Vi har en suterrängtomt som lutar upp från gatan dvs står man på vår gata och tittar på tomten sluttar den rätt brant uppåt (4 meter på 30 meter). Vi funderar på om det är möjligt att ändå ha entre på övre plan fast det kanske skulle kännas naturligt att ha entren på nedre plan i anslutning till garage eller liknande? Nästan alla vi pratat med reagerar lite förvånat ungefär som att man aldrig har sett en sådan lösning men varför skulle det vara ett problem? PÅ nått sätt gör man ju ändå den "resan" upp till övre plan om trappan är utvändigt eller invändigt spelar ju ingen roll, eller?

Idéen vi har är att övre plan med kök o vardagsrum är den publika delen medan det nedre planet ska vara privat då känns det ju skönt att slippa gå ner varje gång nån ringer på dörren eller städa varje gång man har gäster bara för att de inte ska behöva se tvätthögar och stök i den privata delen...alternativet om man har entre i nedre plan är att man har ett "trapphus" som är avskärmat från den privata delen.

Även om vi har entren på övre plan så har vi en groventre på nedre plan mest för att kunna komma ut med tvätt och för att kunna lasta in stapelvaror från affären.

Är det någon som har tänkt som vi och som har erfarenhet av detta? kanske har ni redan byggt som vi vill ha det, har det isf fungerat?

/di98mase
 
Vi hade samma problem som er. Vi resonerade så här:

-När man kommer till huset ska det klart framgå var entrén är. En entré på övervåning på någon av gavlarna eller baksidan funkar inte eftersom det inte är tydligt att det är huvudentrén. Med en groventré nere spär ytterligare på problematiken.
-Vi ville undvika "fula" externa trappor på husets framsida som tar över hela fasaden.

Vi löste det med ha huvudentrén nere och med ett naturligt flöde till trappan upp men ändå en bit in i huset. Vi funderade på lösningen att ha trappan direkt innanför entrén nere men vi fick inte ihop planlösningarna på båda våningarna på ett bra sätt då. Får man ihop planlösningarna som man vill ha tycker iaf jag att ett trapphus direkt innanför dörren och med lite fönster så man får in ljus i trapphuset är snyggt. Det som talar emot är tyvärr det att när du som bor där ska mellan den privata nedervåningen och den publika övervåningen måste gå via hallen och drar då runt all smuts som finns där till resten av huset.

Dessutom är ett fönster i bakkant ofta bättre på sluttningsvåningen eftersom den ytan ändå hade varit ett rum utan fönster, tex bad/wc, klk eller förråd. Problemet som kan komma då är om övervåningen har sin prioriterade riktning bakåt, dvs du får ett trapphus som "förstör" planlösningen och fönstersättningen. Så hade vi vilket gjorde att vi pyssla mycket innan vi hittade en lösning vi är nöjda med.

Mina tankar / Jocke
 
Hej JBa,

intressanta tankar. bra tips om att man lätt sprider smuts i huset om man har trappan nära entren...Jag förstår inte vad du menar det sista du skriver om fönster i sluttningsdelen?

"Dessutom är ett fönster i bakkant ofta bättre på sluttningsvåningen eftersom den ytan ändå hade varit ett rum utan fönster, tex bad/wc, klk eller förråd. Problemet som kan komma då är om övervåningen har sin prioriterade riktning bakåt, dvs du får ett trapphus som "förstör" planlösningen och fönstersättningen. Så hade vi vilket gjorde att vi pyssla mycket innan vi hittade en lösning vi är nöjda med. "

Hur menar du bättre än vadå? Hur byggde ni ert trapphus? Det känns som ni har tänkt igenom det här rätt ingående. Har ni byggt klar er hus isf hur upplever ni det nu fungerar det bra med trappan och entren? vi är väldigt nyfikna...

/di98mase
 
Snailman
Lite perifert från din frågeställning, jag har ett sutteränghus med ingång på nedre plan och allt vesäntligt där uppe som kök sovrum vardagsrum. jag har trappan direkt innanför dörren, så man drar runt en massa grus i huset när man går mellan planen.

Jag är ganska trött på sutteränghus av den här modellen, och tänkte åtgärda det med att sälja och bygga ett nytt, troligen enplans.
 
