Hej,

Behöver installera snörasskydd på min maskinhall som har tp20 plåttak. På min svärfars kupade plåttak ser jag att han använt en konsoll som skruvas in från bägge sidor. Men för att det skal fungera på mitt tak borde konsollen vara anpassad just för min profil på plåten. En förfrågan till plåtslagare gav förslag på en profil som skruvas uppifrån. Det fungerar kanske men jag tänker att då är det bara skruvens gängor som håller fast profilen när snökrafterna börjar dra skruven uppåt. Finns det, och var , profiler som skruvas från sidan in i just tp20 plåt? Då skulle man få en starkare infästning eftersom skruven då måste skjuvas av för att lossna. Bifogar bild för att ge lite förståelse för min text.
 
  • Handritad skiss över två olika snörasskyddskonsoller med handskriven text. En konsoll skruvas från sidan och den andra ovanifrån.  TP20-takprofil illustrerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte snörasskydd 2014 då jag bytte tak. Dessa är dom vanliga med rör och beslagen till dessa skruvas både uppifrån och från sidorna. Har hållit för dryga metern snö och is. Kommer inte ihåg fabrikatet men det är weilands eller lindab.
 
Rickard.
Welands är nog dom stabilaste på marknaden men alla ska funka rätt dimensionerat och rätt monterat. På plåt gäller tätare c-c mått och om jag inte finns fel så ska man montera i överlappen så skruvarna sitter i dubbla plåtar.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Rickard. Rickard. skrev:
Welands är nog dom stabilaste på marknaden men alla ska funka rätt dimensionerat och rätt monterat. På plåt gäller tätare c-c mått och om jag inte finns fel så ska man montera i överlappen så skruvarna sitter i dubbla plåtar.
Har du något belägg för det?
Nu är det väl så att svagaste punkten i ett snörasskydd på profilerad takplåt är just plåtens hållfasthet.
Självklart skiljer det på om man fäster konsolerna med 2 eller 10 skruvar så det behöver inte kommenteras😉
 
Rickard.
wildeside wildeside skrev:
Har du något belägg för det?
Näe egentligen inte men det är min kännsla efter att ha monterat några ton av ett par olika tillverkare, Welands delar är så förbannat jäkla tunga 😉

Precis som du säger så på plåttak (förutom kanske falsade) så är plåten svagheten och det som går sönder och då spelar nog fabrikatet mindre roll och hur man monterar det desto mer.
 
wildeside
Rickard. Rickard. skrev:
Näe egentligen inte men det är min kännsla efter att ha monterat några ton av ett par olika tillverkare, Welands delar är så förbannat jäkla tunga 😉

Precis som du säger så på plåttak (förutom kanske falsade) så är plåten svagheten och det som går sönder och då spelar nog fabrikatet mindre roll och hur man monterar det desto mer.
Jag har monterat en hel del av Cwlundbergs snörasskydd och dom sitter uppe ännu vad jag vet.
CW:s och Weland:s är ganska snarlika så det kanske är dött lopp mellan dom😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan dom men jag har monterat väldigt mycket cwl (även på mitt egna plåttak) och gör man det rätt så är det såklart inga konstigheter.
 
Redigerat:
Har monterat kilometer av både cw Lundberg och weland.
weland håller mycket högre kvalité, har mer lösningar och vker sej inte lika lätt som cwl.
Har även drivit stora garanti ärenden mot cwl då dom har stora problem med att sin klarlack flagnar och bultar och mutter sen 4 år bakåt fram till nu rostar.

Så skillnaden på kvalité är stor.
 
S
Wijo är bäst på taksäkerhet och ja profiler för att fästa på sidan är det som är vanligast förekommande.
 
Tack för alla svar !

Min ursprungliga ide var alltså att hitta konsoler som fästs in i sidan av plåten för att få bättre fäste än av bara gängan när den skruvas uppifrån. Har skrivit till "lokala" plåtslagaren och frågat offert. Skal även kolla med den närmaste plåtslagaren mer specifikt om weelands då han tidigare inte verkade så sugen på att hjälpa till.

Känns inte så aktuellt nu vid midsommar, men snart är hösten här och bra få gjort det innan det blir kallt o jäv....

/
Arvo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.