Vi ska dra igång en köksrenovering snart och skulle behöva lite input kring hur jag bäst tillfälligt pluggar inkommande vatten i köket. Har aldrig hållt på med vatten förut och kommer ta in en röris för att koppla in allt och flytta ett vattenutkast sen men skulle behöva lösa själva pluggningen själv. Där varmvattnet kommer in sitter det en klämringskoppling och på den övre muttern står det 'Vatette 15'. Kan jag plocka bort blandaren och sätta dit en sån här? https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-15/ Eller behöver jag något annat?

Där kallvattnet kommer in sitter det en klämringskoppling som är mindre, det står vatette på den men hittar ingen storlek. Gängan är ca 17 mm. Frågan är samma som ovan, funkar det att bara sätta dit en plugg i rätt storlek (10 eller 12 mm kanske)?
 
  • Närbild av en klämringskoppling för varmvatten med texten "Varmvatten", "Vatette 15" och "10 mm" markerad på olika delar av kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en klämringskoppling på ett kallvattenrör med muttrar och texten "Vatette oklar storlek?", "Gängan = ca 17 mm", och "10 mm" på kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide janwide skrev:
Huv funkar nog men ska nog egentligen bara användas på slätända (ändan på röret är plan). Risken är att kanten på klämringskopplingen skär sönder packningen.
Jag skulle välja mutter och propp.
[länk]

[länk]
Ja du har nog rätt, jag fick för mig att blandaren var monterad med slätända, men nu inser jag att det är klämringsvarianten.
 
janwide
Eller så har du rätt 😂
TS bör nog stänga av vattnet, skruva loss slangarna och se vad det är för ända innan beställning.
 
  • Gilla
RickNess
  • Laddar…
janwide
Gängad metallkoppling för röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slätända = lock.
 
  • Gilla
RickNess och 1 till
  • Laddar…
janwide
Mässing T-rör med gängade anslutningar och inskriptionen "VA" i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämring = Mutter o plugg.
 
  • Gilla
RickNess och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren! Och tack för bilderna, jag har inte förstått det där med slätända innan 😅 Jag skruvar bort blandaren och kikar innan jag beställer grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.