Hej! Installerade precis ett nimly touch pro ganska smärtfritt tills jag upptäcker att dörren inte går att stänga om jag inte håller ned handtaget?

Vad kan felet vara? Bifogar video
 
R
Kan vara för liten springa emellan dörrbladet och karmen så att låsstycket tar för långt in på sneddningen..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kan vara för liten springa emellan dörrbladet och karmen så att låsstycket tar för långt in på sneddningen..
Har provat utan distansen som följde med som är nån mm tjock men det är samma ändå
 
R
K Berrag skrev:
Har provat utan distansen som följde med som är nån mm tjock men det är samma ändå
Förstår inte?
Jag menar glipan emellan dörrbladet och karmen ser väldigt tight ut..så när du stänger dörren så tar slutblecket för långt in på låskolvens snedning..
 
R Rejäl skrev:
Förstår inte?
Jag menar glipan emellan dörrbladet och karm
R Rejäl skrev:
Förstår inte?
Jag menar glipan emellan dörrbladet och karmen ser väldigt tight ut..så när du stänger dörren så tar slutblecket för långt in på låskolvens snedning..
Vet inte riktigt hur jag justerar det?
 
R
K Berrag skrev:
Vet inte riktigt hur jag justerar det?
I karmen så sitter det förhoppningsvis karmskruv eller adjufixskruv som man kan justera in karmstycket så att man får en lite större glipa, alternativt om du har större glipa på gångjärnsidan och gångjärnen är justerbara i sidled vilket dom i normalfallet inte är..
 
Sitter en uppe och en nere, är det dessa jag ska försöka justera?
 
  • Närbild på en del av en dörrkarm med ett hål som innehåller en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med Rejäl.

Testa att ta nåt fett och smörj regeln och slutblecket där regeln träffar. Om det går då är det helt säkert som Rejäl skriver.

Jag har installerat lås i grind och stått med samma problem ☺️
Smörjning är bara tillfällig lösning och för att veta vad felet är...
 
R
K Berrag skrev:
Sitter en uppe och en nere, är det dessa jag ska försöka justera?
Ja ett karmkors som vi kallar justernyckeln behöver du..
Det brukar sitta fyra stycken skruv i höjdled på vardera sida..
 
  • Illustration av en universell justernyckel, också kallad karmkors, för ESSVE karmskruv UN-T.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej tack får skaffa en sån och testa då. Det går inte med en stor insex bara?
 
Redigerat:
Jag hade lagt lite låsfett på anläggningsytan av fallkolven och förreglingskolven och dragit igen dörren några gånger sedan dragit bort överblivet fett med fingret.
Jag hade även kontrollerat vinkeln som slutbleck och fallkolvar möts i.
 
1 123abc skrev:
Jag hade lagt lite låsfett på anläggningsytan av fallkolven och förreglingskolven och dragit igen dörren några gånger sedan dragit bort överblivet fett med fingret.
Jag hade även kontrollerat vinkeln som slutbleck och fallkolvar möts i.
Testade med fett igår men gjorde tyvärr ingen skillnad
 
K Berrag skrev:
Testade med fett igår men gjorde tyvärr ingen skillnad
Kontrollera då vinkeln då fallkolven kanske vrids när det möter slutblecket och då kilar.
 
1 123abc skrev:
Kontrollera då vinkeln då fallkolven kanske vrids när det möter slutblecket och då kilar.
Ska kika på det när jag kommer hem. Tyckte fallkolven kändes lite ”slapp”, kan vrida och vinkla den nån mm åt alla håll. Ska det vara så?
 
Nimly är "sladdrigare" än andra låshus men det finns de som behövt byta låshus för att erhålla funktion.
Om karmen justeras så springan blir större så ökar även toleranserna varför det ibland kan börja fungera men det löser inte grundproblemet.
Om avståndet ökar sker anläggningen mot ett annat ställe av fallkolven vilket ändrar belastningen samt vinkeln för att fallkolven ska åka in.

Du är inte den första på forumet att anmärka på att fallkolven upplevs "slapp".
https://www.byggahus.se/forum/threads/kaervande-las-tryckesfall-fran-nimly.514167/
Om det inte räcker med fett och det fungerade med det tidigare låshuset bör du reklamera låshuset och förhoppningsvis få ett låshus som fungerar.
Du kan även kontakta nimly om det problem du upplever med låshuset om du hellre vill gå den vägen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.