110 817 läst · 967 svar
111k läst
967 svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Frågan är om man ska orka lära sig hur pulsfunktionen på svetsen funkar, det var halvknepigt att svetsa 1 mm plåt mot 2 mm gods i fyrkantsrören som bara suuuuuger bort värmen...
Total tidsåtgång från göra en mall, till färdigt svetsad, 1 timme...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Total tidsåtgång från göra en mall, till färdigt svetsad, 1 timme...
Att lära sig vad man ändrar är inget svårt men att hitta rätt i inställningarna för bästa resultat kan vara knepigt. Har du funderat på att backa 1mm plåten med lite aluminum eller koppar för att få lite jämnare ”värmesug? Du kör på typ 45-50A eller nåt sånt?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
38 på långsidorna där det var 1 mm som mötte 2 mm plåt.... 55 på kortsidorna där det var mot fyrkantsrör... Sen får man värma mest på det tjockare materialet, och vara snabb med att kyla smältan med tilllsatsmaterialet...F fsn skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
"Good enough" Det gör jobbet iallafall
Har du dräneringshål för instänkande vatten?
Har du dräneringshål för instänkande vatten?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Inte just här, men det kommer att vara tillräckligt öppet.. det här hålet blir ju neråt... Kommer nog att "fylla" den lilla fördjupningen med Hagmans TO3 när det är målat och klart...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Jahapp.. det blev en bakdel tillslut... Tyvärr "hänger" de övre hörnen lite grann.. trodde det skulle räta upp sig när jag svetsade klart övre delen, men nej..
Började också rensa motorn på krafs och upptäckte att motorfästena på 1,8 inte är samma som på 1,6 ... Avståndet mellan växellådans infästningsplan och det bakersta hålet på motorfästet sitter 1 cm längre fram.. sen är det inbördes avståndet mellan motorfästets hål också 1 cm längre isär.. summa summarum, använder jag något av hålen på de motorfästen jag redan gjort kommer inte växellådans fäste att passa.. ett steg fram och två tillbaka...🤯
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började också rensa motorn på krafs och upptäckte att motorfästena på 1,8 inte är samma som på 1,6 ... Avståndet mellan växellådans infästningsplan och det bakersta hålet på motorfästet sitter 1 cm längre fram.. sen är det inbördes avståndet mellan motorfästets hål också 1 cm längre isär.. summa summarum, använder jag något av hålen på de motorfästen jag redan gjort kommer inte växellådans fäste att passa.. ett steg fram och två tillbaka...🤯
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Den är suverän. Har några som jag byggt ihop med magnetfötter för indikatorklockor. Extra bra när man skall svetsa rostfritt där man inte kan använda magneter när man skall punkta. Om det är större konstruktioner fäster man en plåt av järn med en tving innan man sätter dit foten.Dan_Johansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Fick ett par timmar i garaget idag....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg