Jag och min fru är gifta.
Min frus far gick bort för en tid sedan och efterlämnade sig ett arv.
Detta arv är vi helt överens om att det i sin helhet ska ses som enskild egendom tillhörande min fru.
Det finns inte något testamente så vi behöver skriva ett äktenskapsförord antar jag.
Arvet består av pengar samt en del i en fastighet som i sinom tid kommer säljas och därmed omvandlas till pengar.
Pengarna kommer placeras på ett separat konto helt skilt från våra gemensamma tillgångar.

Hur ska vi formulera detta äktenskapsförord så att det nu och i framtiden blir helt juridiskt korrekt och giltigt?
 
Jag har inget bra svar på den faktiska frågan. Men jag tror att det kan vara bra att göra klart för sig hur man vill att äktenskapsförordet skall fungera i olika situationer.


Vid en ev. skillsmässa är det realtivt "simpelt". Men hur fungerar det, och hur vill man att det skall fungera vid dödsfall? Det påverkas bla. av om det finns särkullsbarn. Beroende på hur man vill att det skall fungera vid dödsfall, så kan det vara lämpligt att kombinera förordet med ett testamente.

Det finns en del allmänt spridda missuppfattningar om hur äktenskapsförord fungerar vid dödsfall.
 
Om det är så mycket pengar att ni vill göra sådan uppdelning så är det nog värt att investera lite pengar hos en jurist eller liknande som kan skriva denna åt er. Sök på nätet, borde finnas hur många som helst som sysslar med familjerådgivning. Ibland kan eran bank erbjuda sådana tjänster till bra tim-pris.

Med det svaret på TS verkliga fråga, jag är nyfiken varför man som gifta anser det viktigt att dela upp pengarna såhär? Är det såå mycket pengar att det kan bli problem? Pratar vi "Billions with a B"?
Vi är gifta och har alltid varit öppna med att vi har en gemensam ekonomi.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Vi är gifta och har alltid varit öppna med att vi har en gemensam ekonomi.
Jag håller delvis med. Vi har också alltid haft helt gemensam ekonomi. Men vi har/hade en överreneskommelse från början att vi vid en ev. skillsmässa skulle vi få med oss ut det vi hade tagit in, och sådant vi ärvde. Min fru hade en lägenhet som bidrog med större del av kontantinsatsen än vad min gjorde när vi köpte vårt första gemensamma hus. Jag har fått större arv genom åren.

Men allt vi drar in under åren har alltid varit gemensamt, trots rätt stora löneskillnader.

Men vi har aldrig genomfört att skriva något, bara pratat om att vi borde skriva.

Sedan är det också lämpligt att man läser på lite om lagar och regler runt enskild egendom, om man har äkteskapsförord. Så länge pengarna verkligen står på det där speciella kontot som bara frun har tillgång till, så är det enkelt. Men om vi antar att man någon gång faktiskt vill göra något med pengarna, ex en större renovering, köpa sommarstuga osv. Så gäller det att se vad och hur man kan göra för att säkra att summan fortfarande är enskild egendom. Det finns fallgropar. Skall visst finnas ett rättsfall där en person ärvde som enskild egendom, men av praktiska skäl överfördes pengarna till ett gemensamt konto i ngn timme innan det flyttades till det "enskilda kontot". Därmed blev hela summan giftorättsgods.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är inga jättesummor det handlar om, men en liten slant iaf. Det är det ända min fru kommer ärva och fastigheten som ska säljas har ägts av hennes släkt i generationer. Det är alltså ett visst affektionsvärde på pengarna.
För mig skulle det bara kännas konstigt att ha rätt till hälften av arvet om vi går skilda vägar. Ingen vet hur en ev skilsmässa skulle gå till om fem eller tio år så därför känns det bra att reglera dessa pengar redan nu när vi är goda vänner.
Sen kanske vi river avtalet i framtiden om vi vill göra någon gemensam investering, eller när det är min tur att få ut ett arv, men det tar vi ställning till då.
Det är nog som sagt bäst att kontakta en jurist så att avtalet blir rätt och riktigt och utformat så som vi vill ha det.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det finns enkla mallar på nätet.
Typ skriv.

Vad avser bankkonto med nummer xxxx i bank y ska det vara enskild egendom för personnummer zzxz namn.

Registrera det sedan på Skatteverket för att det ska gälla.

Båda skriver under ansökan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.