Jag har ALDRIG arbetat med/hos nån elfirma där man lagt rör i våg och lod utan alla som jag har arbetat med har lagt rören den genaste vägen. Det blir betydligt svårare att dra tråd i anläggningar där man lägger rören i lod och våg ( ofta förekommande vid gjutning med vägg och valvform) än om man kan göra långa böjar.
Jag förstår inte vilka fördelarna skulle vara med att inte lägga rören "hur som helst" i väggarna, åtminstone jag har inga problem med att inte veta vart i väggen rören ligger.
 
Mikael_L
Marc E skrev:
Nja, inte riktigt så kanske. Då jag började användes slang ytterst sällan, utan det var rör, och då var rekommendationen att köra så "lodrätt och vertikalt" som möjligt om du förstår vad jag menar. Detta för att man inte ska ha el liggandes lite "hur som helst" inne i väggen. Idealet är ju att du efter skivorna sitter på plats ska kunna förstå vart rören går inne i väggen genom att bara studera vart dosorna sitter. <klipp>.
Jag har också fått samma rekommendation vid något tillfälle.
Men nu har jag inte jobbat som elektriker på samma sätt som många andra här, men jag har ändå snappat upp det där någon gång.
 
elmont>Ursäkta men som snickare så utgår jag ifrån att VP-rör i möjligaste mån följer takstolar/reglar eller gå nåt sånär mellan dosor. Annars är risken rätt stor att jag kommer att såga av dem vid t ex håltagning för köksfläkt.

Det är sånt här som jag gärna vill diskutera med berörd elektriker innan de börjar dra rör, det är förbannat tradigt att varje yrkesgrupp enbart skall titta på sina egna ritningar och inte kommunicera *mutter*

Detta gäller förresten inte bara elektriker utan även rörläggare, det är exakt lika tradigt att upptäcka att gipsen är dyngsur dan efter som att behöva skruva loss några skivor för att man sågat sönder ett VP-rör.

/Kent
 
Ett stort är den dåliga disciplinen med korrekta ritningar. Man ska inte behöva gissa var ett rör är draget eller var reglarna sitter. Jag har sett bra och väldokumenterade hus, men inte så ofta som man borde.

I gator och grönytor är elbolag, vattenledningsrör och nätverk normalt väl dokumenterade.
 
Till snickarboden, naturligtvis håller man en fortlöpande "kontakt" med dom andra yrkesgrupperna och försöker att undvika att kollidera och den yrkesgrupp som oftast har koll på läget är just elektrikern.
Och till alla, en elritning är ytterst sällan en detaljerad ritning som visar var och hur man ska lägga rör sätta dosor mm. utan mera en ideförklaring. På en vanlig ritning med låt säga 100 olika saker kanske 5-10 är måttsatta resten är det upp till elektrikern att bestämma den exakta placeringen på
 
elmont>Låt mig säga att det helst skulle varit någon som har pejl på var rör skall dras, var uttag skall sitta mm men det är liksom "rätt" ofta som jag bara fått gå in själv och styra upp hur saker skall göras. Det är alldeles för vanligt att idioterna till arkitekter och byggingenjörer inte tänkt på hur saker ser ut i verkligheten.

Det finns liksom en hel del exempel på hur ritningar inte har den minsta förankring i verkligheten och om då alla yrkesgrupper enbart kör sitt race så blir det kaos. Sen påverkar ackordet med, det finns tyvärr inte några pengar på att prata med andra yrkesgrupper *mutter*

/Kent
 
snickarboden skrev:
elmont>Låt mig säga att det helst skulle varit någon som har pejl på var rör skall dras, var uttag skall sitta mm men det är liksom "rätt" ofta som jag bara fått gå in själv och styra upp hur saker skall göras. Det är alldeles för vanligt att idioterna till arkitekter och byggingenjörer inte tänkt på hur saker ser ut i verkligheten.

