Hej,
Har ett 110V uttag till rakapparat, fabrikat SCHUPA.
110V rakapparatuttag från SCHUPA, typ GRT 24-S, för 20 VA, 220/110V, 50 Hz. Uttaget har två skruvar och tydliga märkningar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill nu uppdatera till ett vanligt 220V uttag.
Har frågat min elektriker och han "drar sig till minnes" att han har sett en sådan ombyggnadssats, men vet inte var man kan få tag i den!
Är det någon där ute, som vet var man kan få tag i en sådan insats som passar i befintlig "dosa",
så vore jag mycket tacksam för en kontakt!
Mvh
Finn Olsen
 
Har för mig Eljo hade ett uttag för "rakdosa" men det är länge sedan jag såg ett IRL, 90-tal.
 
B
Bakom sitter väl en transformator? Om du tar bort transformator och uttaget och sätter ett vanligt eluttag är väl problemet löst. Har jag missat nåt?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Problemet är att en vanligt infällt uttag inte passar i dosan, den är special för rakuttag med transformator.
Möjligen kan man sätta ett utanpåliggande (fyrvägs, pga av storlek på dosa) över allihopa men det blir möjligen kuckel med tätskikt osv...?
 
Hm går det inte att sätta Exxact 2-vägs i förhöjningsram och täcka?
 
tommib
I ett badrum med ett sådant rakuttag kan man nog anta att tätskiktet spelat ut sin roll...

Utöver detta måste man klargöra om platsen där detta uttag sitter är lämpligt/godkänt för ett eluttag. Absolut minsta kravet är att jordfelsbrytare finns men det är också krav i förhållande till dusch/badkar.
 
  • Gilla
Modski och 1 till
  • Laddar…
B
Fotografen Fotografen skrev:
Problemet är att en vanligt infällt uttag inte passar i dosan, den är special för rakuttag med transformator.
Möjligen kan man sätta ett utanpåliggande (fyrvägs, pga av storlek på dosa) över allihopa men det blir möjligen kuckel med tätskikt osv...?
Vad är det för dimensioner på apparatdosan bakom? Ett vanligt 2-vägs eluttag med sådana fästen som spänner ut mot sidorna i apparatdosan?
 
tommib
Nej, det är helt avvikande dimensioner.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hej,
Tack för responsen!
Bilden visar utrymmet där transformatorn sitter.
Innermått på dosan är 90*60mm
Kontakten sitter på en toalett.
Jordfelsbrytare finns och en komplettering med jordning måste givetvis göras!
På ett "vanligt"-vägs uttag är den täckande ytan ca 100*80mm, så jag skall prova
om det går att anpassa fastsättning till befintlig dosa.

Vägguttag med synliga elledningar och en öppen apparatdosa med transformator i ett pågående elinstallationsprojekt i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
F Finn Olsen skrev:
Hej,
Tack för responsen!
Bilden visar utrymmet där transformatorn sitter.
Innermått på dosan är 90*60mm
Kontakten sitter på en toalett.
Jordfelsbrytare finns och en komplettering med jordning måste givetvis göras!
På ett "vanligt"-vägs uttag är den täckande ytan ca 100*80mm, så jag skall prova
om det går att anpassa fastsättning till befintlig dosa.

[bild]
Kan ju inte vara några problem, bara använda taggarna man skruvar in och som trycks ut i väggarna på apparatdosan, i stället för skruvar i skruvhålen.
 
Hej alla,
Det är nog lösbart, fast min fråga var egentligen om någon har vetskap om var
det går att köpa en färdig insats, vore skönt att slippa ha speciallösningar!
 
F Finn Olsen skrev:
Hej alla,
Det är nog lösbart, fast min fråga var egentligen om någon har vetskap om var
det går att köpa en färdig insats, vore skönt att slippa ha speciallösningar!
Det är väl ingen speciallösningen att kloa fast ett uttag?
 
tommib
Jo, det får man nog anse att det är. Om det ens går i den där dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.