Hej ! Byggt hus för 2 år sedan , industritomt tidigare så hela tomten var typ bergskross etc. Märkte tidigt att det samlades vattenpölar på framsidan. Tänkte göra en enklare uppfart och lade då 0-32 under som bärlager och grus över. Känns som att detta bara packats till att det kommer ännu mer vatten som inte åker ner. Hur gör jag nu ?😅 I efterhand kanske man bara borde kört makadam hela vägen (typ 10 cm) som dränerar bra att sluppit pölarna ? Kan jag dränera det ändå ? Behöver jag dra upp allt och göra "om och rätt". Alla tips även brutalt ärliga svar mottages varmt :)
 
  • En grusuppfart med vattenpölar, en röd bil parkerad bredvid ett grått hus med blått tak, och en grön vattenkanna i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser värre ut än vad det här.

Du behöver leda vattnet någonstans.

Har du något ställe du kan leda till? Dagvattensystem på tomten eller stenkista? Dike?
 
Okej det ser värre ut än det är misstänkte jag att du menar , det låter bra 😁

Ja jag har dagvattenbrunn som leder till stenkista (?) Borde det vara.
 
  • Ritning som visar placering av dagvattenbrunn och stenkista vid parkering och infart. Texter som FG +69,7 och P-PLATS är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Då är det bara att lägga en dräneringsledning i fall (1:200 = 0,5%) i ett stendike som leder till sandfånget (brunnen), ett dike fyllt av makadam, t ex 8-16 mm. Så här i genomskärning:

Schema över dräneringsledning i ett stendike fyllt med makadam, genomskärningsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det behöver inte vara djupt, t ex 45 -50 cm räcker gott. Snabbt gjort med minigrävare och smal skopa.
 
Okej till dagvattenbrunnen antar jag du menar då ? Var lägger man röret då stora delar blir vattenfyllda? Kommer det behövas flera som tar upp vatten på flera ställen eller tar ett upp allt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.