Hej!

Vi har fått fasaden renoverad med ny puts inklusive ett tunt lager puts på sockeln. Källarfönstret på bilden har aldrig haft något bleck men i och med det nya lagret puts så hamnar underkanten på fönstret innanför putsen, se bild.

Jag är orolig för att vatten kommer att samlas i glipan mellan puts och fönster, rinna in under fönstret och orsaka skador.

Hur är det bäst att lösa detta? Bleck? I så fall vilket slags? Fog? Eller är det dumt och ökar skaderisken?
 
  • Närbild på ett källarfönster i en fasad med ny puts. Underkanten på fönstret sitter innanför putsen, vilket skapar en glipa mellan fönster och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Alltid ett bleck speciellt mot putsad fasad då den leder fukt mot karmen..
Ni får helt enkelt såga in ett bleck snyggt, glöm inte att göra putsgavlar på sidorna av blecket..
 
Redigerat:
Tack så mycket för svaret.

Vad menar du med att ”såga in” ett bleck?

Antar att det skall vara utomhusmjukfog på sidorna, men skall man skippa den under blecket för att karmen skall kunna ”andas ”?
 
R
Det ser ut som att putsen är för hög under till att man får sänka den lite, det kan man göra med en vinkelslip med stenklinga i..
Med putsgavlar så menas det att man viker up gavlar på blecket samt en an kant som putsen vilar på..så ni behöver såga in det nya blecket i sidorna på putssmygarna på båda sidor..
Lägger med lite matnyttig lösning😊

https://murochputsforetagen.org/wp-content/uploads/2018/11/puts-o-platbroschyr_a4_2018.pdf
 
  • Illustration av ett fönsterbleck med vattenavledare och språng. Textbeskrivning om vikning och montering av plåtbeslag och putskanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
R
En bildilustration till😊
 
  • Illustration av fönsterbleck med horisontell putsad gavel, användbart vid restaureringsarbeten på kulturklassificerade byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Tack igen.

Jag förstår att lösningen ovan är den mest optimala, så har de gjort på fönstren på de övre våningarna där putsen byttes helt. Finns det någon enklare lösning utan sågande i putsen som ändå är acceptabel?

De källarfönster det handlar om utsätts sällan för regn och har klarat sig utan bleck sedan 1937 innan det nya putslagret som är lite för högt kom till.
 
F Fixerskan skrev:
Tack igen.

Jag förstår att lösningen ovan är den mest optimala, så har de gjort på fönstren på de övre våningarna där putsen byttes helt. Finns det någon enklare lösning utan sågande i putsen som ändå är acceptabel?

De källarfönster det handlar om utsätts sällan för regn och har klarat sig utan bleck sedan 1937 innan det nya putslagret som är lite för högt kom till.
Jag hade sågat en skåra med en multimaskin med mothåll och sedan monterat vanligt underbleck.
 
Det är rätt vanligt att källarfönster saknar fönsterbleck och det är sällan ett problem om det inte är ett utsatt läge. Eftersom ditt fönster ser ut att vara i gott skick så hade jag bara tätat med utefog eller reparationsbruk på patron och målat fönstret med linoljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.