Vi har ett skärmtak över vårt uterum enligt bilden. Det är fastskruvat i boningshuset och i halvväggen på bakre sidan. Den stolpe som syns fram till höger är den enda bärande delen på framsidan och högersidan. Skärmtaket ligger alltså inte till mot taket på uthuset. Uterummet är byggt av välrenommerad snickarfirma för 7 år sedan. Stolpen är en regel 95 x 95 som är grundmålad av snickaren med Bestå grundfärg, enligt deras utsaga. Jag har sen målat den med Bestå täckfärg 2 ggr. Färgen har nu börjat flagna lite i nedankanten så jag tänkte att det kanske var dags att måla om den. Vid närmare undersökning fick jag en chock när regeln totalt smulas sönder vid vidrörning. Träet är alltså totalt blött och ruttet i nedankanten. Jag kan sticka in fingrar ett par cm och knivbladet gick med lätthet in 7,5 cm. Visst utsätts regeln för väder och vind men det får man ju förutsätta när det är ett uterum. Regeln går inte igenom trädäcket utan är bara fastskruvad i trallbrädorna. Mig veterligt står inte regeln under något takdropp el avrinning för det brukar inte vara vått runt omkring.

Detta måste förstås åtgärdas snarast och vi har redan satt en annan stolpe vid sidan om som stöd. Jag tänker höra av mig till snickarfirman men skulle gärna få lite input från er här. Vad skulle ni säga är den felande länken och vad finns det för garantier på arbetet? Är det dålig kvalitet på virket? Borde det varit tryckimpregnerat? Det kan ju inte vara tanken att man ska byta ut träet i ett uterum var 7:e år. Är det konstruktionen med bara en bärande stolpe? Borde det varit en metallsko runt som skydd? Kan det bero på färgen? Borde inte snickaren anat att detta kunde hända och gjort annorlunda?
 
  • Skärmtak över uterum fastsatt i boningshus och uthus, med en bärande stolpe i högra hörnet. Trädäck, trädgårdsmöbler och en svart förvaringsbox finns också med.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av en vitmålad stolpe med rötskador, fastskruvad i trädäck. En kniv med ett rött handtag är instucken i den flagnande och ruttna ytan på stolpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Trallen blir gissningsvis blöt när det regnar samtidigt som det blåser, och vattnet sugs upp i det oskyddade ändträet. Det bör alltså vara ett avstånd emellan och det är bra om ändträet får stå och suga upp olja innan det sätts på plats.
 
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Trallen blir gissningsvis blöt när det regnar samtidigt som det blåser, och vattnet sugs upp i det oskyddade ändträet. Det bör alltså vara ett avstånd emellan och det är bra om ändträet får stå och suga upp olja innan det sätts på plats.
Bra beskrivet jag skulle ställt den nya stolpen på plastdistanser, annars liknande montage som idag..
 
  • Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det var nog praon som slutförde om det är en välrenommerad firma.

Jag hade aldrig satt ändrä dikt an fuktigt trä på det sättet. Distanser eller en stolpsko som lämnar ändrtät fritt hängande.
Beroende på hur långt upp rötan går så kanske man kan kapa och klämma in en stolpsko?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Aldrig ändträ där det kan stå och dra fukt.
Stolpsko och ett par centimeter luft gör underverk.
En stolpsko som håller upp en trästolpe ovanför marknivån med några centimeter luft under för att förhindra fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Precis som andra skriver här så ska stolpen inte stå direkt mot blöt trall. Jag har använt olika metoder när jag haft stolpar mot trall. En bit tryckt virke med papp emellan t.ex. eller en bit ek/kärnfuru funkar med.Dock fortfarande viktigt att man är noga med att bättringsmåla när det börjar bli lite sprickor på virket i nerkant så man hindrar fukt att komma in.

På det verkar Bestå vara helt fel färg då det är en akrylatfärg. Man ska aldrig använda akrylatfärg på virke som ska målas "på alla sidor" då det stänger in fukt. Akrylat funkar utmärkt på en fasad där insidan är obehandlad och har en luftspalt bakom. För dylika applikationer bör man använda en oljefärg av något slag typ linoljefärg eller alkydoljefärg.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig ändträ där det kan stå och dra fukt.
Stolpsko och ett par centimeter luft gör underverk.
[bild]
Mer bilder så vi får se hur du @Argastesnickaren löst mellanrummet mellan stolpsko och virke önskas, står stolpen direkt i stolpskon tenderar den ju att ruttna där om den är täckmålad på alla sidor.
Själv jag föredrar plintjärn och ett par cm luft mot betongen.
 
F fribygg skrev:
Mer bilder så vi får se hur du @Argastesnickaren löst mellanrummet mellan stolpsko och virke önskas, står stolpen direkt i stolpskon tenderar den ju att ruttna där om den är täckmålad på alla sidor.
Själv jag föredrar plintjärn och ett par cm luft mot betongen.
En liten plast distans på några mm så är det lugnt:)
 
A Argastesnickaren skrev:
En liten plast distans på några mm så är det lugnt:)
Bild?
 
Tack för alla svar!

Jag har förstått att det obehandlade träet inte borde stått direkt på trallen men detta borde väl snickaren begripit, det är ju deras lösning?

Vad skulle ni gjort? Jag kommer att kontakta dem men kan man förvänta sig att få någon hjälp från dem? Finns det garantier för snickararbeten?
 
BirgitS
Det borde snickaren veta och det var därför som någon skrev att det nog var en prao.

Det är 10 års reklamationsrätt när det gäller byggarbeten och liknande.
 
K
Det är ju en ganska lätt sak att ordna dessutom med att bara byta ut stolpen. Tar det längre än en halvdag ska dom nog inte vara så välrenommerade som du tror
 
Vi har satt dit en telefonstolpe som extra stöd i väntan på annan åtgärd. Vi tycker att det är finare med den så vi funderar på att använda den som permanentlösning istället för en ny regel.

Tror ni att den kan stå direkt på trallen, den är ju impregnerad och kanske inte drar till sig så mkt fukt? Eller borde man ändå ha något emellan? Vad i så fall? Det går ju inte att skruva fast den om man låter den stå på en stenplatta. Påpekanden om kreosot/arsenik undanbedes, det hör inte till frågan
. Telefonstolpe används som stöd på träterrass, placerad på stenplatta bredvid en vit dörr i röd fasad. Säkerhetsrep är lindat runt stolpen och en vit regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
R
Köp ett par plastdistanser ifrån en bygghandel och spika dit på undersidan innan ni ställer dit den permanent kan inte kosta många kr..
10mm skulle jag köpt…
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.