Behöver lite hjälp gällande Byggteknik och konstruktion.

Vi ska bygga en granittrappa med tre trappsteg och vilplan.
Vi kommer med största sannolikhet använda lecablock för uppbyggnad så de vilar på dem, för att sedan putsa allt matchande mot husfasad.

Vi tänker att vi måste göra en gjuten sockel för trappan som bär all vikt så det inte finns en chans att det sätter sig, men behövs detta?

Eller kan vi sätta lecablock direkt mot mark?

Förra trappan, en sjöstenstrappa har stått där sedan 50-talet och satt sig ca 1 cm.
 
R
B bergquist skrev:
Behöver lite hjälp gällande Byggteknik och konstruktion.

Vi ska bygga en granittrappa med tre trappsteg och vilplan.
Vi kommer med största sannolikhet använda lecablock för uppbyggnad så de vilar på dem, för att sedan putsa allt matchande mot husfasad.

Vi tänker att vi måste göra en gjuten sockel för trappan som bär all vikt så det inte finns en chans att det sätter sig, men behövs detta?

Eller kan vi sätta lecablock direkt mot mark?

Förra trappan, en sjöstenstrappa har stått där sedan 50-talet och satt sig ca 1 cm.
Leca direkt mot mark är väl inte det bästa. Utan gjut om du vill att det ska hålla över tid..
 
Ok, ja jag vill att det ska vara korrekt gjort, får dra hit vvs så vi kan ändra ingående vatten så det inte ligger under den gjutna delen
 
Nästa fråga är då, hur tjock platta kan jag behöva?

Räcker 10-15 cm och armeringsjärn?
 
R
B bergquist skrev:
Nästa fråga är då, hur tjock platta kan jag behöva?

Räcker 10-15 cm och armeringsjärn?
100mm med tex. 10-12mm armering centrerat i mitten av plattan kommer att hålla mer än väl..
Försök att hålla täckskiktet 50mm mot mark så att inte armeringen rostar i framtiden::
 
Tack så mycket, då kör jag 15 cm så har jag gått och väl så jag klarar mig när det ligger Centrerat
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.