Jag bygger nytt, men med stor del återbruk
Det kräver lite speciallösningar ibland dock…

Jag har fått några (stora) rullar med aluminiumplåt, ursprungligen avsedd för husvagnar. Den är kanske 0,5 mm tjock, bredd ca 120 cm och varje rulle är ca 10 meter lång.

Min fundering är hur jag skulle kunna använda den som värmeplåt för golvvärme? Jag räds inte kreativa lösningar, men principerna får gärna ha prövats av andra som delar sina erfarenheter/åsikter.

En tanke kan vara att lägga remsor av gips, spånskiva eller glespanel på spånskivegolvet och lägga golvvärmeslingorna mellan dessa. Därefter flytspackla och lägga tjockare parkettgolv på.

Var skulle det dock vara lämpligast att lägga aluminiumplåten? Mellan golvskivan och det som glesas med?

Bjälklaget är cc 60 och 30 cm djupt. Under så är krypgrund ca 80 cm öppet till sand. Står på tre längsgående betongbalkar med rejält lager packade grusåsar (0-32). Dräneringsrör är dragna i sanden mellan åsarna (för säkerhets skull).

Vad har ni för tankar?
 
Redigerat:
Tjenare,

Vad har du för bjälklag där detta ska läggas?
 
J Jakob_ skrev:
Tjenare,

Vad har du för bjälklag där detta ska läggas?
Bjälklaget är cc 60 och 30 cm tjockt. Under så är krypgrund ca 80 cm öppet till sand. Står på tre längsgående betongbalkar med rejält lager packade grusåsar (0-32). Dräneringsrör är dragna i sanden mellan åsarna (för säkerhets skull).
 
JoachimLj JoachimLj skrev:
Bjälklaget är cc 60 och 30 cm tjockt. Under så är krypgrund ca 80 cm öppet till sand. Står på tre längsgående betongbalkar med rejält lager packade grusåsar (0-32). Dräneringsrör är dragna i sanden mellan åsarna (för säkerhets skull).
Tanken var ifall det var betong så hade jag sagt gjut in golvvärmen, men nu är det lite annorlunda.
Vi har precis lagt spårade golvspånskivor i hela huset och lagt golvvärme, men då kommer inte riktigt din alu-plåt till nytta. Man vill ju att plåten ligger i direktkontakt med slingorna, för att få en bättre kontakt och värnespridning.

Se exempel nedan där plåten går under slingorna i spåren och sedan upp igen. Illustration av lager i ett golvvärmesystem med spårade golvspånskivor, aluminiumplåt, rör för golvvärme och olika golvbeläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.