Har några pinnstolar där några av ryggpinnarna lossnat, medan andra sitter som berget. Samma med pinnarna som håller samman stolsben.

Grön pinnstol där några av ryggpinnarna har lossnat vid fästet mot översta ryggstödet, en del trä är synligt där pinnarna lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grön pinnstol med lossnade och lösa ryggpinnar och benstänger står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt en variant av hudlim men funderar på hur man bäst får isär stolen, eller om det är bäst att bara försöka applicera på de fogar som gått isär.

Flaska med Titebond hudlim, trälim, volym 237 ml, med lång sammanfogningstid, för inomhusbruk, återvinningsbar bond, etikett på engelska med beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra eller knacka isär stolen lite lätt verkar inte funka. Har läst trådar om att värma isär fogarna eller använda varmt vatten. Vad innebär detta i praktiken? Att man häller ljummet vatten över fogen, häller nästan kokande vatten, ånga från något... Värmer med värmepistol eller hårtork...? Knacka hårdare?

Behöver en liten arsenal med lämpliga metoder att pröva...

Tack!
 
Unikt namn
Förlåt för trådkapning, men vad är "hud lim"?
Är det bra substitut för traditionellt trälim?
 
Metoden är nog rätt för att få isär stolen, så länge den som limmade förra gången inte använde modernt vitlim/trälim.
 
Har tyvärr ingen aning om hur den limmades förra gången tyvärr... Vad gör jag om det inte släpper om jag baddar fogen med lite fuktig trasa?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Förlåt för trådkapning, men vad är "hud lim"?
Är det bra substitut för traditionellt trälim?
Hudlim är organiskt framställt och är vad jag förstår att föredra till vissa möbelfogar eftersom fogen blir lite flexibel och dessutom går att ta isär med värme och vatten (exakt hur försöker jag dock förstå..) för att göra om.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Har tyvärr ingen aning om hur den limmades förra gången tyvärr... Vad gör jag om det inte släpper om jag baddar fogen med lite fuktig trasa?
I så fall frågar du någon som kan mer än jag. Mitt bidrag är att hålla tråden högt upp på sidan tills den personen kommer.
 
  • Haha
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Det mesta brukar lösa sig med lite våld:)
Träkloss emellan och slå hårt och snabbt.
Har delat åtskilliga stolar på det viset.
Har dom börjat släppa på några pinnar så blir det bäst att dela helt och limma om så blir dom som nya.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
De fogar som är stabila och du inte får isär med lätt knackning kan du låta vara och bara limma de andra. Kom ihåg att skrapa de ytor du ska limma rena från gamla limrester.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Jo, det är ju bara svårt att komma åt och rengöra de lösa fogarna när de som fortfarande sitter fast hindrar mig från att ta bort exempelvis överliggaren på ryggstödet
 
Det jag tycker hjälper, är att vända greppet på ett par tvingar, så att dom pressar utåt, sedan knacka försiktigt med en mjuk klubba/hammare.
Men ta det försiktigt med tvingarna.

Det är alltid en liten risk att man slår loss en flisa.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vitlim/PVA/"vanligt trälim" går att smälta, när jag fixade till köksstolarna för några månader sedan täckte jag över liggaren på ryggstödet med aluminiumfolie och blåste upp med en varmluftspistol (med variabel värme, nedställd så den inte pajade ytbehandlingen) tills limmet mjuknade och gock att dra isär.
 
  • Gilla
ConnyK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.