Hej! Vi har vitmålat trägolv i vårt gamla hus och jag börjar bli galen på all smuts. Samma golv återfinns i resten av nedervåningen. Funderar nu på vad jag skall göra med det i köket. Huset är från 20 talet och vi har väl försökt skapa en någorlunda lantlig stil. Köket är dock ganska modernt, vita luckor från ikea, rostfri ugn och fläktkåpa, valnöts bänkskivor (ångrar!)

Nu funderar jag på om vi skall lägga in ett rutigt (svart/vit, röd/grå/, vit/grå) laminatgolv istället för att få bukt med smutsen. Alternativt - kan man måla trägolvet i rutor? Är det någon som har tips och råd mottages dessa tacksamt! Gärna bilder också!!

Tack på flörhand!

MVH Anna
 
Måste bara höra varför du ångrar valnöntsskivan?
 
Att måla rutorna skulle jag inte ge mig på, det blir aldrig bra.

Däremot finns det klinker eller vinyl som ordnar shackrutigt och vi kommer ha det i vårt nya kök när vi väl bygger det.
 
Mina föräldrar har svart/vit rutigt golv i köket. Jag tycker all smuts syns, antingen är smutsen i kontrast mot de vita rutorna eller mot de svarta.
 
Det finns en bok om målade golv, kolla på bibliotek. Rutmålade golv kan bli fantastiskt vackert! Om man är noggrann och vet vad man gör. I byggnadsvårdsdelen av forumet diskuteras målade golv ibland.
 
Tycker också att rutmålade golv kan bli jättefint!
Ett annat alt. är linoleum-plattor i två olika kulörer. Min mor+styvfar har det i kök och grovingång, det är lagt på diagonalen och passar perfekt till den lantliga stil mamma vill ha.

Bif. bild på golv (och oklippt hund)
 
  • PICT3444.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linska: det var fint! Köper man platta för platta då?
 
AKTIVERAMERA skrev:
Linska: det var fint! Köper man platta för platta då?
Eee..? Ja, alltså man köper kartongvis/ m2 (kommer inte ihåg) av resp. kulör.
Här är länk till tillverkaren:http://www.forbo.se/Default.aspx?MenuId=1992

Det är bäst att du hittar en ÅF för att titta på golven live. Jag måste säga min dator visar helt fel kulörer på plattorna från forbos hemsida. Dock stämmer verkligheten mycket bättre med min tidigare bif. bild (på min skärm förstås) Enligt forbo är det dessa två plattorna (Barbados och Silver birch)som är inlagda.

Hoppas att det är till ngn hjälp!
 
  • 763858.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 763871.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina föräldrar har rutigt golv i köket och det är jättesnyggt. Men det är inte svart/vitt utan en ljusgrå/mörkgrå och då syns smuts, damm och smulor mycket mindre. Samma färger gäller när man lägger klinker i badrum tycker jag, dammet syns alltför bra på det svarta.
 
A
Jag tycker det är bra mkt snyggare att måla än att lägga in laminat men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.