Jag planerar göra flera skåp (nyckelskåp, liten byrå etc) hemma, men vill helst inte måla. De flesta möbler därute är ju klädda med någon slags film som ger en högblank färg. Vad kallas dessa och finns de i vanliga byggmarknader? Tacksam för svar!
 
Klädda med film? Trodde i min enfald att de var lackade.
Måla och sedan ett flertal lager med blank lack (slipa emellan) och avsluta med matt. Det är i alla fall melodin för båtinredning som man vill kunna spegla sig i. :)
 
IKEA´s högblanka skåp har jag svårt att tro är lackade utan snarare just en film... eller laminat.
 
Ja, Ikeas högblanka skåp är försedda med film. Tror dock att det krävs en industriell process för att åstadkomma det.

Rekommenderar istället att du vänder dig till en sprutlackeringsfirma, det har jag gjort och skåpen blev jättefina.
 
Du kanske menar laminera med melamin?
Jag vet inte var man kan köpa det.
 
ptk skrev:
Jag planerar göra flera skåp (nyckelskåp, liten byrå etc) hemma, men vill helst inte måla. De flesta möbler därute är ju klädda med någon slags film som ger en högblank färg. Vad kallas dessa och finns de i vanliga byggmarknader? Tacksam för svar!
Hej,

Precis som stockholmM säger så är det en sprutlackeringsfirma som gäller,den nivån som de uppnår går aldrig att komma i närheten med "gör det själv".

MVH
HELLAS
 
Blankheten uppnår du nog problemet är dammet som också hittar ytan. På lackeringsfirmor har de bås med bra utsug.

Man kan ju polera också om man inte får det hundra direkt, dock bör man nog vänta tills lacken hårdnat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.