Hej Snailman,

tråkigt att du inte trivs i huset. Vad är det mer än smutsen som är problemet? Finns det något man kan tänka på att göra för att förhindra det ni upplever som dåligt? Jag inser att det blir bärande mellan våningarna, kassar o annat är det något annat?

/di98mase
 
Snailman
En del i det är att jag är över 50 så jag funderar lite på om man kan bo kvar i framtiden...

och då är ju inte en trappa så lämplig, den jag har är som ett U och inte ett trappsteg är jämnbrett, sen är planlösningen inte så värst lämplig för mina behov, jag har tänkt tanken med ingång på ovanvåningen, men konstaterat att det skulle vara enklare att bygga ett nytt hus än ändra på det här som jag vill ha det, mina grannar har liknande hus, och verkar trivas med det.

Så jag vet ju inte om jag hade trivts bättre, om ingången varit på övre planet, men det skulle jag tro.

Idag har jag bara ett allrum, tvättstuga, ingång och ett av de två badrummen på bottenvåningen

Hade ett tag tänkt bygga ett tvåvåningshus med bara några få rum på övervåningen (sådana man kan avvara) men verkar kunna få bygga större på tomten än jag trodde, så ett envånings får plats numera.
 
di98mase skrev:
Hej JBa,

intressanta tankar. bra tips om att man lätt sprider smuts i huset om man har trappan nära entren...Jag förstår inte vad du menar det sista du skriver om fönster i sluttningsdelen?

"Dessutom är ett fönster i bakkant ofta bättre på sluttningsvåningen eftersom den ytan ändå hade varit ett rum utan fönster, tex bad/wc, klk eller förråd. Problemet som kan komma då är om övervåningen har sin prioriterade riktning bakåt, dvs du får ett trapphus som "förstör" planlösningen och fönstersättningen. Så hade vi vilket gjorde att vi pyssla mycket innan vi hittade en lösning vi är nöjda med. "

Hur menar du bättre än vadå? Hur byggde ni ert trapphus? Det känns som ni har tänkt igenom det här rätt ingående. Har ni byggt klar er hus isf hur upplever ni det nu fungerar det bra med trappan och entren? vi är väldigt nyfikna...

/di98mase
Nej, vi har inte byggt det än men vi bor redan där i tanken. ;) Det där med entré och trapp har vi sett på kompisars hus att det är viktigt att få det bra.

Ska försöka förklara fönsterbabblet lite bättre. Jo det som var svårt för oss var att på undervåningen ville vi placera trappen i bakkant för att ha möjlighet att placera fönster i framkant där vi ville. Det senare för att få så mycket ljus som möjligt för att minska källarkänslan. På övervåningen ville vi placera trappen i framkant eftersom vi ville ha möjlighet att placera fönster som vi ville i bakkant. Det senare eftersom vi har vår utsikt och bäst ljus på baksidan.

Självklart går det inte att få ihop dessa två önskemål utan något undantag. Vi valde att placera en u-trapp i bakkant men för att även fortsättningsvis få in ljus i trapphus och samtidigt ljussätta delar av övervåningen valde vi att placera ett fönster "i trapphuset" på övervåningen. Denna lösning kommer för oss göra att vi får ett naturligt flöde från gatan via en tydlig entre genom hallen till trappan upp och med lagom mycket ljus och fönster. Till senhösten hoppas vi att vi säger samma sak.

För att tydligare beskriva hur det kommer bli hos oss lägger jag in planlösningsskissen.

Lycka till med funderingarna / Jocke
 
  • Gilla
karin.liten
  • Laddar…
Har sett en hel del hus med huvudingången på baksidan och sidan och trappa på framsidan som är sutteränghus. Tror nog att man som ägare ser mer bekymmer än det defakto är. Göra man en sjysst gång bort till huvudentrén och gör groventrén så att man defakto ser att det är en groventré så är saken avklarad skulle jag tro.
 
di98mase skrev:
Nästan alla vi pratat med reagerar lite förvånat ungefär som att man aldrig har sett en sådan lösning men varför skulle det vara ett problem? PÅ nått sätt gör man ju ändå den "resan" upp till övre plan om trappan är utvändigt eller invändigt spelar ju ingen roll, eller?
Det gör det . Att bygga en inomhus och en utomhustrappa till våningen är kanske onödigt? Man måste ju ha båda för att kunna gå mellan våningar utan att tvingas gå ut ur huset och in igen om trappan till 1 våning går utsides. Vintertid är det extra jobb att hålla den utvändiga trappan ren från snö och is och man går oftast genom grovingången i alla fall. Skulle själv satsa på en snygg ingång och välplanerad hall på markplan.

