Kan man köpa plåt till en sån här sarg färdig i delar, eller är det plåtslagare som gäller? Typ som plåt för vindskivor, hängrännor osv som finns färdiga. Det är alltså kanten på ett platt garagetak av 60-tals modell.

Kanten på ett platt garagetak från 60-talet med grönfärgad plåt och en avrinning i hörnet, fotograferad i detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
K KungAnka skrev:
Kan man köpa plåt till en sån här sarg färdig i delar, eller är det plåtslagare som gäller? Typ som plåt för vindskivor, hängrännor osv som finns färdiga. Det är alltså kanten på ett platt garagetak av 60-tals modell.

[bild]
Exakt dom måtten du har så får du vända dig till någon som tillverkar efter dina önskemål..
Är det inte koppar? varför ska du byta ut dom?
 
R Rejäl skrev:
Exakt dom måtten du har så får du vända dig till någon som tillverkar efter dina önskemål..
Är det inte koppar? varför ska du byta ut dom?
Behöver inte vara på centimetern. Jag har en bra plåtslagare jag tar in för det som behöver vara exakt, men detta skulle räcka att vara i närheten. Ja, koppar, det är därför jag vill byta.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har köpt plåt hos den lokala plåtslagaren och det var billigare än en färdig fotplåt hos Beijer...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K KungAnka skrev:
Behöver inte vara på centimetern. Jag har en bra plåtslagare jag tar in för det som behöver vara exakt, men detta skulle räcka att vara i närheten. Ja, koppar, det är därför jag vill byta.
Oftast billigast att ta en lokal liten plåtslagarfirma och beställa dessa plåtar enligt önskemål utav dom..
 
RoTe
Varför gör kopparn att du vill byta?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför gör kopparn att du vill byta?
Kanske står tjuvarna och dreglar och skapar fuktproblem över det ädla materialet?😜
 
  • Gilla
  • Haha
Wisselgren och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför gör kopparn att du vill byta?
Gissa 😀. Det vanliga med koppar.

Det ger inte helt snygga fläckar på annat. Plus att det är giftigt, vatten från regntunnan är bättre till att döda mossa på trädgårdsplattor än att vattna jordgubbarna.
Gulaktiga fläckar på en vit vägg, sannolikt från nedfallande vatten innehållande koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K KungAnka skrev:
Gissa 😀. Det vanliga med koppar.

Det ger inte helt snygga fläckar på annat. Plus att det är giftigt, vatten från regntunnan är bättre till att döda mossa på trädgårdsplattor än att vattna jordgubbarna.
[bild]
Ja ädelmetaller och puts går sällan hand i hand🥲
 
K KungAnka skrev:
Gissa 😀. Det vanliga med koppar.

Det ger inte helt snygga fläckar på annat. Plus att det är giftigt, vatten från regntunnan är bättre till att döda mossa på trädgårdsplattor än att vattna jordgubbarna.
[bild]
Är de gamla plåtarna till salu när du bytt?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är de gamla plåtarna till salu när du bytt?
Jag har en skrothandlare som köper. Har plockat bort en del annat. Men man kanske kan få bättre betalt om man annonserar och grejar?
 
K KungAnka skrev:
Jag har en skrothandlare som köper. Har plockat bort en del annat. Men man kanske kan få bättre betalt om man annonserar och grejar?
Skrotvärdet är nog inte så dåligt, men att kunna köpa färdiga snyggt patinerade plåtar vore nog mer värt än så för mig.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja ädelmetaller och puts går sällan hand i hand🥲
Det är möjligt, har aldrig haft ädelmetaller på huset, men lite platina kanske hade varit snyggt. 😀

Koppar och inget takutsprång är i alla fall mindre lyckat. Koppar i hängrännor är däremot OK förutom att det är giftigt. Men än så länge är det inte förbjudet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
K KungAnka skrev:
Det är möjligt, har aldrig haft ädelmetaller på huset, men lite platina kanske hade varit snyggt. 😀

Koppar och inget takutsprång är i alla fall mindre lyckat. Koppar i hängrännor är däremot OK förutom att det är giftigt. Men än så länge är det inte förbjudet.
Kopparn sållar ut sig självt i privata villor blir det färre och färre som har råd att välja det, men i alla kulturhistoriska byggnader kommer den att finnas kvar av självklara själ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.