Hej,

Blir inte klok på hur jag ska tolka detaljplanen gällande hur nära tomtgräns jag får bygga friggebod utan grannens godkännande.

Betyder ”
komplementsbyggnad får uppföras 2m från tomtgräns ”
att jag har rätt att bygga friggebod 2m ifrån tomtgräns utan granne behövs godkännande?

Eller att det inte får bebyggas närmare än 2m och mellan 4.5 och 2 behövs grannes godkännande?

tack
 
  • Text från detaljplan med rubriker om placering: Huvudbyggnad minst 4,5 meter från tomtgräns, komplementbyggnad minst 2 meter från tomtgräns, garage minst 6 meter från gata.
BirgitS
Friggebodar har sina egna regler och ska inte blandas ihop med bygglovspliktiga komplementbyggnader. Du kan antingen bygga en friggebod enligt reglerna för det eller söka bygglov för en komplementbyggnad på 15 kvm (eller hur stor du vill ha den).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okey tack. Så det är 4,5m från tomtgräns som gäller?
 
BirgitS
För friggebodar utan grannes godkännande så är det 4,5 m, ja.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För friggebodar utan grannes godkännande så är det 4,5 m, ja.
Samma friggebod med bygglov, två meter.
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Samma friggebod med bygglov, två meter.
Samma byggnad (bod) med bygglov, 2 meter. En byggnad uppförd med bygglov är inte en friggebod enligt lagtexten.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Samma byggnad (bod) med bygglov, 2 meter. En byggnad uppförd med bygglov är inte en friggebod enligt lagtexten.
Du har umgåtts för mycket med Daniel 😉
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Du har umgåtts för mycket med Daniel 😉
Det var för att jag förut försökte förklara för TS när olika regelverk gäller genom att särskilja på friggebodar och bygglovspliktiga byggnader men sen kommer du och pratar om friggebodar med bygglov.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.