Min husförsäljning har dragit ut på tiden. Är det fel tid att lägga ut till-salu-annonsen med start sista dagarna i juni/början av juli? Är det bättre att vänta till i augusti? Mäklaren har även gett ett alternativ att lägga ut annonsen som "Kommande". Vad säger ni? (Huset är på attraktiv adress.)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Beror ju helt på vad det är för hus.
 
Bättre att vänta till augusti. Inför skolstarten är en stor visningshelg
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
Fairlane
Det finns fördelar och nackdelar men att gå ut nu. Å ena sidan så är folk inne i semestermood, vilket kan vara en nackdel. En fördel kan vara att det är färre andra objekt ute.
Skolstart är iofs en poäng, men å andra sidan kan man ju tänka sig att folk vill flytta in till skolstart, inte tre månader senare.
 
  • Gilla
Hugo7 och 1 till
  • Laddar…
Det är en tid nu med mindre omsättning, men det påverkar nog både utbud och efterfrågan. Så det kan nog vara värt att testa möjligheterna redan nu.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns fördelar och nackdelar men att gå ut nu. Å ena sidan så är folk inne i semestermood, vilket kan vara en nackdel. En fördel kan vara att det är färre andra objekt ute.
Skolstart är iofs en poäng, men å andra sidan kan man ju tänka sig att folk vill flytta in till skolstart, inte tre månader senare.
Är "Kommande" negativt, att ligga där en hel månad? Jag upplever det negativt men kan ju ha fel.
 
BirgitS
Det beror nog på området om det är normalt eller inte. Jag tycker inte att det är negativt med ett objekt som är "kommande" i 1-2 månader.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
I Norra skåne har det kommit ut massor av hus nu. Och rätt hus får dessutom budgivningar och har börjat säljas till högre än utgångspriset.

Sen är vissa objekt här orimligt prissatta (för högt) och de får bud de med (riktigt bra) så det verkar hett här.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Är "Kommande" negativt, att ligga där en hel månad? Jag upplever det negativt men kan ju ha fel.
Det kanske finns olika åsikter om kommande men jag tror inte att det ör negativt. Om någon blir intresserad kan man kanske göra en snabb affär så det finns fördelar. Man får inte en lång tid som till salu om det inte säljs snabbt, så det är en möjlighet att ligga ute på marknaden två gånger, först som kommande och sen till salu
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
Fairlane
Kommande en månad skulle jag inte se som något negativt. Tittade på ett hus somnä låg som kommande över ett år... Det såg jag som extremt negativt.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att man skall undvika att sälja under sommaren, om man inte är direkt tvungen.

Är det ett attraktivt hus, så kommer du att få många fler intresserade efter sommaren, med chans till en rejäl budgivning.

Efter sommaren är det en ny marknad. Många som under sommaren bestämt sig för att flytta ihop, skaffa barn osv. Under sommaren är det framförallt spekulanter som inte hittade det de ville ha under våren. Ofta inget som var tillräckligt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.