Jag ska renovera en murad skorsten som är från 1950.
Den innehåller 3 rökkanaler ( rad i mitten ) + 8 ventilations kanaler.
Huset är en och halvplan med källare.
I och med att huset nu har bergvärme så används bara 1 rökkanal (öppenspis)
Efter att huset fått nytt värmesystem sedan 4 år så har teglet fått mycket stryk.

Som bilden visar så sitter alla kanaler uppe på skorstenen.
Man har använt en 30 cm plåtstos för rökröret antagligen för att slippa rök in i ventilationen.
Skorstenen har aldrig haft någon inklädnad uppifrån, så väder och vind har fått härja fritt.
Trots de har kronan klarat sig otroligt länge.
Efter renovering så ska skorstenens sidor och topp kläs in.

Min fundering är följande.
Om ventilationen är riktad uppåt på toppen (som idag) eller om ventilerna kommer ut på sidan
av skorstenen kommer det att vara till fördel/nackdel för att få ett någorlunda bra självdrag för ventilationen.

Om ventilationskanalerna sätts på sidan så kommer dom att ha ett jalusi galler som stänger ute
insekter/fåglar och sidvind som blåser rakt in.


Om jag låter ventilerna sitta uppe på som idag så tänker jag att det ska sitta en huv över ventilations kanalerna.
Då skulle jag göra så att rökstosen från öppenspisen sticker upp genom huven en bit för att inte man ska få rök in till vent.kanalerna

Vilket alternativ ger bästa resultat?

Tacksam för erfarenheter och råd hur man ska tänka.
 
  • En äldre tegelmurad skorsten med slitage på tegelstenarna, omgiven av mörka takplåtar, med grönt band fäst för att stabilisera strukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorstenets topp med olika kanaler markerade för ventilation, rök som inte används, och öppen spis, sett uppifrån med tydliga etikettdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort ett öppningsbart tak med nät runt .och låtit skorstenskanalen gå igenom
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag hade gjort ett öppningsbart tak med nät runt .och låtit skorstenskanalen gå igenom
Menar du med öppningsbart tak en rektangulär låda med 4 öppna nätklädda sidor och alltså inte den klassiska 'tunneln' med två öppna sidor?

Vilken höjd kan vara lämpligt för en sådan låda för att inte få köksfläktens utlopp att vid undertryck

skicka matos ner i andra kanaler.



Huset har på övre plan 4 ventiler. Toalett + 3 sovrum.

Nedre plan har Badrum + köksfläkt.

Vilken position på skorstenen dessa sitter vet jag inte i skrivande stund.

Jag hade tänkt att kolla detta med rökpenna eller liknande när jag åker till dottern nästa gång

de är 13 mil bort.



Har du någon åsikt varför man har skorstenar med ventiler uppåt och ibland på sidan.

Finns det någon logik i att det ena är bättre än de andra.
 
Hålen till ventilationen kommer att bli uppåt genom kronan som det tidigare varit.

Jag är nu klar för att gjuta 'kronan'.
Om jag sedan ska bygga en rektangulär låda som går att öppna vad bör man då tänka på?
- Gjuta in rostfria gängade stänger som lådan fästes i eller annat alternativ?

Har någon en bild/ritning av en bra och praktisk låda?

Skorstenen är stor 106x92 cm + kantutstick ca: 5-6 cm per sida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.