• Bild på en äldre modell av spisens elskylt, Siemens-Electrogerte GmbH, med elektriska anslutningsdiagram och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vägguttag för spis med synliga skruvar och slitage på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal modell av vit spisplugg på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att vara helt säker på att vilken spis som helst går att koppla in behöver du ta bort höljet till perilex-uttaget på väggen och räkna antalet ledare som är anslutna i den (med strömmen frånslagen förstås).
 
T trivvi skrev:
Min spis är av väldigt gammal modell och läcker mycket värme så har blivit dags för en ny. Hur vet jag vilken jag kan köpa?

Har funderar på denna men vet inte om det är att bara köpa och sätta in i samma uttag?
[länk]
Eftersom din befintliga spis ska vara kopplad med nolla så kommer också den nya spisen du tänkt på också att fungera då det är en 230 V spis. Utgår ifrån att du har spisen avsäkrad med 3×16 A.
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Du har 230v elementspänning så du måste ha en ny med 230v elementspänning oxå

vilket den har som du länkar till
 
Redigerat:
BirgitS
returen returen skrev:
Du har 230v elementspänning så du måste ha en ny med 230v elementspänning oxå

vilket den har som du länkar till
Varför skulle det inte gå att koppla in en spis med 400 V elementspänning till ett uttag med 3 faser, nolla och jord?
Att man inte använder nollan spelar väl ingen roll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle det inte gå att koppla in en spis med 400 V elementspänning till ett uttag med 3 faser, nolla och jord?
Att man inte använder nollan spelar väl ingen roll.
du får betydligt sämre effekt samt att du behöver plattor och ugn på samtidigt för att släppa fram moset
 
BirgitS
returen returen skrev:
du får betydligt sämre effekt samt att du behöver plattor och ugn på samtidigt för att släppa fram moset
En spis med 400 V elementspänning är ansluten med 3 faser, de vanliga faserna som finns i bostäder, alltså samma faser som finns i perilex-uttaget. Det handlar ju bara om hur de kopplas inne i spisen. Det blir ju inte sämre effekt bara för att man inte använder nollan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En spis med 400 V elementspänning är ansluten med 3 faser, de vanliga faserna som finns i bostäder, alltså samma faser som finns i perilex-uttaget. Det handlar ju bara om hur de kopplas inne i spisen. Det blir ju inte sämre effekt bara för att man inte använder nollan.
rätt
fel av mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.