bra att skarva ändspont fritt men sprid ut dom så gott du kan, tänk lite golvläggning och räkna med lite spill så kommer det bli bra.

Av erfarenhet så är min åsikt att riktlinjerna är lite väl snälla och det borde stå var tredje bräda istället för varannan.

Dokument med riktlinjer för underlagsspont, inklusive ett diagram som visar placering av spikar på ett tak av underlagsspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
Vad är det för tak och byggnad?
Men har du bara skarvarna förskjutna mellan takstolarna så de inte hamnar bredvid varandra ser jag inga praktiska problem. Skarven blir ju låst av de intilliggande brädorna, som då inte ska ha någon skarv mellan takstolarna på samma plats, mina tankar utifrån praktiskt perspektiv och hur jag skulle gjort.
Om det sedan finns någon regel/rekommendation för de som utför arbeten som profession har jag inte koll på.
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad är det för tak och byggnad?
Men har du bara skarvarna förskjutna mellan takstolarna så de inte hamnar bredvid varandra ser jag inga praktiska problem. Skarven blir ju låst av de intilliggande brädorna, som då inte ska ha någon skarv mellan takstolarna på samma plats, mina tankar utifrån praktiskt perspektiv och hur jag skulle gjort.
Om det sedan finns någon regel/rekommendation för de som utför arbeten som profession har jag inte koll på.
Pulpettak, brutet. lutning 12 grader. Ett fritidshus på 80m2.
Nä, så var ju tanken att förskjuta skarvarna mellan takåsarna och bara kötta på.
Enligt Rickard och "TÄTSKIKTSGARANTIER™", så bör det funka.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Det fungerar bra med ändspontat bara du inte skarvar varje rad eftervarandra i samma fack inta var tredje eller fjärde bräda i samma fack så blir det starkt..
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det fungerar bra med ändspontat bara du inte skarvar varje rad eftervarandra i samma fack inta var tredje eller fjärde bräda i samma fack så blir det starkt..
Okej, få nog bli ändspontat ändå och sikta in sig på att skarvarna hamnar max på var fjärde.

Tack alla för bra svar🙏👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A Almost0.5acres skrev:
Okej, få nog bli ändspontat ändå och sikta in sig på att skarvarna hamnar max på var fjärde.

Tack alla för bra svar🙏👍
Ja med ändspontat får du minst spill och med det kan det löna sig mot att ha förskjutna skarvar på takstolarna rent ekonomiskt men det mest hållbara är skarv på takstol..
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.