Igår fick vi in hundratals flygmyror i huset genom skorstenens ventilationskanaler. Enligt Anticimex var det antagligen en koloni som förlorat sin drottning och var helt vilsna, som under skymningen drog sig till vår skorsten som ångade ut varm luft från huset. Sedan kom de krypandes ut från varje ventilationsgaller i hela huset. Mindre roligt...

Så nu undrar jag hur jag bäst löser det så att detta inte händer igen. Jag funderar på att sätta ett rostfritt insektsnät på skorstenen (kronan), med hjälp av något lim eller fogmassa. Skorstenen har två inaktiva rökkanaler från en vedspis vi rivit ut samt från en gammal oljepanna vi ersatt med bergvärmepump.

Är detta en bra lösning eller ställer det till med något? Vart hittar jag i så fall rostfritt insektsnät, tillräckligt stort att det täcker hela skorstenen?

Jag bifogar bild på hur skorstenen såg ut utan kronan, har tyvärr inget med kronan på plats, men ni får en uppfattning om hur det ser ut i alla fall.

IMG_1306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Satrygg
  • Laddar…
Ett sätt är ju att köpa ett skorstensskydd och montera insektsnätet på detta? T.ex. som det är gjort på följande länk:
http://www.solvini.se/#/total/

Ovanstående visar ett skorstensskydd med "fågelskydd" och det är möjligt att detta galler är lite för grovt för flygmyrorna?

Men det visar på principen iaf. Fördelen är ju att det blir enklare för en sotare att komma åt kanalerna om du någon gång i framtiden vill ta rökkanalerna i bruk. Det är ju bara att fälla upp locket så kommer du åt kanalerna.

I ditt fall är det ju bara att köpa ett skydd utan nät och sedan montera på ett som stoppar flygmyrorna?

Men oavsett om du monterar nätet på ett skorstensskydd eller direkt på kronan så finns det galler/nät att köpa hos de flesta välsorterade bygghandlare. Annars kan förmodligen den lokala plåtfirman hjälpa dig.
 
Tack! Jag köpte först en metallduk och limmade på direkt, men det var för stor maskvidd för det letade sig några flygmyror till någon dag senare. Köpte då ett myggnät på bauhaus för 75kr med mindre maskvidd som jag limmade på ovanpå det andra. Snabblösning, men det kanske håller iaf ett par år tills vi bestämt hur vi ska göra med skorstensskydd.
 
P psychozz skrev:
Igår fick vi in hundratals flygmyror i huset genom skorstenens ventilationskanaler. Enligt Anticimex var det antagligen en koloni som förlorat sin drottning och var helt vilsna, som under skymningen drog sig till vår skorsten som ångade ut varm luft från huset. Sedan kom de krypandes ut från varje ventilationsgaller i hela huset. Mindre roligt...

Så nu undrar jag hur jag bäst löser det så att detta inte händer igen. Jag funderar på att sätta ett rostfritt insektsnät på skorstenen (kronan), med hjälp av något lim eller fogmassa. Skorstenen har två inaktiva rökkanaler från en vedspis vi rivit ut samt från en gammal oljepanna vi ersatt med bergvärmepump.

Är detta en bra lösning eller ställer det till med något? Vart hittar jag i så fall rostfritt insektsnät, tillräckligt stort att det täcker hela skorstenen?

Jag bifogar bild på hur skorstenen såg ut utan kronan, har tyvärr inget med kronan på plats, men ni får en uppfattning om hur det ser ut i alla fall.

[bild]
Hej! Fick du till det? Har samma problem. Antar att det inte är bra att montera nät utan möjlighet att lätt demontera för sotning.

Ett alternativ är förstås att sätta in en ”kasett/insats” att elda i. Tror jag siktar på det framöver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.