Det finns liksom en hel del exempel på hur ritningar inte har den minsta förankring i verkligheten och om då alla yrkesgrupper enbart kör sitt race så blir det kaos. Sen påverkar ackordet med, det finns tyvärr inte några pengar på att prata med andra yrkesgrupper *mutter*

/Kent
Nu så är vi ju rätt offtopic, men jag har en rätt rolig anekdot beträffande detta. Jag var med och byggde två stycken LSS boende precis sidan om varandra, i princip likadana med samma arbetslag fast i olika skeden. I det första huset var det på flertalet ställen som elektrikerns elställning krocka med rörläggarens rördragning och där ventilation också skulle gå. Allt detta noterades för att det inte skulle upprepas i hus två som som sagt var under projektering. Vad händer när vi bygger hus två? Exakt samma krockar på exakt samma ställen... blir man trött eller??
 
hempularen skrev:
Om vi nu antar att det är slang, med elelr utan fördragen tråd, så är det oerhört lätt att göra bort sig så att trådarna är helt omöjliga att dra i eller ur. Gör få böjar, se till att böjarna inte blir tvära. Ett tips är att du gå och köper en färdig rörböj för VP rör. Kontrollera att ingen av dina böjar på slangen är tvärare än den köpta böjen, använd den som mall. Helst skall en slangböj vara betydligt mindre tvär än motsvarande böj på ett VP rör. Det beror på att slangen är räfflad så det blir störe friktion inne i slangen.

Du skrev att det skulle vara 6 trådar till trappomkopplaren, ofta räcker det med 3, men det kan finnas orsak till de 6 (dubbel omkopplare ?). Dra inte 6 trådar i ett 16mm rör eller slang, antingen går du upp till 20mm, eller så drar du 2 rör.

Du skriver att du inte kan någonting om el. Jag skulle vilja råda dig precis som andra här i tråden att inte ge dig på detta. Detta är lite överkurs även för en "halvkunnig hempulare". Eller om du skall göra detta så se till att elektrikern kommer och kollar din rördragning innan du stänger väggar och tak med gipsskivor eller vad du nu skall ha på väggarna.

Det finns fler saker än man kan tro att ta hänsyn till vid rördragning.

Att inte punktera diffspärren i huset, att rören inte ligger med för dålig kylning, inte där de med stor sannolikhet kommer att spikas igenom etc. (ett litet antal av de saker man skall tänka på).
När man läser ditt inlägg så kan man ju ställa sig frågan om vad man gett sig in på. Så som jag fått det beskrivit och förklarat så är det i princip att man kan dra det från punkt A till punkt B, vilket jag också gjort och påbörjat. Än så länge så har jag dragit fram kabeltv, telefoni samt all el till två av rummen. Har såklart tänkt på det med att inte ta hål (på diffen är gles påspikad så någon onödig håltagning behövs inte) och att inte dra rören precis där man ska spika. Men dålig kylning??? Vad innebär det?

Sen så undrar jag också följande, beträffande montering av "spannar" till spotlights. Du gör såklart precis som med allting annat som ska genom plasten, dvs tar ett litet mindre hål än vad föremålet är så plasten spänner mot föremålet och det blir tätare, _men_ ska jag även tejpa runt denna på ovansidan för att få helt och riktigt tätt?? Alltså det känns ju som det rätta, men då det finns så mycket annat beträffande el som jag inte tänkt på, kanske det finns en regel om just detta också. Så hur gör man? Eller finns det kanske någon som har en bild på spotlightsmontage???

Ska ta kameran med mig imorgon för dokumation av eldragningen, kan då också slänga upp en bild här så kan ni ju själva se om det stämmer överens med verkligheten.

Ha´t bra!!
 
Du kan med fördel tejpa runt pottorna för spottarna.;) Annars kommer det att bli ett rätt skapligt luftflöde upp där som drar med sig inomhusfukten.
Och du Elmont: jag vet att det är ytterst sällan som rören dras i våg och lod, men det är oftast på grund av tidsbrist och att allt ska göras till lägsta summa hela tiden.
Denna "satans" bygghets förstör allt för många nybyggen, så om man håller på själv och har tiden skulle jag bestäm rekommendera att följa lite linjer när man drar rören. Annars blir det lätt så som snickarboden säger att det skruvas i ett rör eller dyl.
Har själv svurit över snickarna ibland:D då jag fått en skruv indragen i ledningarna, men detta har minskat drastiskt sedan jag gick tillbaka lite till det gamla sättet att dra rör. Och tänk vad enkelt för slutkunden (som kanske vill hänga upp en tavla på väggen, eller helt enkelt borra ett hål genom väggen) att kunna titta på dosorna och inse att just här går det nog ett rör. Många avborrade el-ledningar skulle slippa lagas på det viset.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.