Någon här som byggt Trivselhus Green Line hus nyligen?

Vi skulle så gärna vilja veta vad ni har fått för pengarna och om ni är nöjda osv...

Vi kikar för tillfället på olika alternativ, lösvirke (arkitektritat) eller färdigt hus i strl runt 200 kvm + garage på ca 30 kvm. Har ett svagt öga för pulpettak. Gillar t e x Green Line skiss 770 väldigt mycket om vi kan ändra om lite i planlösningen bara.

Jag har sökt runt här på forumet på olika kostnader vad folk fått hosta fram när de byggt sina drömhus och det är en salig blandning på prisnivå och strl på hus samt standard på hus etc.

Därför vill jag gärna veta vad ni betalat för vår typ av hus. D v s modern arkitektur med putsfasad.
 
Hej Steff

Bygger i Sth ett trivselhus i två plan på 190 kvm (skiss 954 + 1,5m bredare), med garage och annat gott.
T ex: 2,60 i takhöjd, putsad fasad, kaklade badrum, golvvärme via bergvärme, massor av spottar, anslutningsavgifter, rivning av gammal kåk, nedhuggning av 150 granar och stubbrytningm och säkert en del till. Allt utom tomten går på nästan exakt 4 miljoner.
 
Vad kul med någon Green Line byggare ; )

Ingår även Ert dubbelgarage i dessa 4 miljoner? Är detta specat i offerten på nåt sätt? Tittade på länken och ert hus är jätte läckert!
Ingår t e x hörnbadkar etc i standardutförandet hos Trivselhus eller är det tillval?
Hur mycket pengar finns det med i standardutförande för kakel och klinkers? T e x 200 kr/kvm eller?
Är innerväggar utförda med gips, osb + isolering eller är det fuskbygge med enbart enkelgips hos Trivselhus?

Vi håller som bäst på att skissa ppå Green Line 766. Vill minska garage delen till ca 50 kvm istället för 69 kvm som skisser visar. Vi vill också göra lite ändringar på planlösning och fönster etc. Medför det extrakostnader överlag eller är det diskutabelt? Hur har Ni gjort? Tog ni planlösningen rakt av?

Mycket frågor blev det men annars får man ju aldrig några svar ;)
 
Jo, hittills är jag jättenöjd, det blir superbra och inga större fadäser.
Kommer inte exakt ihåg specifikationerna, men trivselhus har en leveransdeklaration på vad som ingår LDV 2007, du kan säkert hitta det på deras hemsida. Innerväggarna är isolerade, på det flesta ställen med enkelgips och på några dubbel. Kakel ingår, ca 200 kr/kvm. Badkar ingår inte från Trivselhus, men i summan jag nämnt. Eftersom det är delad entreprenad, dvs jag är min egen byggherre, har jag kontrakt med varje entreprenör var för sig. Trivselhus har dock hållt i det hela och det har fungerat riktigt smidigt. Trivselhus får själva bara ca 1,4m. Dubbelgaraget delar jag med grannen, vi fick inte plats med mer, så jag har alltså bara halva. Egentligen är det inte så stor idé att prata om vad som ingår från trivselhus, allt är uppe för diskussion. Jag vet inte hur många ändringar vi gjort, massor. Det tycker jag iaf är bra, allt är möjligt. Vi har ändrat väggar, bla gjort huset 1,5m bredare och därmed ökade boytan från skissens orginal ca 150 kvm till 190 kvm. Vi har ändrat fönster etc. Ibland har kostnaderna kommit i det vi betalar till trivselhus och ibland till entreprenörerna. Något att ha koll på är att en ändring ofta innebär en kostnad på både trivselhus sida och entreprenörs sidan. Kan bli dyrare än man först trott om man inte har koll på det. Men för det mesta tycker jag de verkar köra med schyssta priser och redovisar det bra. Lite prutmån finns oxå. I några fall har vi hittat egna (snyggare,bättre eller billigare) alternativ än de trivselhus föreslagit, tex fixar vi egen målare, räcke, och kök. Vår totala kostnadsberäkning har varit under ständig förändring i takt med att vi kommit på nya saker vi vill ha. Vi började på 3 miljoner och hamnar på 4 miljoner (varav de största kostnaderna i det är ökad boyta, garage och putsad fasad). Senaste fördyringen var att vi satte in drygt 50 spottar istället för standard, som är ett eluttag i taket i varje rum.

Kanske det ger ngn idé? Annars får du gärna fråga mer :)
 
Vi är också igång och bygger med trivselhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.