Vi har en Bosch-tvättmaskin, runt 10 år gammal. Vittvätt luktar rent och bra, men mörk tvätt luktar i princip alltid lite unket. Syntetplagg är extra drabbade.

Har kört många 90 graders-tvättar, kör med sköljmedel, har gjort rent trumman, har gjort rent filtret in i tvättmaskinen, har gjort rent luckan där man kan släppa ut vatten om maskinen stannat, och den tillhörande slangen. Vi har bytt från källvatten till borrad brunn - samma unkna lukt. Nu är jag allmänt trött på det..

Det står ibland vatten kvar i sköljmedelsfacket. Kan det vara stopp/igensatt någonstans? Kan det orsaka unken lukt på mörka plagg?

Alla tips tas tacksamt emot! Inklusive "skicka iväg maskinen med katapult", vilket är ungefär där sinnesstämningen är... :)
 
Kör ättika istället för sköljmedel.
 
  • Gilla
  • Haha
drömmenomlandet och 4 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Vi har en Bosch-tvättmaskin, runt 10 år gammal. Vittvätt luktar rent och bra, men mörk tvätt luktar i princip alltid lite unket. Syntetplagg är extra drabbade.

Har kört många 90 graders-tvättar, kör med sköljmedel, har gjort rent trumman, har gjort rent filtret in i tvättmaskinen, har gjort rent luckan där man kan släppa ut vatten om maskinen stannat, och den tillhörande slangen. Vi har bytt från källvatten till borrad brunn - samma unkna lukt. Nu är jag allmänt trött på det..

Det står ibland vatten kvar i sköljmedelsfacket. Kan det vara stopp/igensatt någonstans? Kan det orsaka unken lukt på mörka plagg?

Alla tips tas tacksamt emot! Inklusive "skicka iväg maskinen med katapult", vilket är ungefär där sinnesstämningen är... :)
Har suttit i samma sitts. Kör två 90°-program efter varandra, båda ska köras med en diskmaskinstablett. Och om din tvättmaskin har eco-program så ska du ALDRIG mer köra det. Hade nyligen en diskussion med en reparatör av tvättmaskiner, han påstod att det är eco-programmen som tar död på maskinerna då de använder för lite vatten för att skölja ur dem ordenligt. Vilket även kan leda till dålig lukt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Tack för de tipsen!

Ättika har vi kört med i åratal, med väldigt liten effekt tycker jag.

Men imorgon! Då ska jag testa dubbla 90-grader med diskmaskinsmedel. Innan dess ska jag testa att plocka ur brickan med tvätt/sköljmedel och göra rent där inne, och samma med filtret (igen). Nu måste det väl för tusan bli ordning… 🔨 🔥 💀
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skippa även alla former av snabbprogram av samma anledning som ovan. Och tvätta kallare än 60 grader enbart i undantagsfall. Jag fattar t.ex. inte hur dom som tvättar träningskläder i 30-40 graders snabbprogram tänker, det är ju superäckligt. En annan sak man kan göra för att minska risken att makinen beckar igen är att använda tvättmedel utan zeoliter. Antingen kör man flytande medel eller så letar man reda på ett pulver utan zeoliter. Jag använder ICA Basic sen massor av år och förutom att det är zeolitfritt tvättar det bra OCH är snorbilligt.
 
Märkligt att vittvätt inte luktar...Undrar vad det kan bero på?
 
Mina tips.
Använd tvättmedel utan parfym.
Använd ättika istället för sköljmedel.
Tvätta 90 graders nån gång ibland.
Efter tvätt öppna både luckan och tävttmedelsfacket fullt för vädring.
Häng tvätten ute så ofta du kan.
Hoppas något kan hjälpa på vägen👍🙂
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Bra tips, glöm inte att demontera och städa ur hela tvättmedels/sköljmedelsfacket riktigt ordentligt.

På vår i övrigt utmärkta Siemens med iDos så började det krångla med just sköljmedelsmatningen för ett antal år sedan. Visade sig att hela innehållet i sköljmedelsbehållaren förvandlats till en vidrig gelé... tacka fan för att man får problem. Detta utöver problemen som kommer av att alls använda sköljmedel, vem orkar med grav parfymstank i tvätten?

Nej som sagt, ska det användas något sköljmedel alls så kör ättiksblandning, ev med någon droppe citron eller lavendel i om man vill. Vi kör vanligen helt utan sköljmedel, ser inga poänger alls med att ha detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sköljmedel har en bästföredatum och efter det blir det ganska fort gelaktigt - formellt skall det hålla ca 2 år men jag har råkat på det långt innan 1 år utgånget - så man undrar hur länge de har varit i lager innan dess... av någon anledning är det inte någon tillverkningsdatum stämplat på dessa, i alla fall inget som är lätt att hitta...


Sköljmedel är nog utan tvekan det som ger mest strul i maskin och även i avlopp efter med igensatta vattenlås och startar stopp i avloppsrören. Samma sak med hårkonditioneraren när det gäller att proppa upp vattenlås i duschkabiner och badrums vattenlås - då det är i stort sett samma ämnen (katjon-tensider) - är det gucka/kladd/slem/smet när dessa vattenlås och filter rensas så kommer det delvis från sköljmedel/hårkonditionerare... samma sak när tvättmedelsfack inte dräneras på vatten i sköljmedelsfacket för att dess hävert är igenpproppat med klägg...


