É
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är en källare eller?
Har ni översvämningsrisk? Verkar ju vara ett bra ställe att sätta en pump i sånt fall.

Man kan ju ha nytta av sånt här. Jag röstar för att du inte gör nåt som du inte kan backa ifrån i alla fall ☺️
Nja det är sutteräng och då bara 1/3 av tillbyggnaden. Resten av plattan så är det svag lutning bort från huset. Får jag ändå problem med vatten får jag väl bila bort gjutningen jag gör nu. Resten av plattan har golvvärme så där vågar man inte pilla.
 
É ÉlPon skrev:
Nja det är sutteräng och då bara 1/3 av tillbyggnaden. Resten av plattan så är det svag lutning bort från huset. Får jag ändå problem med vatten får jag väl bila bort gjutningen jag gör nu. Resten av plattan har golvvärme så där vågar man inte pilla.
Ja det är ju upp till dig. Ditt hus. Jag själv gör så lite saker som möjligt jag inte kan backa. Man vet aldrig......
Du kan ju fylla det med grus och sätta dit ett lock om du vill.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är en källare eller?
Har ni översvämningsrisk? Verkar ju vara ett bra ställe att sätta en pump i sånt fall.

Man kan ju ha nytta av sånt här. Jag röstar för att du inte gör nåt som du inte kan backa ifrån i alla fall ☺️
Om vattenytan är 10 m ner känns inte behovet att pumpa särskilt stort.

Jag hade förstås också försökt nyttiggöra hålet i första hand, men att det nu ligger inne i byggnaden försvårar förstås rejält.
 
É ÉlPon skrev:
Ok men om jag vara fyller hålet med 0-8 grus istället och sen betong några dm överst så är jag kanske säkrast? Ska ändå beställa en lastbil med 0-8. Inte jättemycket jobb ösa ner grus då det är lätt lättillgängligt. Behöver som sagt inte hålet trots att alla tror jag kommer ångra mig.
Ja, det är nog vad jag hade gjort om jag skulle fylla igen en brunn.

Om tillrinningen är dålig kan det dock ta lite tid (timmar-dagar?) att låta vattnet rinna undan när du fyller i grus. Har du en pump till hands behöver du inte vänta på det i alla fall.
 
G Genomklok skrev:
Om vattenytan är 10 m ner känns inte behovet att pumpa särskilt stort.

Jag hade förmodligen också försökt nyttiggöra hålet i första hand, men att det nu ligger inne i byggnaden försvårar förstås rejält.
Inte nu, nej.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inte nu, nej.
10 m naturlig rörelse åt ena eller andra hållet i grundvattennivå är mycket även i berg. Inte uteslutet förstås, men osannolikt. Eller har du annan erfarenhet?

(Icke naturlig rörelse skulle blir väl närmast uteslutande nedåt, vilket inte genererar några problem för byggnaden. Bergvärmen är ett annat kapitel.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.