1 467 986 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
El kan heller inte ensamt driva allt. Det vanliga ickeargumentet .13th Marine skrev:Ett argument mot elbilar som kommit upp några gånger är att man borde satsa på biobränsle istället.
Jag har flertalet gånger efterfrågat uträkningar från dessa skribenter för att till sist räkna själv på att det inte går ihop.
Nej, biobränsle kan inte ensamt driva vår fordonsflotta, de kan definitivt ha en plats, men vi behöver nog reservera det till de fordonstyper som inte kan drivas helt på el (traktorer och liknande).
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Problemet är väl kostnaden för framställningen? Är det dyrare att framställa etanolen än vad man får betalt för den så är det knappast några företag som gör det.K karlmb skrev:
Om en bonde har överbliven säd "tjänar" de väl kanske mer pengar på att elda den i pannan än att sälja den för etanolframställning och sen behöva köpa pellets.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Så blir det väl alltid när något är nytt innan det blir rimligt pris. Tänk elhissar, ac, farthållare m.m. Det börjar i typ bilar som Mercedes S-klass och letar sig ner till en Hyundai.G Greger_08 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Skillnaden är väl att efter 10år så är fortfarande elbilarna alldeles för dyra. De billigaste/minsta/enklaste elbilarna kostar fortfarande samma eller mer än en normal familjekombi.A ajn82 skrev:
Det är väl mest detta som gör att det blir en statussymbol på något sätt.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Jo men de flesta lär ju vara typ tjänstebilar som köp av företag och rider på låga förmånsvärden/skatt o.d.A ajn82 skrev:
Det är liksom inte rimligt för en barnfamilj att punga ut 600tsek för en MY. Det är däremot rimligt att de köper en ny Octavia för typ halva priset.
En model Y kostar från 550.000kr , Sverigefavoriten Volvo XC60 kostar från 686.000kr i sitt enklaste utförande…S Styrman_jansson skrev:
Problemet är att det fortfarande är lite halvbrist på tillverkningskapacitet för batterier så tillverkarna kommer vilja prioritera deras högmarginalprodukter.
När en överkapacitet byggs upp så kommer man även vilja klämma ut det på billigare modeller.
Nej. Jag kan få hem etanol till Göteborg från tex Brasilien som kostar under 6 kr/l idag. Jämför det med CO-beskattad råbensin från Rotterdam.N Nerre skrev:Problemet är väl kostnaden för framställningen? Är det dyrare att framställa etanolen än vad man får betalt för den så är det knappast några företag som gör det.
Om en bonde har överbliven säd "tjänar" de väl kanske mer pengar på att elda den i pannan än att sälja den för etanolframställning och sen behöva köpa pellets.
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
En XC60 är heller inte en aktuell bil för normalfamiljen, Volvo är numera premium/lyxbilar eller på sin höjd tjänstebilar.L Liljeros skrev:
Återigen vad ska en barnfamilj välja för elbil som motsvarar t.ex. en Octavia för 320tsek som inte kostar 200k+ mer?
Jo men så har det ju varit i åratal men inte mycket verkar hända.L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att det närmsta du kommer är MG5 i så fall. Drygt 450.000kr, totalkostnaden över tid bör vara jämförbara med en Octavia då bränslekostnaden blir så otroligt mycket lägre. Bara besparingen på bränsle är drygt 15.000kr per år vid 2000 mil.S Styrman_jansson skrev:
Billiga kombis är ingen global kioskvältare, företagen bedriver en vinstdrivande verksamhet och fokuserar på höga marginal. Nu är det SUV som gäller och alla företag vill jobba mot mer premium eftersom det är där man tjänar mest pengar. I takt med övergången så kommer successivt antal modeller att öka när tillverkarna vill leta nya hål att fylla.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Den genomsnittliga körsträckan i Sverige ligger runt 1100mil per år vilket innebär i runda slängar drygt 10k i bränslebesparing per år då. Sedan har man ju högre servicekostnader för ICE-bilen visst. Men dessa skulle kunna kvittas mot kapitalkostnaden för den dyrare elbilen. Så det skulle ta någonstans runt 10-13år för elbilen att betala igen sig och då har de flesta redan bytt bil. På det har andrahandsvärdet på elbilar dykt på sistone så viss osäkerheten finns där.L Liljeros skrev:
Ja och även detta är en del av problemet med övergången.L Liljeros skrev:Billiga kombis är ingen global kioskvältare, företagen bedriver en vinstdrivande verksamhet och fokuserar på höga marginal. Nu är det SUV som gäller och alla företag vill jobba mot mer premium eftersom det är där man tjänar mest pengar. I takt med övergången så kommer successivt antal modeller att öka när tillverkarna vill leta nya hål att fylla.