Vi ska bygga hus i Thailand (Sri Saket). Skulle behöva tips och råd från Er som redan byggt. Har förstått att dom bygger på annat vis där. Sätt gärna in bilder på Era hus.
MvH

Magnus & Nid
 
Oj, vi som bygger nytt i Sverige tycker nog att vi är lite "modiga" men vi kan ju slänga oss i väggen!!! Bygga i Thailand!!! Måste vara oerhört spännande ;D
Lycka till och hoppas vi får möjlighet att följa detta projekt här på forumet...
 
Hejsan,
Tror säkert att det är minst lika tufft att bygga i lilla "Svedala" som i Thailand. Möjligtvis lite billigare. En hel del andra saker att tänka på bara. Vi haf fått 3 rai (1 rai=1600kvm)av min frus familj. Tänkt att börja bygga nästa år. Sitter och ritar på olika förslag nu på ca.80-100kvm. Kostnad ca. 30.000-50.000Svkr (bara matrl, ej vitvaror)
Tillbaka till ritningarna...

Magnus & Nid
 
Åh vad avundsjuk jag blev nu. Vi har länge pratat om att på sikt bygga i Thailand, men har hört att "utlänningar" inte får köpa mark. (vill ju alltid ha vad man inte får...) GRATTIS i allafall. Det låter underbart! Håll oss uppdaterade hur det går. Kul att höra hur det går till i annat land och jfr med byråkratin på hemmaplan.
 
Svärfar har byggt en liten koja i bergen i norra Thailand. Han kallar det modern svensk standard men han har å andra sidan inte varit boende i Sverige de senaste 20 åren. ;) Hoppas att han inte läser detta...

Vad jag förstått så bygger han lite som han vill utan några speciella tillstånd men han är också gift med en Thailändska. Annars får man visst inte äga fastigheter i Thailand.

En kul kuriosasak han berättade var att skorpionerna verkade dras till nygjuten betong vilket ledde till några otrevliga incidenter.

mvh
David
 
Jag har byggt hus i thailand. Den största skillnaden mot att bygga i Sverige är att allting är mycket enklare och billigare i Thailand. Jag är byggnadsentreprenör här i Sverige och ritade huset själv, köpte allt material samt anställde lokala byggnadsarbetare. Ska ni bygga sten eller trähus? Trä är relativt dyrt i Thailand, sten ca 1/10 av priset mot i Sverige. Det vanligaste sättet thailändarna bygger stenhus är betongstomme/skelett, bärande pelare med utfackningsväggar av 1/2 sten tegel eller murblock. Murblocken bör man undvika, de är ganska porösa och inte särskilt lämpliga att borra i och dyl. Jag murade ytterväggarna som kanalväggar med 1 1/2 stens tjocklek med 1/2 stens isolerande luftspalt vilket är extremt ovanligt i Thailand men leder till ett mycket behagligt inomhusklimat. Det finns egentligen ingenting att vara orolig för inför att bygga i Thailand, hantverksskickligheten är extremt stor hos yrkesfolk där. En rolig detalj var att de flesta av mina murare var tjejer.
 
Hejsan,
Tack för ditt inlägg om att "Bygga i Thailand".
Vi ska bygga i sten. Sitter nu och skissar på en ritning, men det är inte det lättaste när man inte vet vilka byggvaror m.m. som finns i LOS.
Alla tips och förslag är välkomna.
Tänkt att bygga runt 70-85kvm (2 sovrum,1 toa, vardagsrum, kök)
 
Min hustru har byggt ett fint hus i nordöstra Thailand.
Hon har bekostat hela bygget själv.
Vi har våra liv i Sverige, men tillbringar tre vintermånader här.

Hon byggde först ca 60 kvm för 8-9 år sedan, för två år sedan byggde hon till 80 kvm ikl. garage.
Vi har löst problemet med värme genom att lägga 10 meter garage på södersidan som tar den värsta värmen.
Dessutom har vi svala nätter här uppe.

Det många gör fel är att dom säljer hus eller lägenhet i Sverige.
Lägger pengarna på ett hus här, när sedan den stora thaikärleken tröttnar på honom.
Ja då står han där med rumpan bar.

Här på landsbygden behövs inga bygglov eller annat byråkratiskt.
Det är billigt och enkelt att bygga här, totalt har "vårt" hus gått på ca 120.000 SEK. 20151216_110432 (Custom).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.