Hej alla!

Jag har tyvärr lyckats ha sönder mitt handfat i min bostadsrätt och skulle vilja göra jobbet så enkelt som möjligt av främst ekonomiska skäl men även att jag inte är särskilt händig av mig. Vill alltså undvika att byta kommoden och bara demontera nuvarande tvättställ, behålla blandaren och införskaffa ett nytt likadant tvättställ och limma fast likt det tidigare. Problemet är att tvättstället är producerat av Ahlsell https://www.ahlsell.se/products/var...-collection-tv-stall-1-56x44-for-konsol--bult
och endast verkar gå och införskaffa där som företag. Hur går jag tillväga? Skaffa ett så likt som möjligt och hoppas på att det ska se okej ut i förhållande till kommoden? Försöka kolla om en röris vill sälja ett tvättställ till mig utan montering?Eller är jag tvungen att byta hela kommoden iaf?
 
  • Vit kommod med ett vitt handfat ovanpå, en vattenkran, tvål och en toalettpappershållare till höger samt en papperskorg till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Via t.ex. en Comfortbutik borde det gå bra att handla från Ahlsells men det blir inte billigt...
 
4774
J Jompinator skrev:
Hej alla!

Jag har tyvärr lyckats ha sönder mitt handfat i min bostadsrätt och skulle vilja göra jobbet så enkelt som möjligt av främst ekonomiska skäl men även att jag inte är särskilt händig av mig. Vill alltså undvika att byta kommoden och bara demontera nuvarande tvättställ, behålla blandaren och införskaffa ett nytt likadant tvättställ och limma fast likt det tidigare. Problemet är att tvättstället är producerat av Ahlsell [länk]
och endast verkar gå och införskaffa där som företag. Hur går jag tillväga? Skaffa ett så likt som möjligt och hoppas på att det ska se okej ut i förhållande till kommoden? Försöka kolla om en röris vill sälja ett tvättställ till mig utan montering?Eller är jag tvungen att byta hela kommoden iaf?
Har du kollat om du kan beställa den på deras hemsida som privatperson? Annars är det valfri röris/snickare osv så länge denne är registrerad som företag med F-skatt hos dem.
Förhoppningsvis hittar du en bra hantverkare som inte lägger på allt för mycket i kostnad för dig.
 
  • Gilla
Jompinator och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Via t.ex. en Comfortbutik borde det gå bra att handla från Ahlsells men det blir inte billigt...
Tack för svar! Vad tror du att det kostar? Hur mycket mer än ahlsells pris?
 
Ska vi slå vad att det blir mycket billigare att byta hela skiten, komod och allt till något från typ Ikea?
Det ser ju dessutom inte ut som om det var särskilt bra monterat (glappet under tvättstället mot kommoden ser ju inte så bra ut) ?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ska vi slå vad att det blir mycket billigare att byta hela skiten, komod och allt till något från typ Ikea
Vågar jag inte slå vad om ;). Lite skraj för att borra i tätskiktet som den amatör jag är bara...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
J Jompinator skrev:
Tack för svar! Vad tror du att det kostar? Hur mycket mer än ahlsells pris?
Ingen aning om vad det kostar men vet att Comfortbutiken lägger på en rejäl marginal då de ska ha sina procent på allt.
 
  • Gilla
Jompinator
  • Laddar…
Oroa dig inte, att borra något hål i väggen för att förankra ett tvättställ (eller en komod) är inget problem.
 
  • Gilla
Jompinator
  • Laddar…
J Jompinator skrev:
Vågar jag inte slå vad om ;). Lite skraj för att borra i tätskiktet som den amatör jag är bara...
Bra tänkt. Det ska man vara försiktig med. Men som @Dilato säger går det bra om man borrar, pluggar, silikonar, och skruvar.
Men annars brukar man ganska enkelt kunna justera så man kan använda de gamla hålen.
Nu tror även jag att det blir billigare att köpa en ny komplett kommod på IKEA, Jula, Biltema, Rusta, eller liknande. Men annars beror de på hur nitiska de är på Ahlsells. Ibland låter dessa grossister privatpersoner handla någon/några saker. Det beror lite på vem man handlar av.
 
  • Gilla
Jompinator och 1 till
  • Laddar…
C
Mitt pris = 880 kr, listpris = 1 180 kr. Plus moms.
Så vet du ungefär vart det "ska" ligga i pris om du handlar genom någon.
Kanske finns någon vänlig själ här som kan tänka sig att "handla ut" åt dig?

Annars håller jag med @Dilato, det var ta mig f-n den sämsta passningen mellan handfat och kommod jag sett. I produktbeskrivningen står det konsolmontage och inte kommod, så frågan är om tvättstället och kommoden hör ihop ens? Antagligen inte.
 
  • Gilla
Jompinator och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mitt pris = 880 kr, listpris = 1 180 kr. Plus moms.
Så vet du ungefär vart det "ska" ligga i pris om du handlar genom någon.
Kanske finns någon vänlig själ här som kan tänka sig att "handla ut" åt dig?

Annars håller jag med @Dilato, det var ta mig f-n den sämsta passningen mellan handfat och kommod jag sett. I produktbeskrivningen står det konsolmontage och inte kommod, så frågan är om tvättstället och kommoden hör ihop ens? Antagligen inte.
https://www.ahlsell.se/products/var...lection-u-skap-vitvit-till-a-collection-ts.56

Verkar faktiskt höra ihop. Men kan ändå hålla med om att det inte är jättesnyggt. Däremot skön storlek på tvättstället.
 
Redigerat:
J Jompinator skrev:
Hej alla!

Jag har tyvärr lyckats ha sönder mitt handfat i min bostadsrätt och skulle vilja göra jobbet så enkelt som möjligt av främst ekonomiska skäl men även att jag inte är särskilt händig av mig. Vill alltså undvika att byta kommoden och bara demontera nuvarande tvättställ, behålla blandaren och införskaffa ett nytt likadant tvättställ och limma fast likt det tidigare. Problemet är att tvättstället är producerat av Ahlsell [länk]
och endast verkar gå och införskaffa där som företag. Hur går jag tillväga? Skaffa ett så likt som möjligt och hoppas på att det ska se okej ut i förhållande till kommoden? Försöka kolla om en röris vill sälja ett tvättställ till mig utan montering?Eller är jag tvungen att byta hela kommoden iaf?
Gå till någon vvs firma och fråga vad de tar för denna artickel från Ahlsell. De bästa är nog om du känner någon hantverkare. Brukar själv få väldigt bra pris på ahlsell om jag köper till mig själv och betalar med kortet direkt. Har fått bättre pris än företaget jag jobbar åt.
 
Ser ut att vara en "universal" kommod som var ganska poppis för XX antal år sedan. Tvättstället är för montering på bult eller konsol och borde gå att byta till likvärdigt som tex. Gustavsberg Nautic 5556 som är lite lättare att få tag i som privatperson. Finns hos bland annat Hornbach och Bygghemma.
Passformen blir nog lika illa 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.