Haft denna Candy Tvätt- och torkmaskin i flera år och fungerat felfritt till nu då den slutat torka tvätten. Torkprogrammet körs rent tidsmässigt men tvätten är precis lika blöt efter som innan.

Jag har tömt luckan där mynt och annat samlas och där åkte det ut en hel del vatten. Det var inte så smutsigt i övrigt där inne men det lilla som var gjorde jag rent.

Maskinen har inget filter som kan bli fullt vad jag vet. Man rengör en gummiskåra i öppningen där ludd samlas efter en körning. Den är rengjord.

Men inget av ovan har hjälpt. Jag ska självklart be en professionell person komma och kika på det men vill bara först kolla med forumet här om det är någon annan som kan se om det är något enkelt åtgärdat som det kan vara och som kan åtgärdas av mig. Här är bilder:

Typskylt på en Candy tvätt- och torkmaskin med detaljer om modell, tillverkningsnummer och elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Candy tvätt- och torkmaskin med tvätt i trumman och kontrollpanel överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av öppnad Candy Tvätt- och torkmaskin som visar komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en öppen tvättmedelslåda på en Candy Tvätt- och torkmaskin, lite smutsig med spår av användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Candy Tvätt- och torkmaskin med synlig gummiskåra och trumma, en aning smuts på tätningsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

A
överhettningsskyddet på värmaren har väl löst, alternativt att värmespiralen bränts ut
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
överhettningsskyddet på värmaren har väl löst, alternativt att värmespiralen bränts ut
Aha. Jag googlade lite på det och hittade denna post: https://johantufvesson.se/2018/01/20/sa-fixar-du-en-kranglande-torktumlare/

Där verkar det som det möjligen bara skulle kunna vara en knapp. Det är ju visserligen inte samma maskin men kanske överhettningsskydd fungerar liknande? Hittar dock inte något liknande på baksidan av min maskin.

Öppen torktumlare visar trumma, rem och elektriska komponenter, möjligt överhettningsskydd saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
du har dina på din andra bild sitter två på den alu-luftkanalen
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du har dina på din andra bild sitter två på den alu-luftkanalen
Förstår inte riktigt vilken bild du menar, men är det dessa du menar. Vet du hur man återställer överhettningsskyddet? Hittar inga knappar någonstans.

Öppen diskmaskin som visar interna komponenter, framhävd överhettningsskydd i röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
ser inte men det är möjligt att dessa skall återställa sig själva
en närbild ganske
eller mät resistansen över dessa
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ser inte men det är möjligt att dessa skall återställa sig själva
en närbild ganske
eller mät resistansen över dessa
Elkontakt med färgade kablar anslutna till en kontaktterminal i ett metallskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar i en kopplingsdosa med flera färgkodade kablar och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
tryck på de beiga piggarna och hör om det klickar till
kan trycka rätt hårt
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tryck på de beiga piggarna och hör om det klickar till
kan trycka rätt hårt
Vågar inte trycka allt för hårt men tryckte relativt hårt och den som sitter lite snett klickade faktiskt till. Kan det stämma? Att bara den ena klickar till? Vågar inte ta i mer på den andra.
 
A
då så testa maskinen nu
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
då så testa maskinen nu
Nu har jag kopplat in maskinen igen men kan testa köra den först imorgon. Bor i lägenhet, det är för sent att testa nu. Jag återkopplar imorgon med hur det går. tack för hjälpen!
 
electroluxaren skrev:
då så testa maskinen nu
Det fungerade! Tusen tack för hjälpen. Det sparade mig tusenlappar.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Nu behöver jag återuppliva denna tråden igen. Nu har tvätt/torkmaskinen börjat krångla igen med överhettningsskyddet. Det började gå igen så jag fick öppna upp och trycka in knappen igen. Men problemet nu är att den går sedan nästa gång den ska torktumla igen. Så jag måste ha maskinen ute på golvet redo att öppna upp och trycka igång överhettningsskyddet mellan varje torkkörning. Är det någon termostat eller något som är trasig? Något jag kan laga själv tro?

Så här ser det ut under locket:

Interiör av tvätt/torkmaskin med öppet lock som visar elektriska komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ta loss aluminiumröret och gör rent det innuti samt fläktbladen
kolla om kondensorn måste sköljas ur, sitter bak under aluminiumröret
 
returen returen skrev:
ta loss aluminiumröret och gör rent det innuti samt fläktbladen
kolla om kondensorn måste sköljas ur, sitter bak under aluminiumröret
Japp fick veta det av reperatören. Nu vet jag till framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.