Hej! Jag är ny här! Behöver råd! Röret sitter uppe i ett hörn och går upp genom taket i källaren. Upptäckte i går (fredag kväll) att det var blött på golvet i källaren (gammal oinredd betonggolv o puts på väggar) det har nog droppat lite ganska länge men jag har inte sett det pga att lager hyllor mm stått för väggen. Det är den bilden med blågrön färg på väggen. Andra bilden är på andra sidan väggen. Det är fuktigt där också uppe i hörnet, men droppar inte. Skulle ni säga att det är akut att ringa VVS nu en lördag, eller skulle ni ha is i magen till måndag? Har hink där nu. Kan en köksrenovering då rörmokaren flyttat avloppet i köket ha påverkat?
Källaren är fuktig i både väggar o golv sen tidigare pga dålig/gammal dränering. Är inget gjort åt det sen -63 tror jag. Hjälp!!
 
  • Rör med rost och fuktskador i ett hörn av en källare med blågröna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett rör i en källarhörna med fukt och blågrön färg på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se. Men det är väl ett avloppsrör som läcker? Jag skulle inte ringa ut någon på jourtid för det.

Försök lokalisera om det läcker från en skarv, eller om det är en spricka i röret.

Att byta ett sådant rör klarar du själv. Det struliga är att frilägga det så man kommer åt att byta.

Men är det en skarv som läcker så kan det gå att täta.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite svårt att se. Men det är väl ett avloppsrör som läcker? Jag skulle inte ringa ut någon på jourtid för det.

Försök lokalisera om det läcker från en skarv, eller om det är en spricka i röret.

Att byta ett sådant rör klarar du själv. Det struliga är att frilägga det så man kommer åt att byta.

Men är det en skarv som läcker så kan det gå att täta.
Ok! Tack för snabbt svar, men jag tror inte jag vågar röra det där själv! Det är svårt att se var det läcker från också.
 
N
Om det har läckt sedan ett bra tag gör en dag mer eller mindre inget till eller ifrån. I källaren är det puts och betong och inget trä så någon panik är det definitivt inte. Kolla om du kan hitta läckan. Du kanske kan göra en provisorisk lagning med vulktejp.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då röret på första bildwen är isolerad och båda rören på andra bilden är isolerade så är det troligtvis värmerör till element om du har vattenburen värme.
Då bör du även ha en tryckmätare på värmepannan eller värmepumpen som visar trycket i elementslingan. och du kan sänka trycket för att se om det slutar droppa (kan ta ett tag då isoleringen troligtvis är vattenfylld) och risken för att läckan förvärras minskar.

När det sitter isolering måste man ta bort denna för att lokalisera var det läcker då läckan kan vara långt ifrån där det droppar då isoleringen drar åt sig vattnet tills den är mättat innan det börjar droppa när det är en liten läcka. .

Är det vid ett av de isolerade röret på andra bilden som det känns funktigt ?
 
NetNut NetNut skrev:
Då röret på första bildwen är isolerad och båda rören på andra bilden är isolerade så är det troligtvis värmerör till element om du har vattenburen värme.
Då bör du även ha en tryckmätare på värmepannan eller värmepumpen som visar trycket i elementslingan. och du kan sänka trycket för att se om det slutar droppa (kan ta ett tag då isoleringen troligtvis är vattenfylld) och risken för att läckan förvärras minskar.

När det sitter isolering måste man ta bort denna för att lokalisera var det läcker då läckan kan vara långt ifrån där det droppar då isoleringen drar åt sig vattnet tills den är mättat innan det börjar droppa när det är en liten läcka. .

Är det vid ett av de isolerade röret på andra bilden som det känns funktigt ?
Har tittat lite närmare nu och det är blött på väggen på båda sidor. Men droppar bara vid röret på första bilden. Har inte märkt något av då jag haft lagerhyllor stående mot väggarna på båda sidor. Man ser också nu att det är stora fuktfläckar på väggen. Menar du vattentrycket? Har bara en tryckmätare, ska testa att sänka trycket.
 
Ser det inte ut som det rinner vatten på väggen till vänster på första bilden?

Hur känns skivan och trät i källarplanet?
 
O [old rusty] skrev:
Ser det inte ut som det rinner vatten på väggen till vänster på första bilden?

Hur känns skivan och trät i källarplanet?
Jo, det ser ut som att det har gjort det, men gör det inte nu. Ovanför röret på första bilden syns undersidan av vad jag tror är ett gjutjärnsrör. Bredvid i taket petade jag nu på en bit trä som är verkar helt mjukt😱har inte sett det, men det märks inget på skivan. Törs jag plocka bort all isolering på första bilden, den känns helt vattenfylld! Verkar som att det är ett smalare, typ kopparrör innanför? Men inte säker!
 
Du måste klä av isoleringen först för att kunna se var det läcker. Men se upp isoleringen kan innehålla asbest i böjarna.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste klä av isoleringen först för att kunna se var det läcker. Men se upp isoleringen kan innehålla asbest i böjarna.
Ok, tack! Men det är ju omöjligt att veta om det är så?
 
P PeJ68 skrev:
Ok, tack! Men det är ju omöjligt att veta om det är så?
Det spelar ingen roll när isoleringen är blöt, asbest är inte farligt när fibrerna inte dammar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
N newbee skrev:
Om det har läckt sedan ett bra tag gör en dag mer eller mindre inget till eller ifrån. I källaren är det puts och betong och inget trä så någon panik är det definitivt inte. Kolla om du kan hitta läckan. Du kanske kan göra en provisorisk lagning med vulktejp.
Vårt ena sådant rör i har i princip helt splittrats i skärvor, vulktejp runt i väntan på bättre tider och det har hållt för jäkla bra under två år nu. Ett par varv, men förjäkla bra provisorisk lagning med vulktejp.
 
  • Gilla
PeJ68
  • Laddar…
Fast om det rinner från väggen och trät i taket är mjukt så är det ju inte röret du ser som läcker...
Du har läcka högre upp. Följ röret. Och jag skulle tömt värmesystemet och sen ringt hantverkare.
Har du fyllt på värmesystemet regelbundet?
 
  • Gilla
PeJ68 och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fast om det rinner från väggen och trät i taket är mjukt så är det ju inte röret du ser som läcker...
Du har läcka högre upp. Följ röret. Och jag skulle tömt värmesystemet och sen ringt hantverkare.
Har du fyllt på värmesystemet regelbundet?
Och ring försäkringsbolaget..
 
  • Gilla
PeJ68
  • Laddar…
N
Tycker att det verkar vara ett tjockt rör för att vara till värmesystemet. Mest troligt ett avloppsrör. Vad finns på våningen över röret?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.