Som redan sagt strunta i sköljmedel/hårkonditionerare när det går - och om det känns att det behövs för kläderna i maskinen - prova ättika först som sköljmedel då det kan binda en del kalk som kanske sitter i fibrerna i tvätten och gör den stelare när det torkat.
 
C
C ConnyN skrev:
Syntetplagg är extra drabbade.
Min spaning är att det är syntetplaggen som sabbar tvätten. I synnerhet "funktionsmateriel"/polyester har en förmåga att dra till sig svettpartiklar/bakterier/fettsyror eller vad det nu kan vara, som tvättmedlet inte biter på och som gör att de luktar efter tvätt vilket gärna smittar av sig på andra plagg.

Med risk för att sabba plaggen kan man köra dem i 60°, eller testa något husmorsknep som blötläggning i ättika m.m. Eller välja andra material.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
När vi hade samma problem berodde det på att tvätten torkade för långsamt och alla mörka plagg luktade urk. Så fort vi drog igång en Avfuktare försvann problemet (tog ett par tvättar innan kläderna luktade ok igen).
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Det är bakterier som luktar.
Bakterier dödar man med klor, man har klor i poolen, klorerar dricksvatten mm för att få bort bakterier.
Alltså, kör 2-3 90 graders program med Klorin.
Häll klorin i maskinen, klorin i tvättmedelsfacket och sköljmedelsfacket.
Ättika använder man till inlagd sill.
Diskmaskins tabletter till diskmaskinen.
Gör rätt och lös problemet.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har använt kvalitetssköljmedel som Comfort (oftast, bäst enligt mig) eller Softlan sedan 1995 utan att få några som helst problem. Dock ska man tänka på att dosera rätt (inte på känn!) och det ska inte heller användas till en del syntetplagg med membran som Goretex t ex, då det sätter igen porerna och förstör andningen. Som nämnts får det inte heller vara för gammalt, då det blir som sirap och sätter igen maskinen. Det ska vara tunt som vatten i princip och inga klumpar, då är det ok. Får inte frysa, då kan samma sak hända. Lagringstid max 1 år skulle jag säga av egen erfarenhet.

Försök köra så varmt som möjligt så ofta som möjligt och använd program som sköljer många gånger och/eller också har högre vattennivå. Ibland finns det automatiskt i programmen, ibland trycker man på en extra knapp för den funktionen.

Tyvärr har alla nyare miljöregler gjort att moderna maskiners standardprogram oftast använder för lite vatten och det ger problem då dels maskinen inte blir ren invändigt och det kan hänga kvar smuts i tvätten som orsakar lukt mm. Jag kör alltid Hygien-programmet på min Siemens, vilket ger extra skölj, högre vattennivå och längre programtid under värmefasen av programmet. På den tidigare fanns inte det, utan då fick jag trycka in en knapp, men tyvärr fanns inte funktionen med längre värmning. Så inför köp av ny maskin är sådant värt att kontrollera.

Annars håller jag helt med ovanstående, klorin löser de flesta bakterie och luktproblem. Det starkt basiskt och löser organiska material allra bäst. Har du kalkhaltigt vatten så kan det behövas surt medel, typ ättika, citronsyra eller annat avkalkningsmedel och tvätta ett par gånger också för att få bort de beläggningarna från trumman också, då de kan göra att den andra smutsen fastnar lättare om man inte får bort allt. Isf, Klorin först, sedan det sura.
 
40-grader C tvätt är inte tillräckligt varmt för att döda bakterier i tex. tvätt utan snarare tvärt om... - där behöver man minst 60 grader C.

Om tvätt börja lukta surt efter tvätten så tyder det på att det fins saker som växer i tvätten samt att den får tid på sig att växa till - det här med för lång torktid och det kanske ligger i maskinen ganska länge efter tvätt och myser innan det hängs upp och torkar är en faktor.


Diskmaskinstablett/pulver på 90-graders tvätt kan rensa en del gammalt fastsittande då den är tillräckligt annorlunda än tvättmedel som används många gånger efter varandra för att beläggningar skall lossna igen. Dom svindyra rengöringstabletterna för tvättmaskin är i princip samma sak som just diskmaskinstabletter/pulver. alternativt är att använda vittvättspulver på 90 grader C - många vittvättspulver har också oxiderande ämnen precis som klorin men behöver ofta ganska hög värme innan det aktiveras.


Blir man verkligen inte av med den dåliga doften trots både hetta och diskmaskinstabletter så är det som redan sagt att prova med klorin.
 
Kör alltid 60 grader tvätt i en timma sen torktumlare.
Aldrig några problem.
Aktiverar man inte speedprogramet ligger ju tvätten bara och skvalpar och stilla mycket längre. Finns ingen anledning att köra så.
Tvätta är inte rocket science.
Skit i allt vad sköljmedel osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.