Hej, satt och surfade billiga hus på landet och hittade den här oslipade diamanten:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2286690&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=karrsdalsvagen+1

Jag har inte så stora behov så om man inreder vinden så vore den absolut stor nog för mig, men det fattas ju något uppenbart för åretruntboende: En toalett och dusch.

Så frågan är hur man på bästa sätt löser det?

Jag förutsätter att man måste ta hänsyn till krav på handikappanpassning, så att den måste ha en viss storlek.

Vad jag lyckats förstå genom lite googlande är att modernt upplägg med tätskikt inte är att rekommendera i riktigt gamla hus, så hur gör man bäst istället?

Jag tänker att man kanske borde sikta på att bygga över delen som har källare så att man kan dra rör smidigt genom den upp i toaletten. Tankar om det?

Planskiss över entrévåning med markerad plats för en toalett i ett rum angett som "Allrum".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MikaelJS MikaelJS skrev:
Hej, satt och surfade billiga hus på landet och hittade den här oslipade diamanten:
[länk]

Jag har inte så stora behov så om man inreder vinden så vore den absolut stor nog för mig, men det fattas ju något uppenbart för åretruntboende: En toalett.

Så frågan är hur man på bästa sätt löser det?

Jag förutsätter att man måste ta hänsyn till krav på handikappanpassning, så att den måste ha en viss storlek.

Vad jag lyckats förstå genom lite googlande är att modernt upplägg med tätskikt inte är att rekommendera i riktigt gamla hus, så hur gör man bäst istället?

Jag tänker att man kanske borde sikta på att bygga över delen som har källare så att man kan dra rör smidigt genom den upp i toaletten. Tankar om det?

[bild]
Fritidshus är undantagna vissa regler , tex tillgänglighetsanpassning, läs nedan.
Visst går det bra att ha tätskikt i ett gammalt hus, speciellt med källare under. Ska det bara vara WC räcker det med tätskikt på golv.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fritidshus är undantagna vissa regler , tex tillgänglighetsanpassning, läs nedan.
Visst går det bra att ha tätskikt i ett gammalt hus, speciellt med källare under. Ska det bara vara WC räcker det med tätskikt på golv.

[länk]
Mjo, fast min tanke är ju att ha det som permanentboende och inte fritidshus.
Sen vill jag absolut ha en dusch också, det kanske inte var tydligt.
 
MikaelJS MikaelJS skrev:
Mjo, fast min tanke är ju att ha det som permanentboende och inte fritidshus.
Sen vill jag absolut ha en dusch också, det kanske inte var tydligt.
Spelar ingen roll, så länge det är klassat som fritidshus gör du som du vill. Du får självklart använda ditt fritidshus året runt och skriva dig på adressen. Med dusch blir tätskikt på väggar också.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det är ganska vanligt att man gör en tillbyggnad med badrum och tvättstuga när man renoverar gamla hus utan. Just för att slippa in och pilla med tätskikt i gamla väggar osv. Gissar att du vill ha vatten och avlopp till någon slags kök också?
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar ingen roll, så länge det är klassat som fritidshus gör du som du vill. Du får självklart använda ditt fritidshus året runt och skriva dig på adressen. Med dusch blir tätskikt på väggar också.
Aha, det var finurligt!
Tack för den insikten.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar ingen roll, så länge det är klassat som fritidshus gör du som du vill. Du får självklart använda ditt fritidshus året runt och skriva dig på adressen. Med dusch blir tätskikt på väggar också.
Håller med dig, men man kan montera en duschkabin för att slippa tätskiktet på väggarna om man önskar ett enklare förfarande..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
MikaelJS MikaelJS skrev:
Aha, det var finurligt!
Tack för den insikten.
Det är nästan hemma hos mig😉inte riktigt men inte långt ifrån..
 
5
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar ingen roll, så länge det är klassat som fritidshus gör du som du vill. Du får självklart använda ditt fritidshus året runt och skriva dig på adressen. Med dusch blir tätskikt på väggar också.
Det blir väl permanentboende när man skriver sig på adressen?
Annars undrar jag var man hittar klassningen och vem som bestämmer hur ett hus ska klassas?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
5 50thomas skrev:
Det blir väl permanentboende när man skriver sig på adressen?
Annars undrar jag var man hittar klassningen och vem som bestämmer hur ett hus ska klassas?
Bygglovet styr reglerna, du får sedan flytta in och kalla det vad du vill. Spelar ingen roll.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygglovet styr reglerna, du får sedan flytta in och kalla det vad du vill. Spelar ingen roll.
Nja inte riktigt. Att ändra användning från fritidsbostad till permanentbostad är ingen väsentlig ändring. Därmed krävs inget bygglov för att ta den gamla fritidsbostaden i bruk som permanentbostad. När den är tagen i bruk så är det en permanentbostad och man förväntas anpassa den till permanentbostadsstandard i samband med ibrukstagandet som sådan. I teorin kan byggnadsnämnden via tillsynen ställa krav på byggnaden men det är nog enormt sällsynt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja inte riktigt. Att ändra användning från fritidsbostad till permanentbostad är ingen väsentlig ändring. Därmed krävs inget bygglov för att ta den gamla fritidsbostaden i bruk som permanentbostad. När den är tagen i bruk så är det en permanentbostad och man förväntas anpassa den till permanentbostadsstandard i samband med ibrukstagandet som sådan. I teorin kan byggnadsnämnden via tillsynen ställa krav på byggnaden men det är nog enormt sällsynt.
Jag var otydlig, Claes förklarar det bra. Min tanke var att du kan bygga ett fritidshus och bosätta dig där permanent trots att du ansökte om bygglov för fritidshus.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag var otydlig, Claes förklarar det bra. Min tanke var att du kan bygga ett fritidshus och bosätta dig där permanent trots att du ansökte om bygglov för fritidshus.
Det låter ju som ett fantastiskt kryphål för att komma runt massa krav?
Hur kommer det sig att inte fler använder det?

Eller det kanske de gör fast man inte hör om det bara.
 
MikaelJS MikaelJS skrev:
Det låter ju som ett fantastiskt kryphål för att komma runt massa krav?
Hur kommer det sig att inte fler använder det?

Eller det kanske de gör fast man inte hör om det bara.
Om man bygger ett nytt hus (bygglov som fritidshus) är det enkelt att anpassa själva byggnaden för tillgängligheten, men kanske inte själva marken. Du slipper även göra energiberäkningen som kostar en slant. Samt att jag tror (gissar) att själva bygglovet blir något billigare.
 
Claes Sörmland
MikaelJS MikaelJS skrev:
Det låter ju som ett fantastiskt kryphål för att komma runt massa krav?
Hur kommer det sig att inte fler använder det?

Eller det kanske de gör fast man inte hör om det bara.
Det används nog men samtidigt så är ju småhusbyggarmarknaden helt kataloghusdominerad. D v s man tar inga egna beslut utan låter ett företag bygga. Och företagen lär ju inte dra upp förslag på hur man ska kringgå regelverket om du kontaktar dem för att bygga ett permanentboende. Deras hus är ju redan ritade för permanenthusstandard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.