A
Vi har ett litet växthus som har byggt av lastpallar, där odlar vi två tomat plantor och en melonplanta. Grejen är att det även bor myror i växthuset nere i jorden, vi pratar riktigt många myror. Jag ser hur de kryper omkring bland plantorna och när jag kör förbi med gräsklipparen så blir det massor av myror på utsidan av växthuset.

Så fråga, är det ett problem?

Tänker om de inte stör växterna så kan de bo kvar fast om de påverkar odlingarna så vill jag gärna ha bort dom. Hur då isåfall utan att dödar plantorna?

Tacksam för all hjälp. =)
 
  • Ett litet växthus byggt av lastpallar med två tomatplantor och en melonplanta, placerat i en trädgård med gräs och buskage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet växthus byggt av lastpallar med två tomatplantor och en melonplanta planterade i jorden. Några myror kryper på jorden nära plantorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmyror? De gillar att bo i torra pallkragar, vattna mer så flyttar de.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Myrorna tycker om att det är varmt och regnskyddat i växthuset. Vi har också myror i vårt lilla växthus. De skadar inte plantorna (sallat, spenat och sånt) och har inte varit något problem för oss. De blir bara ett problem om de är så många att det är otrevligt att sköta plantorna. I så fall kan du prova att vattna mer och kanske ta av ”locket”. Det behövs ju knappast så här mitt i sommaren.
 
  • Gilla
ac1976
  • Laddar…
S
Dålig koll på myrornas vara eller icke vara men du bör skicka ner ett par liter vatten i den där pallkragen….
 
Dina plantor mår inte bra och det beror nog inte på myror. Två av plantorna har förlorat sin gröna färg och kommer ha svårt att överleva om problemet inte åtgärdas.

Det ser torrt ut i pallkragen, bara lite fuktigt runt plantorna. De behöver vattnas ordentligt så att hela jorden är genomvattnad.

För stark solinstrålning kan ge missfärgade växter, står de i gassande solsken hela dagen behöver du hjälpa till med lite skugga.

Det blir mördande hett för små plantor under glastaket, ta bort skyddet.

Vilken jord är de planterade i ? Billig planteringsjord är inte bra för näringskrävande växter - t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.