Att bygga en utvändig trappa enbart för eminenta gäster är inte så biligt heller om man nu vill ha något mer dekorativt än en enkel hönstrappa av trä. Dessutom ska det passa till huskroppen så det inte ser ut som ett enplanshus med enormt hög sockel eller en brandtrappa som myndigheter tvingade byggaren till .... obalans som JBa varnar för.

Vi har trappor både in- och utvändigt där grovingången till bottenvåningen är gömt under en pampig dubbeltrappa (till första våning i 3 våningshus) av slottsmodel och använder faktiskt båda ...och det är faktiskt en snygg detalj också ... men kanske dyrt att bygga så idag. Även "grovingången" är planerad som en avskilld hall och man ser inte tvättstugan, pannrummet och allt det andra som ändå finns på bottenplan så att det kan användas som fin ingång utan att man behöver skämas ;). Allt beror ju på planlösningen .
gaia
 
Jag kan spontant tycka att om läget är så att man parkerar bilen på nederplan och har kök på ovanplan så måste man ju kånka kassar i en trappa oavsett om den ligger inne eller ute. Då hade jag föredragit att göra det inne. sen kanske det ändå måste till en trappa ute för att koppla ihop tomten uppe och nere.
Vi själva håller på att bygga ett sutteräng med ingång uppe, men vi har oxå carport och infart uppe. Sedan alla gemensamhetsutrymmen på ovanplan, eftersom det är där vi har utsikt!
Jag har vänner som byggt ett 2planshus och valt att lägga kök och vardagsrum på ovanplan, så de måste alltid bära matkassar upp för en trappa. De tycker att det definitivt är värt det för utsikten från 2:a plan är kanon.
Vi har andra vänner som lagt huvudentren lite bakom huset, men de ska göra en gång med plattor och ljus så man ser vart man ska ta vägen. Så jag tycker man kan lägga sin huvudentre lite "off" bara man planerar för det!
Lycka till med husbygget!!!
 
Förstår inte den här diskussionen som ständigt återkommer. Det här med matkassarna. Är det så att man inte orkar bära sina matkassar upp för en trappa 3-4 ggr i månaden så kanske man ska ansöka om hemtjänst. Har man ett handikapp och verkligen vill bygga hus så är nog flera våningsplan uteslutna. Tycker själv att gemensamhetsutrymmena ska ligga på det övre planet där man har bäst utsikt. Tvättstuga, barnens rum, hall och allrum på nedre plan. På så sätt kan man använda garagets/carportens tak som terass.
 
Nåt sånt här
 
  • slartibartfast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade denna länken, visar en rätt snygg entregång uppåt: http://www.gotenehus.se/foton/foton_haggvik.html
I övrigt kan jag tipsa om att engagera en trädgårdsarkitekt. De är jätteduktiga på att få till naturliga flöden utomhus med gångar etc.

När vi gjorde om vår entre anmälde jag mig till en kurs Studiefrämjandet som hette "planera din trädgård". Där fick man massor av bra tips om rabattanläggning , stensättningar m.m. Men det förutsätter ju givetvis att man själv är intresserad. Vi var även på en hem & villamässa där man fick ansöka om hjälp för trädgårdsplanering av en nästan klar student från något lantbruksuniversitet. Då fick man en halvtimma med honom / henne där hon fick visa vad hon kommit fram till. Senare blev det väl inte riktigt som hon ritat, men embryot föddes där.

Kolla även med huslevernatörerna de har ofta bra lösningar och fler foton att bjuda på om man är intresserad.
Detta huset: http://www.gotenehus.se/hus/sandvik.html finns på min hemort med entren placerad på ovanvåningen. Det är så snyggt. Där är i och för sig även gårdsplanen högst upp så det blir ju inte riktigt som i ert fall, men vad jag vill säga är att många leverantörer har ju alternativlösningar till sina standardhus.
 
Beklagar sent svar. Kan bara instämma i tipset om trädgårds-/landskapsarkitekt. Bifogar skiss med tips att ställa villans kortsida mot gatan och "hämta upp" besökaren via en trappa mellan garage och villans långsida. Jag medger själv utan omsvep att garagetaket utnyttjat som terrass är en riskkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.