Någon som har en dokumenterat fungerande metod till att rengöra täljsten på en kamin?

//Anders
 
  • Smutsig täljsten på en kamin med synliga fläckar och en rund platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har rengjort vår täljstenskaminen med aceton, det viktiga är att se till att man köper den utan olja. Finns på närmaste apotek.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag har använt
BROMSRENGÖRING CRC BRAKLEEN
med mycket gott resultat.

Bara att spraya på och sen torka av (om man hinner).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för fläckar?

Contura skriver följande angående täljsten: ”Täljstenen rengöres med diskmedel eller avtorkas med ren aceton. Ställ inte några brännbara saker eller stearinljus på täljstenen.”

[länk]
[länk]

Finns även slipvamp man kan använda
Tror dessvärre att tidigare ägare ställt något på kaminen som inte skulle vara där. Inte en aning vad det är för fläckar dessvärre men styggt är det.
Har försökt med yes, grönsåpa, quickclean men inte aceton så det blir nästa variant då.
 
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tror dessvärre att tidigare ägare ställt något på kaminen som inte skulle vara där. Inte en aning vad det är för fläckar dessvärre men styggt är det.
Har försökt med yes, grönsåpa, quickclean men inte aceton så det blir nästa variant då.
Jag öppnar en gammal tråd. Fick du bort fläckarna?
 
To66e To66e skrev:
Jag öppnar en gammal tråd. Fick du bort fläckarna?
Dessvärre inte… Har dock inte provat med slipsvampen som tidigare rekommenderades!
 
Öppnar upp tråden igen.

Fått en braskamin installerad igår där täljstenen (toppskivan) har fått svart handfett på sig. Installatören stod och höll den en bra stund innan de la på den..

Hur får man bort detta?

Tack på förhand.
 
H Henrik Frost skrev:
Öppnar upp tråden igen.

Fått en braskamin installerad igår där täljstenen (toppskivan) har fått svart handfett på sig. Installatören stod och höll den en bra stund innan de la på den..

Hur får man bort detta?

Tack på förhand.
Aceton löser det hela, finns på biltema eller i fruns sminkväska (kolla bara så att den i sminkväskan är utan olja ;))
 
Vatten och diskmedel ska fungera enligt Google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.